Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2383 ggr
Zabbio
4

"Fodder" - grodda grönt till kaninerna på vintern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ute i cybern plockar man upp ett och annat.  Till exempel hur en del berikar kaniners och andra djurs kost med hjälp  av groddar.  Man har större eller mindre system där man låter frön gro, vanligtvis i en vecka. Oftast används vete, korn eller havre. Råg kan också användas, och i stort sett alla ogiftiga frön (linfrön och psyllium bör man vara försiktig med, dels möglar de lätt och sen har jag för mig att de är giftiga i större mängd). :) Just nu har jag bovete och solrosfrön på gång men jag ska köpa korn tänkte jag. Groddat foder ändrar sammansättningen av näringsämnen och gör dem lättare för kaninen att ta upp i kroppen, än om man ger bara korn eller frön.

Idag har jag gjort en ''groddnings station'' av 7 billiga Ikea backar. En back för varje gro-dag.

Jag har skurit ut hål i framsidan för att släppa in ljus och luft (vet att de kan gro i mörker men jag vill ju kunna se hur det går, om nåt möglar eller nåt). Eftersom backarna är formade som de är har de när de är uppställda ena kortsidan lite ''öppen'' med marginal till nedanvarande back, och den andra står på den undre backen. Varannan back på högersidan och varanan på vänster sidan. Jag gjorde hål i den ''öppna'' kortsidan, så att om jag fyller på uppifrån rinner vattnet genom alla backarna från sida till sida och sköljer alla frön. Den nedersta backen samlar upp vattnet

Så jag kommer ta de översta groddarna som blir 7 dagar och fodra kaninerna med, sedan lägga den backen underst med nya frön så att det blir rotation på det.  Vattnar två gånger om dagen och tömmer uppsamlingslådan.

Jag kommer INTE följa amerikanernas vana att sanera fröna med klorin-lösning dock, men jag tänkte testa med vinäger. En del säger att det funkar bra, andra att det växer dåligt.. men det ska iaf ta bort eventuella mögelsporer från kornen. Jag tänkte testa, vinäger i sig är ju inte giftigt + att det sköljs av igen och sen sköljs varje dag i 7 dar..

Men så här ser min lilla station ut. Kostnad 84kr. 28x38cm i botten och 140cm hög. Lådan heter ''gles'' och kostar för närvarande 12kr styck. Den var lätt att skära i. (naturligtvis kan man använda vad man vill, men designen gjorde den ganska smidig med tanke på stapling utan att behöva lock, och att vattnet inte stänker utanför)

Jag får uppdatera hur det fungerar :)

Vattnet rinner ''zick-zack'' igenom och sparas i den understa backen där jag sen tömmer det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Texpie
1

Coolt! Ska bli inressant att se hur det funkar!

EmmaFran
1

#1 Spännande! Har också läst lite om det och tycker det låter väldigt intressant! Har frågat några svenska uppfödare men ingen har testat på detta. Hur kommer du fram till dosering? Ska du bara ge fodder eller är det ett komplement till pellets?

Zabbio
0

#2 Mina kaniner får ju främst hö och bara en näve pellets som det är. Så det blir bara ett komplement :) På sommaren när jag kommer in med gräs osv varje dag tycker de mycket mera om mig än på vintern när de inte får så mycket kul, så… ;)

Sen vill jag att de ska få de enzymer och vitaminer som bara finns i rå, färsk gröda.

Jag kommer dra ner på pelletsen ifall de ökar i vikt.

EmmaFran
1

#3 Jag följer med spänning :)

Zabbio
0

Ang. dosering förresten brukar de säga 2% av djurets vikt. Så en 10kg kanin skulle ha 200gr fodder per dag. Men nu räknas det ju med att de har fri tillgång på hö också, och mineralslick-sten etc.

Jag ska snart nog få "Beyond the Pellet" som handlar om att fodra utan pellets och ändå ge långöronen en bra foderstat :)

MikaTela
0

Detta var spännande! Hur många kaniner räknar du med att en back fodder ska räcka åt?

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Zabbio
0

just nu blir en back ca 1kg. det går till två hagar med 6 ungar o 2 vuxna i varje, sen får tre ensam kaniner en näve var ur samma back. de får även pelletts. jag håller på att justera in groddning och foder :)