Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1225 ggr
ninor
0

Misslyckad kastrering?

Long time no see! ;-)

Undrar om någon vet hur pass vanligt det är med "misslyckade kastreringar" på hankaniner? Antar att det KAN hända, men är det någon som har varit med om det? Och med misslyckad menar jag att kaninen alltså inte blev kastrerad. 

Anledningen till varför jag undrar: 

Undrar därför att min hane kastrerades för över ett år sedan. Har aldrig ens tänkt tanken på att kastreringen inte skulle ha funkat då han slutade skvätta efter detta. Grejen är dock att min hona aldrig har varit skendräktig? eller boat förut, men inatt har hon hållit på bökat och boat hela natten. Lyfte upp henne i morse och tyckte magen kände sbetydligt hårdare/spändare än vanligt och kände även rörelser i magen (intalar mig dock att det är tarmrörelser och inget annat). Hon har senaste månaden (ungefär) börjat kissa överallt, jagar hanen (som hon i vanliga fall är bästa kompis med) vilket har lett till att han har tja.. satt på henne. Måååånga gånger. Det är inget tonårsbeteende heller, hon är ca 1,5 år gammal. 

Har bokat steriliseringtid (kastrering?) för honan till nästa fredag. Hon kanske känner att det är sista rycket nu? 😂😎

ninor
0

Kan även tillägga att hon inte träffat någon annan kanin. Och det finns ingen möjlighet att någon skulle ha släppt ihop henne med annan hane heller.

fossingen
0

Har han inte bollarna kvar så är han kastrerad :)

[Mi-rand-a]
0

precis som #2 skrev och oavsett om honan aldrig varit skendräktig? så betyder det ju inte att hon inte kan bli det. Vilket jag skulle gissa på att hon är :)

ninor
0

Nej, vet mycket väl att de kan bli skendräktiga. Nån gång är ju den första. 

Men ihop med hennes övriga beteende fick jag mig ändå en funderare.. :-D

MariinaS
0

Att kastrera en hankanin är nog världens enklaste ingrepp om än lite petigt kanske men inte så pass att man ska misslyckas med det. Så som det sagts ovan är hon nog bara skendräktig?, borde gå över om några dagar.

zezagena
0

Aldrig hört om misslyckd kastrering.. trol skendräktighet. Sett kastrat som av hona triggats " para henne" 😉

ninor
0

#6 Ja att det är hon som triggar honom är det ingen tvekan om. Hon jagar honom tills han lessnar på henne och "hoppar på" ;-) Det var som sagt hennes beteende och magen som fick mig att börja fundera. Var dock hyfsad säker på att det inte var någon misslyckad kastrering. I så fall borde jag ha haft kaninungar för länge sen… :-D