Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1190 ggr
Hellaas
0

Träffas för första gången

I helgen hämtar jag hem en liten kastrerad hane som jag hoppas vill gå ihop med min hona här hemma. Fördelen är att jag får möjligheten att ha honom på prov först och han har även tidigare bott med honor.

Jag undrar om ni har några bra tips? på hur man ska gå till väga när två kaniner får träffa varandra för första gången och hur man i ett lugn och bra tempo går till väga för att slutligen, förhoppningsvis kunna ha de tillsammans i samma bur.

Min tanke är att de får träffas på neutral mark där inget har sitt revir så att säga, ha ett galler emellan dem så de kan lukta, se och känna varandra utan risk att de flyger på varandra. Signaler här, vad ska man titta efter för att se ifall de verkar tycka om varandra eller i värsta fall avsky varandra?

Efter att ha umgåtts med detta galler emellan, är det bra att deras två separata burar står nära varandra under den första natten eller kan det vara provocerande?

Min tanke är att sedan låta de träffas dagen därpå med gallret emellan och utefter vad de signalerar ta bort gallret och därefter om det fortfarande känns bra låta de umgås mycket lösa tillsammans innan de ev. kan flytta ihop.

Tacksam för tips?!

Hellaas
0

Ingen?

MariinaS
0

Som du skriver i ditt inlägg så tycker jag att de först kan få träffas på neutral mark utan lukter från sina egna revir osv. Sen hade jag gjort helrent i din honas kaninbur så det inte luktar så mycket hon för att eventuellt underlätta, ge dom massa gott så de håller sig mätta om magen samt så att de får äta lite gott tillsammans (ganska socialt samtidigt som de koncentrerar sig på den goda morotsbiten förhoppningsvis..) Men det är väl det jag kan komma på nu!

Hoppas allt går bra =)

Hellaas
0

Tack så jättemycket! :)

Jo städa ur hennes bur ordentligt hade jag tänkt på innan, bra förslag att göra de en ordentlig festmåltid! Ska jag absolut göra!

MariinaS
0

Kommer nog gå strålande och skulle det ev (peppar peppar) inte funka första gången de träffas kan de ju få träffas fler gånger och ger det lite fler chanser.

Men hoppas allt går bra, alltid kul med nya små liv :D

Hellaas
0

Tyvärr blev det inte så att jag hämtade hem honom denna helg då jag varit små krasslig men nu på lördag, äntligen! :)

Det finns ingen som sitter på någon film/bilder från när de satt ihop sina kaniner?