Tänka på nu när det är kallt?
Hej, vad borde jag tänka lite extra på nu när det är kallt och några minusgrader ute? ( min kanin är utomhus ) Har sett till att lillen har druckit ordentligt och ätit som han ska. Men blir orolig för han vill inte ligga i sitt "hus"? Har fyllt det ordentligt med halm men han har inte ens gått in i det? Fyllde på med halm under hans sitthylla och gjorde ett litet bo där jag tänkte att han kunde vara om han frös. Men han sitter bara på sitthyllan och sover där, så fyllde upp den rejält med halm, räcker det? Klarar han sig? Han är ju inte så gammal, 9v…blir så orolig och överreagerar på nästan allt…
Hur bodde han innan han kom till dig? Var han utekanin så är det ingen fara, bara att se till så att han har mycket halm och hö. Kolla till vattnet flera gånger om dagen så att det inte fryser. Enklast är att ha vattnet i skål så kan du bara lossa ytan istället för att springa och ta nytt vatten hela tiden ;)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Ett bra tips? angående vattnet är att ge ljummet vatten, kaniner dricker mer då än om det är kallt. :) sen ha en pingisboll i vattnet som flyter runt så fryser vattnet inte lika fort eftersom det är rörelse i vattnet! ;) bara kolla så att lille kaninen inte tycker att det är obehagligt att dricka när det flyter runt en pingisboll. :)
#2 Fast fryser inte vatten snabbare när det är varmt? Kanske inte har någon betydelse om det bara är ljummet? :P
//Pernilla
#3 det har jag faktiskt aldrig tänkt på, men logiskt sätt i mitt huvud så borde det inte göra det eftersom det fryser väll vid 0grader och ju varmare det är desto längre tid borde det väll ta innan det kommer ner till nollan? Vet inte om det stämmer men det lät logiskt i mitt huvud iallafall, dock är jag trött så man vet aldrig vart man har skallen då! :p Har alltid fått lära mig när jag höll på med hästar att dom skulle ha ljummet vatten på vintern dels för att dom dricker mer och behöver vätskan för att klara att hålla värmen och dels för att det inte skulle frysa lika fort och att det är samma med kaniner. :)
Ljummet vatten ska djur alltid ha, vintertid brukar de inte vilja dricka kallt vatten och sommartid kan de lätt må dåligt om de är väldigt törstiga och dricker mycket vatten (prova själv att dricka iskallt vatten i mängder när du är törstig, känns inte bra alls).
Halm kan du ha i hela buren, blir mjukt att gå på och kaninen blir inte begränsad till en plats om han skulle vilja sitta på halm. Lätt hänt att han blir stillasittande annars, vilket inte är bra för tassarna.
Han bodde i en ganska dålig isolerad ladugård förut, så på den fronten kanske det inte är nån fara? Jag går ut och ger honom ljummet vatten ur en bunke och fyller vattenskålen med ljummet vatten, det gör jag tre gånger om dagen, har sett till att det är ordentligt med halm i hela buren men han har en tendens att möblera om haha… är det vanligt att en kanin inte vill ligga i sitt hus?
#6 Ja, det skulle jag säga, mina är sällan i husen. De är i dem mest när de är ute i hagarna blåsiga dagar, annars sitter de mest ovanpå dem istället🙂
#5 har brukat ge ljummet vatten tidigare på vintrarna av just den anledningen med sedan läste jag här på kif att vattnet fryser snabbare om det ör varmt så tänkte mest på det. Fast ljummet vatten kanske inte för så stor skillnad? Har inte hunnit testa än då det inte fryst här ännu ;) själv är jag sådan som älskar iskallt vatten så på den fronten kan jag inte säga något, men kan nog stämma att de mår dåligt av kallare ;)
//Pernilla
Hade jag haft utekanin fortfarande hade jag direkt investerat i en sån här: http://www.granngarden.se/product/vattenflaska-kanin-anti-frys
Så många gånger som jag åkt till vet pga att kaninerna druckit dåligt under vintern. Helt klart värt det!
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se