Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 11655 ggr
claris96
0

Vart köper ni hö och halm?

Hej! Ni som köper hö och halm, köper ni säckarna från djuraffären eller från någon bonde? 

Jag köper just nu från djuraffär men tycker det blir så himla dyrt i längden.. Men funderar över hur länge en hö bal kan klara sig utan att blir dålig även halmen.. Har bara tillgång till förvaring ute tyvärr!

Zakaraa
0

Köper hö till mina marsvin från en väninna. En bal för 30kr. Fin kvalité och räcker ett bra tag till mina 4 grisar :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

claris96
0

Hur stor är den? :) #1

Evelina!
0

Köper höbalar av Foderboden, 100 kr/bal (ca 10 kg, gissningsvis). Spån köper jag på zoo.se i bal om 25 kg.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Zabbio
0

Nu har vi häst. Men innan dess köpte vi också hö från bonde :)

Köper du en vanlig höbal och förvarar den torrt så  håller den utan problem. Bonden slår bara på sommaren så allt hö är ju lagrat sedan förra skörden minst ;)

Ställ balen torrt och helst med luft under (tex på en lastpall). Gärna i förråd eller källare eller något annat lämpligt, torrt ställe.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zakaraa
0

#2 Finns det olika storlekar på balar? 🤐 Jag vet varken vikt eller storlek på den så den inte är hel längre, men en normalstor bal.

claris96
0

Okej, så du beställer alltså hem? :) #3

CaptainBunchie
1

Hö köper jag hos en trogen bonde inte långt ifrån där vi bor, i småbalar.
Vi har köpt hö åt hästarna där innan, och har även haft hästarna på bete på hans mark. Julgranar säljer han också innan jul som vi köper ibland. :)

Halm köper vi hos en annan bonde, lite längre bort. Men en bal räcker så otroligt länge, så vi är sällan där.

Fruktansvärt hur mycket djuraffärerna tar för hö och halm, dessutom brukar deras hö vara riktigt pissigt och tunt!

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

claris96
0

Okej! Ja de är lite det som är problemet, då jag bara har möjlighet att ha det ute, men kan ställa det på en lastpall och hoppas att det håller sig :) Tack för hjälpen 🙂 #4

Zakaraa
1

Själv förvarar jag mitt hö i ett gammalt påslakan så det håller sig luftigt ;) I plast håller det inte särskilt länge och blir dåligt fort.

Evelina!
0

#6 Spånet beställer jag hem, man får det direktlevererat till dörren. Höet åker jag ut till Foderboden och köper och åker antingen bil eller kommunalt. Tar då balen i en säck och ställer på en vanlig kärra som jag har med mig. Funkar toppen!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Zabbio
0

#8 Försök bygga någon slags ställning runt balen på lastpallen och fäst pressenning över, så att det inte regnar på den men ändå kommer luft runt :) Kanske kan bygga ett 3-sidigt ''skjul'' med 1laspall som botten, tre som väggar ch en som tak?

claris96
0

Tanken har slagit mig 😃 #11

Hoppetossan92
2

Halm och Hö köper jag av en bonde 20kr balen och spån köper jag på Bolist ca 80kr eller City Gross 75kr för en bal på 25kg

[Mi-rand-a]
0

hö & halm från djuraffär just för att det inte finns någon bonde i närheten vilket är trist.

[vanilla skye]
1

Jag får halm / eller rättare sagt hö utan näring av grannen som kaninerna inte äter, men funkar bra som underlag.

Jag har köpt hem en storbal med hö ifrån bonden, det är ca 300 till 400 kg i en sådan bal. Det funkar utmärkt och det hinner inte bli dåligt, den räcker ett par månader, jag har för tillfället 25 kaniner och jag ger dem rikligt med hö varje dag, har större kaninflockar som gärna sitter tillsammans och äter en stor hög med hö. 

Höet har varit i lika bra kvalitet när det blir vår/sommar.

Så om ni har plats för en höbal och har flera kaniner som äter mycket så självklart ska ni köpa en sådan, blir billigare i slutändan.

claris96
0

Ska nog försöka få tag på en lite mindre bal då jag bara kommer ha 3 kaniner ;) så är rädd att det ändå kommer hinna bli dåligt med en så stor bal #15

claris96
0

Finns det något hö man ska akta sig ifrån att köpa?

[vanilla skye]
1

#17: 

Jag tycker du ska skaffa hem småbalar ca, 15 till 20 kg balar, köp några stycken, så räcker de ett bra tag, de brukar inte vara så dyra ;) 

Men det finns ju en hel del olika storlekar på balarna, beroende på vars man bor i landet.

claris96
0

Tack för tips?! Jag hittade faktiskt alldeles nyss hösilage småbalar på blocket ca 35kg.. de blir nog perfekt :) #18

[Flingans]
2

#17 du kan alltid be om höanalys från bonden så får du veta om innehållet är bra.

TS (Torrsubstans): bör ligga runt 85%

Råprotein: runt 100g/kg 

Smb.protein (smältbart råprotein): 50g/kg (ca hälften, 50% av råprotein dvs 100/2=50)

Proteinmängden är viktigt, för kaninens organ och för att kunna växa. För lite protein kan leda  till att kaninen får bristsjukdomar och kanske inte växer som den ska, med viktigt för musklerna. För mycket protein är inte bra då det kan skada organ och till leverskador m.m. Därför är proteinmängden viktigt i kosten, både gällande hö och pellets.

TS (Torrsubstansen) 85% är riktlinjen för ett bra hö till djur. För lågt TS gör att höet är väldigt blött och risken för mögel vid förvaring är stort. Ett För högt TS kan göra så att höet dammar mycket och kan leda till att kaninerna dricker mängder vatten. Dammet från höet kan även innehålla mögelsporer vilket kan göra kaninen sjuk. För att höet ska klara av att förvaras utan att mögla eller ge kaninerna besvär så bör Torssubstanen (TS) inte understiga 84% 

Hoppas detta hjälpte dig:)

[Flingans]
0

#19 hösilage håller inte lika länge, om jag inte blandar ihop nu.

Leta efter Hö eller Skulltorkat hö:)

sarakaka
0

Jag köpte först Dogmans hö på Granngården. Men det var inte populärt alls. Provade att köpa hö som finns på ÖoB för 11 kr paketet och det fullkomligt älskar han!

Beroende på skörd är stråna lite tjockare eller lite tunnare men det är alltid grönt, luktar friskt och dammar inte. Rekommenderar det! Vet dock inte om det är samma på varje ÖoB-butik. Sjöbogårdens hö heter det. :) Det håller sig länge, säkert flera månader.

[vanilla skye]
0

Hösilage kan hålla länge, men man får se till så det inte blir mögligt, varmt eller börjar lukta. Ett plus med hösilage är att de flesta djur 

(inte alla) tycker mer om Hösilage än vanligt torrhö, det innehåller lite mer vatten än vanligt hö och det luktar sött, mina kaniner älskar hösilage. 

Hösilage och Ensilage är ungefär samma sak, så att du vet ;)

claris96
0

#20 aha, ja det där hjälpte massor, tyvärr så var TS halten på 70-75% på de jag hittade alltså väldigt mycket för låg ellerhur ? :/

andrea1
0

hur länge håller en halm bal om man har den i ett gararge?

[Anamalar]
0

Eftersom vi har häst så köper vi både halm och hö från bonde. Höet kostar typ 2 kr per kilo och är av bra kvalité. Halmen vet jag inte riktigt eftersom inte vi använder halm till vår häst utan får ta till kaninerna eftersom det går åt förhållandevis lite, så för oss är halmen gratis.🙂

#25 Halm som stått i vår rundloge har stått sedan förra vintern tror jag och den är fräch. Så det beror väl på hur mycket fukt som kan komma åt balen. 🙂

tlover
0

Hö köper vi om vi måste köpa (vi slår ju själv och morfar slår och det får vi också, det är hässjat hö) köper vi från bonde.

halm köper vi inte då det inte går att få tag i nog stora kvantiteter så vi använder annat istället.

l'm back

Sixtenblixten
1

Hösilage ska användas upp snabbt på sommaren får den vara vara öppen 4-5 dagar vinter när det är minus beroende på hur kallt mellan 8-10 dagar! Använder hösilage frön stallet där jag har min häst annars hade det aldrig funkat eftersom mina inte äter 35-45 kg i veckan

tlover
0

#28 när det är minus kan det hålla längre än så, däremot får man vara beredd på att fara iväg och köpa nytt även om man nyss öppnat en bal om det blir blia/varmt

l'm back

Sixtenblixten
0

29# Jag är hellre på den säkra sidan och använder inte det längre än 10 dagar nu bort jag i Skåne vi har inte jätte kallar vintrar spm denna vintern har det varit Max 6-7 dagar eftersom vi har plus ! Nu har jag turen att i stallet finns det 3 hästar och min ponny så det tar slut hela tiden !

tlover
0

#30 ah då blir det ju lite skillnad, vi bor i södra lappland

l'm back

Sixtenblixten
0

31# absolut blir det de ;) Min kaniner älskar hösilage har frasar så det går en del ;)

Zabbio
0

Vi har torrt hösilage, håller sig utmärkt i Skåne i många veckor. ;)

Men det är närmast som hö, sen sprätter vi upp det och låter det torka luftigt är det är varmt. Går inte ''process'' i det oh luktar fräscht och hö-igt :)

Ensilage eller blötare hösilage klarar sig inte lika bra, har haft fuktigare hösilage i nån bal men det är inte samma sak helt enkelt. :/

moomiis2
0

Vi får ibland halm av en som har slädhundar och hö får vi under sommaren från en som slår hö men annars så köper vi ifrån björkis, en butik. :)

Pelzi
1

Gå till närmast stall och ridskola och fråga om du kunde få köpa hö till din kanin dem flesta säger nog ja. Oftast mycket billigare än hos djuraffären :)

Köp inte hö om det är svarta eller gröna prickar i då är det mögel kolla också så det luktar gott och inte dammar för mycket.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[Flingans]
1

#24 ja för lågt:/ Det är bara att leta runt , det tog tid för mig innan jag hittade någon med bra hö. Det är svårt att hitta bra hö hos bonde. Jag uteslöt alla utan analys för ville vara säker på att jag gav bra hö och såklart tittade jag med på höet men har det en bra analys brukar den se bra ut och lukta gott. TS på 90% ska man med undvika, kan vara för torrt. Lycka till!:)

Matte516
0

Vi bor på en bondgård och slår eget hö till både får, getter och kaniner :) Det är billigt :) (ifs inte lika billigt att skaffa redskap till det)

Hälsiningar från mig

[Mysstrumpan]1
0

Jag får gratis halm och hö av en bonde i närheten, blir väldigt ekonomiskt och det känns väldigt fräscht, gillar inte höet man köper hos djuraffären, vet inte varför, det har bara blivit så, kanske för att det blir dyrt i längden.. :)

Dame
0

Hämtar hö fr grannens loge, en ikea påse i taget. Halm fr kobonde i en sopsäck då han har jättestora rundbal. Ekologisk bonde och den andra tar in till egna hästar så det är nog eko det med. Spånet kommer inplastat i bal fr hyvel i närheten. Används som hästspån.

maalinh
0

Jag beställer hö på internet. Köper Oxbows olika varianter och kaninen älskar det! Inte värst ekonomiskt, men jag har bara 1 kanin, så har råd med det :)

*~HamsterHamster~*
0

Jag får färskt hö från grannen som är bonde. Jag brukar tillsätta lite torkade blomblad och örter :)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Fruktiz]
0

Jag köper hö och ibland även halm av min ridlärare och spån/strö köper jag på Granngården :)

Jag köper höet och halmen i såna här svarta sopsäckar och förvarar dem utomhus, men jag vet inte hur länge de håller då mina kaniner äter upp hö väldigt fort :)

Boschkis
0

Eftersom jag har häst tar jag med en höbal hem till kaninerna vid behov, mina balar ligger på 12 kg och kostar 30 kronor av bonden. Har alltid upplevt det höet som bättre än de som finns i zoobutikerna. Grövre strån och bättre näringsinnehåll.

Halm har vi också i stallet, en rundbal på 500 kg, packar i sopsäckar och tar med hem till kaninerna när det behövs.

Spån köper jag på byggvaruhuset i storbal.

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

SmillaM
0

Mormor är hästskötare. B)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Delilah81
0

Köper hos bonde,  50 kr för en säck med halm och 90 kr för en säck med hö.

Halmen är jag nöjd med, men höet verkar de inte gilla så mycket, men köpte på Ica senast i söndags kväll, när allt annat var stängt, och de har fullkomligt slukat det höet. "Vitakraft" eller något liknande tror jag det hette.

farvendal
0

Får hö gratis från mor min som har häst. Hon kan stå ut med att ge bort lite till mig när det annars ändå bara kostar 3 kr/kg ^^ halm använder jag inte nu när jag bara har innekaniner.

Förvarar det i papperssäckar på balkongen. Den är inglasad så det håller sig torrt. Smutsig balkong japp

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se