Vad blir de för färger?
Om man parar en normalpälsad dvv som är svart ottor brokad med en normalpälsad havanna dvv (satinbärare).. Finns de då någon chans att ungarna blir satinpälsade? Och vad kan de bli för färger? Vad är dominant? 🙂
svartvit ottor brokad? menar du en svart brokad kanin som också är otter? (det finns men är ovanligt)
vad det blir för färger beror på vad det finns bakåt. men brokat är dominant, så det borde dyka upp
och nej ungarna blir inte satinpälsare. däremot kan det hända att någon av ungarna blir bärare av anlaget
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Vad är där för färger på föräldrarna till dessa kaniner?
Man kan säga som såhär med pälstyper:
NP + NP = 100% Normalpälsat
NP + Satin = 100% satinbärare
NP + Satinbärare = NP och ev. NP SB
För att få satinpäls krävs det att minst en av föräldrarna är det och den andra bärare, båda satinpälsade eller båda satinbärare.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Märker man om ungarna bär på det ? #1
okej, då får jag leta reda på en satin hona :) #2
#3 Inte förrän du parar den med en satinpälsad eller satinbärare, om det då dyker upp satinpälsare ungar så vet du att han/hon har anlaget.
för att det ska bli satinpäls krävs det anlag hos båda föräldrarna
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#3: Nej man kan inte veta för än den får en satinpälsad i sin kull. :)
-' Malin Hultman
Ja svart otter brokad! #1 jaha är det ovanligt? 😮 är de något som efterfrågas eller är de bara ovanligt ? 😛
#7 har sett det typ en gång.. kan du lägga upp bild? :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Har tyvärr ingen bild, ska hämta henne nästa vecka om allt blir som tänkt :)
Svart är dominant, otter är dominant och brokat är dominant. Så det blir svart, det blir brokat (hälften av ungarna, statistiskt sett) och det blir otter! Får du havanna/havanna otter-ungar så vet du att även honan har det anlaget. Sen kan det ju även finnas andra anlag som inte syns, så överraskningar kan man alltid få
.
Hur skulle de bli om jag parade en vit blåögd hona med honom? :)
Om jag parar en satin med en normalpälsad kan det då bli någon satinunge? #2
#12: Nej, om du kollar det jag skrev så blir 100% av ungarna satinbärare, dvs parar du sedan ungarna med en satin blir det satiner. Det krävs anlag från båda hållen för att få den pälstypen. Samma gäller Rex. :)
-' Malin Hultman
Okej tack för svar #13 :)
Som övriga sagt- satinpäls är recessivt och anlaget måste komma från båda föräldrar om det ska bli satinpälsade i kullen 😉
2 satinbärare alt 1 satinpälsad och en med anlaget kan ge satinpälsad unge el flera el ingen alls då det beror på slumpen, endast två satinpälsade ger 100% satinpälsade ungar