Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 543 ggr
Zabbio
0

Protein-tillskott som är prisvärt - bollplank?

Sitter och funderar på lite foderstat, bollar gärna lite tankar med er.

Jag har hittat en pellets som har en bra innehålls-lista (dvs jag kan faktiskt förstå vad ingredienserna är ;) ) och samtidigt är prisvärd. Jag har ju många kaniner och kan därför inte köpa foder för 60kr/kilot. Men de ska ju ändå ha vettig mat.

Dock är proteinet väl lågt, bara 10% (det andra fodret har 16% men där är både soja och odefinierat skräp i..). Växttråden är bra så jag skulle kunna fodra ganska mycket av det för att öka den totala mängden protein varje kanin får i sig, men det känns ändå bättre om de istället får ett annat proteinrikare foder som tillskott.

Huvudanledningen till pelletsen är för att de ska få i sig mineraler, vitaminer, selen osv så att de inte råkar få någon bristsjukdom, men så klart även för att öka energi och näring i allmänhet speciellt med tanke på att de ofta får ungar.

Jag vill minnas att vårt hö har ungefär 9-10% protein också.

Förutom pelletsen får de fodder = groddat korn. Detta ska ha ca 20% protein.. men det gäller naturligtvis torrsubstans. 80% av foddret är vatten…. dvs på 100gr fodder är det 20gr torrsubstans, av den är 20% protein. Dvs 100gr fodder = 4g protein. (dessutom är det rikt på A vitamin m.m.)

De får ca 80gr fodder = ca 3gr protein

och 40gr pellets = (40x0.1)= 4gr protein.

Det blir 7gram protein per kanin och dag, plus vad de äter i höet. 

De äter kanske..uh. 200gr hö per dag? ts +80% = 160g. Protein 9% för att räkna lågt, jag har för mig att det är analyserat till högre = 14gr protein i höet. Ärligt talat vet jag inte riktigt hur mycket  hö de äter i vikt, har inte vägt det. Kan hända att de äter mer.

Dvs totalt 21gr protein.

De tabeller jag hittat på hur mycket protein en kanin behöver är 4.5g om den inte är i arbete, 7 gr vid dräktighet och 14-21gr vid digivning beroende på ungarnas ålder.

Det gäller dock 1,5kg kanin, vilket innebär att mina 4 kilos behöver nästan dubbelt så mycket (större kaniner behöver mindre per kilo eftersom de förlorar procentuellt mindre)

Så mina honor klarar sig bra på detta fodret när de inte är i arbete (dvs dräktiga/har ungar).

Men jag behöver öka till åtminstonde 40gram protein vid dräktighet.

Jag kan ju ganska enkelt dubbla pelletsen, så får de med sig extra mineraler osv också. dvs 8gr protein med pellets (ca 2dl till en stor, dräktig kanin, det är väl hyfsat rimligt?)

Foddret kan jag enkelt tredubbla, de äter det med lätthet och det är ju mest vatten. De är vana vid det och det ger inga problem med magarna. 240gr fodder = 12gr rotein.

Sammanlagt 20gr protein. + 14gr i höet = 34gr.

Fast de äter ju mer hö också så de bör komma upp i 40gr..hm.

Jag måste nog väga höet innan jag vet säkert. Just för tillfället har de ätit 1 fullpackad (hårt packad) IKEA.höhäck per dag på 2 honor och 6 ungar (5 veckor), plus lite i den andra höhäcken.

De har egentligen hållt bra hull, men nu byter jag ju foder och kan likagärna räkna lite på det med det sämre proteinvärdet.

Hur tänker ni? Ska jag öka foddret (det groddade kornet) ännu lite mer? Det är nog det fodret jag känner är bäst - de kan äta hur mycket som helst nästan, de får i sig vätska nu när det fryser ute, det är så likt naturligt foder som möjligt och det har högt protein i torrsubstans. Dessutom är det väldigt billigt…

Här får ni en kaka för att ni orkat läsa alltihop, förresten:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Choc-Chip-Cookie.jpg

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

sfut
0

taskigt. Jag vill ha en kaka som går att äta.

Nej men ärligt talat så låter det bra att öka på lite med fodder. Önskar jag orkade räkna på det sådär, jag bara ger och justerar mängd efter hull sen. Hade gärna velat räkna men har inte analys på höet så det funkar ju ändå inte.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
0

hehe.

Man får ju alltid ge lite efter hull också, men jag tycker om att ha lite koll på var jag kan börja :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.