Han äter inte, dricker inte & bajsar inte
Hej! Min kanin har inte ätit, druckit eller bajsat sedan igår morgon. På morgonen städade jag hans bur och då fyllde jag på hö, pellets och vatten. Jag fyllde på hans höboll, och igår kväll var det lika mycket hö i den som det var från början. Jag fyllde på lite hö i buren, och då åt han lite och då tänkte jag väl att han kommer äta upp höet då. Men nu när jag vaknade och skulle kolla till honom så låg både höet i höhäcken och i buren kvar. Det var exakt lika mycket hö kvar som det var när jag kollade sist, alltså igår kväll. Och han har inte bajsat någonting alls, så nu är jag jätte orolig. Jag gav honom lite broccoli och sallad igår, och det åt han.
Vad ska jag göra, vad är felet? :(
Snälla jag behöver svar fort.
Är han hängig? Vill han vara ifred, rör han på sig? Det kan sluta riktigt illa när kaniner inte äter/bajsar, deras tarmar stannar av, de måste äta ofta. Råder dig att kontakta veterinären. Vänta inte för länge om han inte börjar äta/bajsa. Ev. kan du försöka få i honom vatten och t.ex. mosad banan med spruta i munnen, eller critical care. Försök få honom att röra på sig om han bara är stilla, för att få igång magen. Ge honom något att äta som han tycker mycket om.
#1 Okej tack så mycket! Men har rör på sig, det gjorde han igår iaf, idag är han lite lugnare. Jag ska försöka mata honom, om han inte börjar äta snart så ringer jag veterinären. Såg nyss också att han hade kissat rött, har jag gett honom för mycket sallad? Han kanske har fått ont i magen av det eller nåt?
Om din kanin varken äter eller dricker - släpp datorn/mobilen och åk till veterinären.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#3 Precis gör det som #3 säger. När en kanin inte äter kan det komma till döden väldigt snabbt!
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Fa till vet so fort som möjligt! (Låter lite som de min bj korsning fick en gång i tiden) känn på hans mage hur den känns.
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Hur är det med honom? Som #5 skrev, känn på magen, är den hård/uppblåst?
Han är helt annorlunda, skulle flytta hans toalett och då attackerade han mig och bet mig. Det är inte likt honom, han har aldrig bitit mig och är den snällaste kaninen jag mött. Han blir nog sur av att inte äta. Har låtit han springa utanför buren ett tag, det är bra att han rör sig iaf. Jag har också ganska länge försökt att mata honom, men han biter bara av höet på mitten och inte äter upp. Men har han smakat lite på pelletsen och ätit pytte lite hö.
Jag har en fråga. Jag har gnagarblandning hemma (ger aldrig), men kan jag ge honom det? Jag vet att det är någonting han skulle äta, jag har gett honom det någon gång lite som godis, och då åt han. Och han måste verkligen äta. Han är hur smal som helst, så han behöver verkligen gå upp några kg. Kan jag ge honom det bara idag? Det viktigaste för mig är att han äter och inte är så smal som han är.
Som dom andra sagt, ta honom till en veterinär! När kaniner väl har slutat äta så är det ganska allvarligt och då är det viktigt att dom får hjälp snabbt. Min kanin slutade äta precis som din och magen stannade upp. Det slutade med att vi var tvungna att låta honom somna in!
Du kan alltid testa med gnagarbandningen, men annars är det tid att ringa veterinären nu, han behöver näring och kan få dropp m.m hos veterinären. Något fel är det uppenbarligen med honom, så ring nu för hans skull. I dagsläget handlar det inte om han är underviktig eller ej. När en kanin inte äter så är det något allvarligt och kaniner behöver då veterinärvård!
Jag har gett honom allt man kan tänka sig. Morot, persilja, knäckebröd, banan, päron, äpple, sallad, hö, pellets, lite gnagarblandning osv osv. Han tar 2 tuggor av höet och 3 tuggor av moroten och sedan äter han ingenting. Han har max bajsat 20 kluttar sen igår :( Jag har försökt att tvångsmata honom nu i flera timmar, men det går inte. Även om han äter, men äter dåligt, ska jag ta honom till veterinären nu? Han är slö och har halvsovit i sitt hus hela dagen.
Ring veterinären och rådfråga, ta det säkra före det osäkra.
#12 Tack, det ska jag göra!
Har du kännt på hans mage?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
#14 Ja, den är som vanligt tror jag.
När en kanin inte bajser så har den oftast förstoppning, då skall dom inte ha någongting annat än hö tills magen kommer i ordning igjen.
Det finns några djursjukhus som säljer nånting som heter Critcal Care. Det gör undervärk, och fungerar så magen kommer i gång ganska så snabbt, sök på critical care, det är för gnagare när dom får förstoppning. Det har räddat många kaniner för mig.
När mina har fått förstoppning, säger djurläkaren att dom bara skall få hö och ingenting annat. Inget pellets eller sallad och morötter. Bara hö…
En kanin kan dö snabbt om den blir sjuk, och kommer inte magen i gång igjen så har den förstoppning och måste ha nånting för detta snabbt. Man kan ringa till djurläkare och få tips? om vad man kan göra…
Critical care räddar liv, få tag å det:)))) ha det liggande hemma alltid:))))
Det ser ut som små frön som man ska blanda med vatten och ge kaninen med spruta, finns i banansmak. Det handlar då om tvångsmatning för tror inte dom äter det självmant.
ja och självklart vatten, det glömde jag,….
Hö och vatten:)
#16 Att en kanin inte bajsar betyder inte att den oftas har förstoppning, om ninisen inte äter så arbetar inte Kaninens mage. Så om kaninen inte äter arbetar inte mage och tarmar så att den inte kan bajsa.
mvh, HamsterHamster
Min kanin har haft samma beteende två gånger. Jag rekommenderar att åka till veterinären fort
Hästar och kaniner är livet 
Undrar om hen äntligen gått till vetten…
mvh, HamsterHamster