Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 289 ggr
claris96
0

Tips inför första mötet

Hej! 

Jag har en kanin på ca 11 veckor och ska hämta hem en liten på Torsdag! Hur ska jag få dem att trivas? Hur för man ihop två kaniner på bästa sett? Hur lång tid kan det ta tills de kan bo i samma bur?

Det är två honor.

Peak303
0

Bästa sättet är att sätta dem så att dem träffas på en yta ingen av dem har varit på tidigare. För att ingen av dem ska dominera över den andra.

Det är olika från kanin till kanin. Men många unga kaniner brukar det gå utmärkt att sätta ihop.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Zabbio
0

Jag hade släppt ihop dem direkt (efter några dagars karantän och invänjning för den lilla efter flytten)

Dock hade jag gett dem vars en bur i vars en ände av en kompostgaller-hage eller liknande, så att de har provat utrymme + gemensamt utrymme.

De kan bli griniga mot varandra vid könsmognad och försöka göra upp rang då, men det är inte säkert. Och det är möjligt att det går över.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

claris96
0

Har tidigare läst att man ska låta dem vara i samma transportbur ett tag i början är det så?

Zabbio
0

#3 Det med transportbur handlar om att man tar dem på en åktur (eller på tvättmaskinen vid centrifugering) för att de ska söka trygghet hos varandra i det nya, okända.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.