Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7162 ggr
LittleT
0

Orolig för min kanin, uppblåst mage

Jag har en lejonhuvad kanin på drygt två år(Laban). Han bor tillsammans med en honkanin på drygt ett år(Mimmi), och dom kommer bra överens. Idag på eftermiddagen när jag var hos dom satt han ihopkurad i buren. Mimmi kom fram och hälsade men Laban bara satt där. Det såg ut som om han sov. Han reagerade inte när jag klappade honom(han brukar inte gilla att bli klappad så ofta). Jag blev orolig och bar upp honom. Hans mage kändes lite "uppblåst". Detta gjorde mig ännu mer orolig, men eftersom att han piggnat till lite fick han hoppa en stund i selen. Han piggnade till ännu mer efter detta men jag är fortfarande orolig. Dom bor ute och jag har inte bytt foder eller hö. Dom får ganska mycket pellets, eftersom det är det jag lärt mig (nu vet jag bättre och ska minska till våren). Den senaste veckan har dom fått lite blåbärsris, en morot, smultronblad och ett äpple. Kan något av detta ha fått magen uppblåst? Dom har inte varit ute i sele, men har en stor rasthage där dom kan skutta omkring. Kan det ha något att göra med att det är vinter och dom har varit lite stillasittande?

Jag är väldigt orolig, men min familj tror att han mår bra. Vad bör/kan jag göra för att hjälpa honom?

DeadlyEyes
0

Hur känns magen? Är det hårt eller ger det efter?

LittleT
0

Jag vill inte trycka så hårt på magen, men jag skulle säga att den "ger efter". Den känns svullen men inte så hård.

farvendal
0

Separera på honom och den andra kaninen för tillfället. Städa buren. Detta för att du ska se om han gör sina behov. Ta bort pellets och grönsaker, ge bara hö och vatten. Och se till att han rör på sig.

Vet inte vad det kan bero på, kanske en kombo av flera faktorer. Jag vet inte riktigt heller varför min mage krånglar ibland ^^

Lycka till!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

DeadlyEyes
0

Blir den större genom tiden så kan det vara en böld, det är ingenting farligt, då behöver du ta den till veterinären så tömmer dem bölden.

Det kan ju också vara gaser, och det låter så på beskrivningen. Beteendemässigt så brukar kaniner inte påverkas så mycket utav bölder, men det lät som stackarn hade ont.

Om han beter sig underligt igen så ska du ju definitivt kolla upp det med en veterinär.

LittleT
0

Jag var ute hos honom igen. Han verkar precis som vanligt, nyfiken och glad. Han reagerar inte när man trycker honom på magen. Mina föräldrar säger att dom tycker han verkar må bra. Jag ska ringa till veterinären så får vi se. Tack för hjälpen!

vevve89
0

Vill inte skrämmas men tycker uppblåst mage ska tas på riktigt stort allvar. Min lejonhuvade hona hade uppblåst mage när jag kom hem efter jobb och stall. Magen var hård som en fotboll och på vet-kliniken sa dom att det inte var något allvarligt… Och att vi skulle vänta till dagen efter. Dock valde vi att åka in akut på en gång iaf så en halvtimme senare var vi på kliniken. Hon hade riktigt ont men dom gjorde ingenting. Lite mer än 1 timme senare tappade hon.medvetandet 2 gånger och självklart ingen personal i syne. 2 timmar efter att vi kom in fick hon somna in då jag tyckte hon var i alldeles för dåligt skick och dom hade inte utrustningen för att hjälpa… Det gick inom loppet på några timmar och hon var som vanligt på morgonen. (akut kolik) Så om magen är uppsvullen och hård (om du inte lyckats få honom att röra på sig massor och sett att han gör sina behov och magen känns mjukare) så ring hellre en gång för mycket än för lite till veterinären. Håll noga koll så magen inte blir hårdare. Att han äter, dricker och gör sina behov. Och mycket rörelse.

LittleT
0

Jag har haft honom ute i sele och hans mage är mjukare. Jag kanske bara oroar mig efter att ha läst om kaninsjukdomar men nu har vi ringt till tre veterinärer, och den sista kunde ta emot oss. Vi ska åka dit nu. Är så orolig för min älskade kanin. Hoppas verkligen att allt går bra, och att jag bara har inbillat mig.

vevve89
0

Tycker du gör helt rätt i att kolla upp det iaf=) som.sagt hellre en gång för mycket än för lite. Hoppas d går bra!

LittleT
2

#8 uppenbarligen gjorde jag det! Tack!

Nu är vi hemma och Laban har fått tre mediciner, stödmatning i form av välling, dom har satt in vatten under huden på honom och han verkar redan piggare!

Vi fick jättebra bemötande på djurkliniken och jag är så glad att allt gick bra. Han ska få bo i garaget under en tid, och Mimmi går och letar efter honom i buren nu ❤️

Gry
0

Fick han nåt som heter Critical care?

Det är jätte bra när dom har förstoppning….några djurkliniker säljer critical care. Det är et "måste" att ha hemma om man har kaniner:)

när dom sätter inn vatten under huden på honom så är det för att ge honom vätska så då var han nog dårlig…

va bra att du tog honom till veterninären:)