Utekanin på utställning?
Jag har funderat på en sak angående ställa ut kaniner inomhus, om man har kaniner som egentligen bor utomhus, är det inte uppenbart att kaninen börjar fälla när den får vara inne ett tag?
Jag ställde ut en TJ's förra vintern och han var utomhuskanin, men direkt när han fick komma in i anläggningen där det var varmt så började han fälla efter ett par minuter och därav funderar jag bara om det är så att alla utekaniner börjar fälla direkt när de får komma in på utställning? eller kan de ha varit för något annat?
Hur gör ni med era utekaniner när ni ska ställa ut?
Bör man tänka på någonting när man ställer ut utomhuskanin inomhus?
Jag har bara utekaniner (ute året om) och har aldrig haft problem med att åka på utställningar inomhus. Det kan ju vara att dina niner blir stressade vid utställningen?
Se till att dem har hö & får vatten & alt. pellets efter bedömingen. Kanske en morot efteråt med så dem förknippar utställning med något posetivt🙂
Jag vet att man själv är nervös, men var lugn så håller sig kaninerna lugna med👍
Prata lite med dem, klappa & beröm😃
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Kaniner kan fälla pga stress, så mycket möjligt att din kanin vart stressad vid utställningen. //Linda
Efter "nga minuter fällning" låter konstigt.. Har oxå funderat på det där med tempskillnad på utställning o spec nu till LU då kaninerna är i sina fack 3 dagar ( växlande ca 15-20 grader), den tiden när det brukar vara som kallast ( -20) o hur de mår av detta. Rådfrågat o det ska inte vara nga problem, dock bra ge extra halm/skydd när man stoppar in dem i sin vanliga utebur igen
Stressad var han då inte, han var alltid lugn som en filbunke, coolare kanin kan man leta efter, orädd , tuff kille :)
Men jag tror nog helt säkert att det var för att de var riktigt bedrövligt väder ute då, de blåste och fuktig luft mitt i vintern o sedan få komma in i värmen o vara där , så gissar att de kan ha varit det :)
Men det är ändå en sån där fråga som dykt upp i huvudet flera gånger, att de inte börjar fälla om de får vara inne på kaninutställningen i en eller flera timmar om de annars är van att bo ute i ca 20 till 40 minus…
Tänker främst på kaniner som får komma in när det är som kallast ute och sedan vara där i värmen möjligtvis hela dagen.
Men det ska nog inte vara några problem till nästa utställning ;)
Tack för svaren!