Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 738 ggr
Suagergirl
0

Vilket är era kaniners favorithö?

Mina två DVV äter uselt med hö har jag börjat att inse..
De är snart 9 och 10 månader gamla och äter tillsammans hö som får plats i ett 2-liters mått om man packar det luftigt.
Det är mycket mindre än andra kaniner..

Vi har ett grovt fint hö från en vän som har en hästgård och har även testat Lissma gårds hö. Men det verkar kvitta..

Undrar därför:
Hur mycket hö äter era kaniner och vilket är deras favorithö?
Kanske kan jag testa en ny sort?? :)

claravincent
0

Vissa kaniner gillar inte hästhö har jag hört. Prova att byta :)

Suagergirl
0

#1 Men vi har testat Lissma gårds ekologiska hö som ska vara för kaniner.. och det vill de inte heller ha…

devilsdaughter
0

Hur mkt annan mat ger ni? Hur ofta ger ni mat? Man kan göra så att man ger pellets/grönsaker/övrigt på morgonen och hö på  kvällen eller tvärt om, så att de vid en utfodring endast får hö..

claravincent
0

Okej #2 Då vet jag tyvärr inte :-/

maalinh
0

Jag köper tre olika sorters hö till min kanin, och ger av alla sorter varje dag. De hon tycker mest om är Oxbows Timotejhö och Oxbows botaniska hö. Den tredje sorten hon får är Smaskens ängshö. Min kanin verkligen vräker i sig hö! Och det är helt klart skillnad på hö och hö, så prova byta sort! Jag har tex provat Dogmans hö tidigare, men det var inte populärt. Du ger inte för mycket pellets och grönsaker då, så kaninerna helt enkelt väljer bort höet?

Linda1977
0

Jag köper hö och halm från en lokal ekologisk bonde så det är superkvalitet på höet och kaninerna äter som hästar. Testa att byta hö, i olika djuraffärer kan de ha olika sorters hö så får du helt enkelt prova dig fram vad de gillar. Får de för mycket kraftfoder, frukt och grönt kan det vara en orsak till att de äter mindre med hö. //Linda

Fridaaaa
0

Svårt att säga, har bara höhöhäck till ena paret och de äter ca 4häckar/dag tillsammans.

Köper av bonde. De föredrar inte för grovt hö.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Mi-rand-a]
0

eftersom jag stoppar bara i "kisslådan" så vet jag inte exakt men det är en rätt så maffig hög jag brukar stoppa + fylla på den. Så två stora högar om dagen :p

moomiis2
0

Mina kaniner får ett hö, jg inte kan namnet på men det köps på djuraffären Björkis. Men deras absoluta favorit hö får vi från en av min pappas bekanta som slår och torkar hö på sommaren, det får vi gratis och han slår på ängar :)

fossingen
0

Brukade alltid köpa av bonde eller folk som har hästar då de höet var bäst och kaninerna gillade de mest. Men själv tål jag inte det höet så vidare mycket så jag har nu fått återgå till mindre förpackningar.

Nu äter kaninerna mer Vitakraft's pressade hö. Annars gillar de Sjöbogårdens hö, Smaskigt hö och granngårdens mer löspackade hö. Ja, finns en hel djungel av hö egentligen.

Evelina!
0

Köper hö på Foderboden (www.foderboden.se) i bal till mina kaniner. Det är ganska grovt. Jag upplever att ju mindre pellets/annat gott de får, desto större är intresset för höet. Har man inte jättemagra kaniner skulle jag utesluta pellets/grönsaker under en tid för att se vad som händer. Börjar de äta mer hö, då vet man att det beror på för stor pelletsmängd och äter de fortfarande lika lite skulle jag åkt in och kollat kindtänderna på kaninerna.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning