Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1576 ggr
*~HamsterHamster~*
1

Kaniner i Tyskland.

Hej på er! 

Jag vet ju inte om ni vill läsa detta men jag ger er två länkar den första för hur kaniner i tyskland lever inne och en hur de lever när de är ute. Jag vet inte om ni kommer visa er intresserade men jag gör det ändå. Ni kan titta på bilderna :)

http://www.sweetrabbits.de/f101/beitrag-4531.html

http://www.sweetrabbits.de/f101/beitrag-4530.html

Skulle faktiskt vara glad för kommentarer :)

Edit: alla kaniner har en partner och alla hanar är kastrerade. Ingen sitter inne i en bur som är stängd.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[SophD]
0

Jag är själv från Tyskland och kan säga att de här kaninerna på bilderna lever extra lyxigt. Har sett kaniner som lever i små burar osv. Vet inte hur reglerna för djurhållning ser ut i Tyskland… 

Dock så finns det en familj på samma gata där min mormor och morfar bor i Tyskland, som har 4-5 kaniner som har halva trädgården att springa på, gräva i. Finns t.ex hus, tunnlar, ja allt möjligt. Så visst finns det kaniner som har det bra där och dåligt, precis som här i Sverige. 

Hade dock önskat att mina kaniner hade kunnat levt så som på bilderna!! 🙂

NinaS
0

Jag har inte kollat alla bilderna, men efter en snabbtitt ser det väldigt trevligt ut. Ska kolla utebilderna för inspiration när jag har mer tid. :)

*~HamsterHamster~*
0

#1 det har faktiskt blivit vanligast att de lever sådär(som tur är) Djurhållare som har sina kaniner i små burar också om de är inom "minstmåttet" kan också få djurskydden på halsen. Man säger nu att per kanin inne är det 2 kvadratmeter och ute 3 kvadratmeter per kanin. Vissa har bara 3 kvadratmeter per 2 kaniner ute och/eller inne. Men bättre än burar iallafall.

mvh, HamsterHamster

[SophD]
0

#1 Okejokej, är det så stränga regler där?

*~HamsterHamster~*
0

#4 Ganska stränga fast inte så stränga som i schweiz. Lät jag arg eller elak? isåfall förlåt det var inte menat så :)

mvh, HamsterHamster

[steffie00]
0

Jag tycker inte att vi har det så mycket annorlundare, egentligen. Visst har dom på bilderna stort och lyxigt, men det finns många här i sverige som också har stort utrymme till sina kaniner. Dessutom finns det väldigt många kaniner i tyskland som till och med har det sämre än vad vissa i sverige har det. Det är ju olika hos alla hur mycket plats och pengar man har. Jag tycker inte heller du ska skriva "i Tyskland.." för alla i kaniner i tyskland har det inte som på bilderna du visade. 

Om man nu tycker att djur inte ska hållas i koppel, m.m, förstår jag inte heller varför man ska ha kanin. Då är det väl bättre att inte ha dom fågna alls, om du nu tycker att dom inte har det bra här. Jag och många fler har stora utrymmen, tvingar inte kaninerna till något, eller sådant, utan ser till så kaninerna får så mycket plats som möjligt, ser till så att kaninerna inte far illa, eller liknande. Precis som i tyskland, de du visar.

Jag förstår om du inte tycker det är snällt att stänga in kaniner i små burar och tvingar kaniner att hoppa över ett hinder. Men allt ser inte alltid ut som det gör. 

Jag hoppas självklart på att det ska förbättra sig för dom kaniner som inte har det bra. Så på sätt och vis är jag på din sida! :)

*~HamsterHamster~*
0

#6 I tyskland finns det mer som har det bättre och mer som har det sämre Pga. folkmängden i tyskland dessutom finns det mer djurhamstring i tyskland.

Till koppel. Kaniner är flyktdjur och kommer alltid vara det! Från ett koppel kommer den inte kunna fly. Dessutom är vi inte så snabba som kaninerna och det kan vara obehagligt för dom att dra i koppel de känner att de inte kan fly då. Kaniner är inga hundar som man går runt i koppel med. Jag tror att ni verkligen gör det bästa för era kaniner.

Så du har kanin bara för att du ska ha dom i koppel(det lät så när du skrev det men troligen menar du inte det så.)

"Om man nu tycker att djur inte ska hållas i koppel, m.m, förstår jag inte heller varför man ska ha kanin."

Mina får springa fritt utan koppel. Dessutom kommer flertalet av mina kaniner från ägare som inte haft tid för sina djur m.m. Jag tog dom för att ge dom ett bättre liv. Jag tar inte kaninungar det finns reda många nog som tar kaninungar… Ja dom e ju så sööötaaa -.-

Jag är ung och för djurskydd. Två av mina undulater kommer från en "uppfödare som hamstar djur" Chipsy har blivit biten och har ett hjärtfel. Jag tar djur som inte haft det bra.

Men… Rubriken är faktskt inte alls lämplig, det tänkte jag inte på :(

mvh, HamsterHamster

fsigge
0

#7 Jag tycker att rasta kaninen i en sele är en väldigt bra ide faktiskt. Du skriver att kaniner är inga hundar som ska gå i koppel, men är det mycket naturligare för en hund att gå i koppel? Man drar ju absolut inte i kopplet på kaninen hårt bara ett litet ryck, kan man säga. Det kanske är lite lättare att ha kaninen i en Hage och så. Jag ser inte att min kanin tycker att selen är jobbig eftersom attvarje gång jag tar flam selen så hoppar och klänger hon på mig för att hon ser selen som något positivt.

Frida

Fridaaaa
3

#7 En kanin kan tränas till att gå i koppel, precis som hundar.
Ja det är flyktdjur men många kaniner gillar att få i sele, och beror på kaninen samt hur man tränar kaninen 🙂
Då kan man även t.ex träna kaninen i backar, vara i skogen om man har möjlighet till det mm.
Kan finnas fler möjligheter är enbart bur/utrymme/hage

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*~HamsterHamster~*
0

#8 hundar är inga flyktdjur. Kaniner är flyktdjur därför är koppel inte bra. visst om kaninen inte vet något annrolunda är dom väl vana. Men din kanin kommer väl inte ut utan koppel. Om din kanin skulle få gå ut lite oftare utan koppel än med koppel skulle den nog välja utan koppel om det inte behövs.

mvh, HamsterHamster

[steffie00]
0

#7 Nej, jag menar naturligt vis inte att jag har kaniner för att ha dom i koppel! Skrev fel! Såhär menade jag, att om du tycker att man ska ha kaniner så naturligt som möjligt, så kanske du kan fundera på hur naturligt det är att ha dom i fångenskap. Jag menar självklart inte att du inte får ha kaniner i fångenskap, men varför har du kaniner? För att du vill ha dom så naturligt som möjligt? Lite svårt att uttrycka sig i ord, men jag hoppas du fattar.. Undrar bara. :)

Hoppas du inte tar illa upp… 🥵

*~HamsterHamster~*
0

#11 Jag har dom eftersom jag har dom ifrån sånna som inte haft tid :) Då hade dom det ännu mer onaturlig än hos mig… så därför har jag dom. Jag ville "rädda" dom :)

mvh, HamsterHamster

[steffie00]
2

#12 Då förstår jag! Uppfattade det som om du hade kaniner bara för att ha kaniner, liksom. Men det är ju jätte fint att hjälpa hemlösa djur! Vill faktiskt ha ett omplaceringshem för smådjur men kanske om några år kan jag starta ett… :) 

Kunde bara vara snäll och sluta att kommentera om det här i andras trådar. Vi alla har kaniner på olika sätt och alla tänker på olika sätt, så snälla, låt oss skriva "koppel" utan du ska kommentera. :)

Ursäkta om jag lät otrevlig. Var inte min mening…! 🤐

[SophD]
0

#5 Absolut inte :)

[Wildfires]
0

Häftigt! Fick massa bra bygg idéer nu utav detta, tack för att du länkade. 😃

*~HamsterHamster~*
0

#13 Det var därför jag startade denna tråden ;) för att jag inte ville kommentera längre. :)

#14 Okii :)

#15 det gjorde jag faktiskt väldigt gärna :)

mvh, HamsterHamster

[steffie00]
0

#16 Okej, bra! :)

Evelina!
3

Angående detta att kaniner är flyktdjur och därför ej bör rastas i koppel: Hästar är också flyktdjur, dem har man både i koppel, rider på och hoppar med. Är detta också djurplågeri? Jag tror åtminstone mina kaniner finner det ok att gå i koppel, särskilt eftersom det är den enda utevistelse jag för tillfället kan erbjuda dem.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

moomiis2
0

Vilka fina burar, önskar att mina kaniner hade haft så fina burar :)