Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 670 ggr
Dame
0

Första vintern med utekaniner

och vi blir ju bekymrade…hur kallt tål dom eg?

Bor i ett skjul med utegård, så dom har gott om plats. Har en "låda" full med halm, med tak och isolerad botten som står en bit upp och sen en kattbur med halm. Sitter mest ovanpå lådan;-)

Äter bra och så, men vattnet fryser ju och vi byter så ofta vi har möjlighet.

Behöver dom extra energi? Mer pellets?

Två stycken i bra hull och dom har bott hos oss i två månader, tidigare bodde dom i en oisolerad ladugård. Har ju varit varmt ute nu ett tag.

Fridaaaa
0

Vi har haft som kallast -25 grader här och det har fungerat.
Gäller att ha en bra bur, dragfritt.

Mina utekaniner får lite extra pellets, sedan går det åt mer hö.
Har vatten i en skål, går itne med flaska vintertid.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Dame
0

Dom bor som sagt i ett skjul, med fyra väggar och tak, ca 1x3 m. Så drar gör det inte.

Har gett dom lite extra pellets och de har fri tillgång till hö, samt vatten i skål. Tittar på en sån där vattenautomat som håller det varmt. Är ganska säker på att jag kan dra sladden så dom inte kommer åt den.

Men hur vet man om dom fryser egentligen?

[vanilla skye]
0

Vi har haft uppemot 40 minus grader och kaninerna har mått lika bra ändå, de har ju vinterpäls och så får man ju se till att de har mycket strö att bädda in sig i  och skydd mot väder och vind.

luna03
0

Är också lite orolig för mina.. de är vana att vara ute men ändå.. börjar bli jätte kallt nu

[vanilla skye]
0

#4: Var inte orolig 😉 dina kaniner mår mycket bättre av att få vara ute, främst när de har en tjock och härlig värmande vinterpäls och ett krypin att mysa i 😉

🙂

[Mi-rand-a]
0

-38 i en by nån timme bort här jag bor där jag vet att dem har kaniner utomhus.  Så jo dem klarar kyla väldigt bra. 

När min bodde ute fick hon mer pellets och ljummet vatten. 

Sen tål kaniner kyla mycket bättre än värme så du kan vara lugn bara dem får fri tillgång med hö och pellets och halm att värma sig i :)

farvendal
0

.Enda gången jag flyttat in en kanin var min gamla dam på 7 år som bara satt i ett hörn och huttrade. Det gick från -15 till -25 grader ute på bara något dygn. Tog in henne i en bod där det var runt -5 och hon piggnade på sig enormt.  Så visst kan man ha lite koll på sina djur för att se hur dem mår, men dragfritt utrymme samt massor av halm så klarar de sig i 99% av fallen. Och såklart byta vatten minst 2 ggr/dygn

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Underbarn
0

Tagit in mina kaniner till tvättstugan eller garaget som hållt kring +5 när det varit -30 enstaka dagar men annars är de ute jämt. Har haft de i stall och friggebod så helt dragfritt men har även haft de i vanliga uteburar. Som denna vinter. :) bara varit -15 än så länge i en vecka knappt annars har det varit -5 och upp mot 10 grader hela vintern så det har varit milt :) När det är -10 och kallare ökar jag pelletsen lite och slänger in mer halm eller hö så de kan gosa ner sig men min kanin har björnpäls på 10 cm så hon håller sig varm :)

moomiis2
0

Här uppe i norr har mina klarat sig vid uppemot -30 till-35 som kallast, men mina kaniner bodde i en utebur men isolerad bur på vissa ställen, sågspån som bottnen + smulhö ovan, så det klarar ganska mycket :)