Bra eller dåligt med höhäck?
Vad säger ni?
Fick nyligen höra att man ska inte ha höhäck, eftersom det blir en onaturlig ätställning och de kan få problem med nacken…
Hade höhäckar till mina kaniner, tyckte det var fräscht och bra, men tog bort dem efter att en av kaninerna hoppade ner i höhäcken och fastnade i gallret. Detta upptäckte jag på morgonen, då jag hörde skrik från kaninburen. Vet inte hur länge den stackarn suttit fast där 😕
Hur som helst så funderar jag på att ge höhäckarna en chans till, fast ha dem på utsidan av burarna.
Det låter som en bra idé att ha dem på utsidan om kaninerna hoppar i och sådär.
Jag har en sån här (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80010222/) från IKEA. Sätter den långt ner precis över kanten till toaletten så han kan liksom sitta och ta stråna utan att sträcka på sig. Det brukar även falla ner hö i toalådan så han äter från "golvet" också. :)
Jag tycker om höhäck :) Har en som man hänger och eftersom att kaniner hoppar i den sitter den högst upp. Jag vet, hemsk ställning men han drar ner massor att äta på en gång sen äter han det
Den optimala höhäcken skulle vara en höhäck i trä, som en låda med träpinnar som galler, och ett lock och ett botten. Lyfter man locket och fyller på med hö och stänger. Eftersom det finns lock kan de sitta på den och använda som sitt plats :)
aaa dessa snickerifantasier :D
//Joanna
#1 Ja, det räcker med att en av dem hoppat i, så vill jag inte ta risken att det händer igen, varken med henne eller någon annan.
Tack för tipset!
# Mina höhäckar satt så högt upp det gick att sätta dem, hade aldrig trott att någon skulle få för sig att hoppa ner i den. Men en av tremånaders honorna lyckades ändå tyvärr…
Ang höhäckar som ser ut som en låda med träpinnar som galler, så finns det sådana, fast utan tak och botten.
#4 Vill ha tak och botten, då kan kaniner sitta på dem utan att fastna! :D
//Joanna
Finns såna I trä på zoo.se, tak å botten är ju hur enkelt som helst å fixa själv :)
Här har jag gjort ett inlägg som visar hur jag gjorde min höhäck. Den är i trä, med "pinnar" som galler. Funkar jättebra!
http://kanin.ifokus.se/discussions/52c0826ece12c407bf003913-hemmagjord-hohack
Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!
Har Ikea plastpåse hållare men nu har jag fransk vädur dom får omöjligt in sina huvuden i dom!
Hemsida www.flaffys.se
Mail sixten-@hotmail.com
Har höhäckar, dock sådana som sitter utanpå burgallret och alltså inte går att hoppa upp i. Tycker det funkar bra, skulle inte fungera att ge höet direkt på golvet - det skulle bli nerbajsat/-kissat direkt. Och Ikeas påshållare vågar jag mig inte på igen då en av mina fastnade med huvudet och hade svårt att komma loss…
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Har Ikeas Ibland klättrar ungarna in i dem om de sitter vågrätt och lågt när höet är slut, men jag har inga problem med det. De flesta sitter dock lodrätt med botten nästn i golvnivå, har inga problem med kaniner eller ungar i dem alls.
Kaniner äter naturligt mat från buskar och annat en hel del av ätandet, så det är inte som med hästar som inte ska stå med höga hö-häckr på det viset. Självklart ska inte allt ätande vara upprättstende dock.
Sen är det skillnad på att ställa sig på bakbenen och luta sig mot höhäcken, och att vrida upp nacken.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Hade en sådan fyrkantig med träpinnar till en av mina, och det gick inte att fastna på samma sätt som i gallerhäckarna. Den är så låg, att när kaninen hoppar i, om den skulle få för sig det, så kan den lätt ta sig upp själv. Plus att de inte kan fastna mellan pinnarna. Men tak är ju alltid önskvärt förstås, så de kan hoppa upp och sitta på den.
Tog bort min sån höhäck eftersom kaninen gillade att bära runt den och slänga omkring den i buren. Den satt inte fast alltså.
#7 Se där! Fint! 👍
#8 Jag har ju bara dvärgkaniner, finns risken att de får in huvudet i Ikeas?
Gillar inte höhäck för min fastna där och den var högt upp. Har just nu Ikeas men tycker inte den är så bra men den får fungera så länge. kaninerna kan inte gå in i den för täckt för öppningen på sidan. Det som behövs är höhäck med lock i trä:)
jag tycker att höhäcckar är en riktigt bra uppfinning! Att äta ur en höhäck är inte någon konstig ställning för dom eftersom att dom gör ju det naturligt när dom ska gnaga av rötter i hålorna och äta från buskar osv.
Höet håller sig fräsht och kaninen får lite stimulans genom att försöka få ut höet från höhäcken som vissa kaniner tycker är jättekul.
Jag har ett lock på min galler-höhäck så att det finns inte någon jättestor chand att dom fastnar där 🙂
Frida
Jaghar bara höhäck till två av mina 6 kaniner. Märkt att just dem två äter mer hö då, men de andra äter bättre utan höhäck.
Har en lång ner men samtidigt kan de inte hoppa i den (viktigt för mig).
Men nja jag är sådär för höhäck, kör hellre utan om kaninerna vill det med såklart 🙂
Även skaffat in två höhäckar i trä med lock på, dem är bra, då kan de sitta på men ändå äta hö, så har lite på burgolvet och lite i höhäcken 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Onaturlig ställning för nacken? Nja, skulle nog säga att det tränar deras nackmuskler om det är i lagom höjd. Det är en onaturligt ställning för kaninen att få äta allt på marken. De måste sträcka på sig för att nå kvistar, grenar osv i naturen :)
Börjar bli trött på myten om att det är onaturlig ställning för nacken. Har ni sett hur kaninen är uppbyggd? Om inte ta en noga koll nästa gång.
Det skadar nog mer att kaninen sitter med huvudet böjt hela dagarna och äter hö från marken än att de sitter i naturlig ställning och äter. Tror knappast kaninen i det vilda sitter och endast äter gräs m.m som är nere på marken, de sträcker sig efter blad och buskar för att nå.
Mina höhäckar är satta så att kaninen kan i naturlig ställning sitta och äta hö utan att behöva sträcka på sig eller att sitta böjd med huvudet.
Som ägare kan man faktiskt påverka hur högt/lågt höhäcken ska sitta.
En av mina kaniner äter inte höet från höhäcken så hos honom måste jag lägga in det i buren. Hos en annan av mina kaniner har jag höhäcken på gallret på utsidan om du fattar :P Just för att han också hoppade upp där… Men min hona har höhäck och jag tycker inte hon tar skada av det…
#17 Jaså, jag hade inte hört det förrän igår att det var en onaturlig ställning som kan skapa nackproblem. Det var en på mitt jobb som sa det, fast hon har marsvin också, så hon kanske blandar ihop det…
Så som mina burar ser ut, finns det bara två lägen att sätta höhäcken på, det lägsta är inte att tänka på, det högsta är mer lagom, men då hoppade kaniner ner i höhäcken, så då tog jag bort dem från alla kaninerna.
#13 Testa en som man sätter på utsidan av buren istället, det tänkte jag se om jag hittar nu i helgen.