Storstädning i burarna!
Nu har jag verkligen gjort en storstädning i, och runt kaninburarna.
Min kompis Tinna (grannen) och jag skulle först bara städa hos damerna, Alpha och Fia. Sen skulle vi ta bort "skiljeväggen" som är emellan deras burar, för de ska bo ihop nu eftersom de funkar bra tillsammans. Så de fick springa lösa i ladugården medans vi började med städningen. Efter ett tag insåg vi att om vi tog bort skiljeväggen mellan Alpha och Niike också skulle det bli lättare att städa, och så kunde vi passa på att städa hos honom med. Så Niike fick vara ute i uteburen, och för att han skulle ha lite sällskap fick tanterna vara i rasthagen.
Tinna fick ta bort allt spindelväv i fönstret och sopa bort allt damm som fanns där. Sen när hon var klar med det, och jag hade städat ur burarna råkade jag få syn på väggen vid kaninburarna. Den hade blivit så nedstänkt av de skvättande kaniner vi har haft att den var helt mörkbrun och lite vit av kisset. Usch! Vi började skrubba och var snart klara med det. Men när vi väl hade börjat skubba bort kiss från väggen, kunde vi ju lika gärna fortsätta och skrubba på grindarna/dörrarna till burarna. Men det blev väldigt tvåligt, så vi lyfte av grindarna och la dom ute, där vi sköljde av dem. Sen skrubbade vi rent allt annat av trä på burarna, även om det behövdes eller ej;)
Nu var hela golvet i kaninburarna en enda stor pool som luktade kiss och tvål. Jag fick låna en damsugare av pappa som kunde damsuga upp vatten, och snart var den poolen någorlunda borta. Då skulle Tinna åka hem, och lämnade mig att skrubba golvet helt själv! :( Men det gick ganska fort, och när jag var klar var det helt vitt av tvål;) Efter en hel del hinkar vatten och en tids damsugande, var jag klar med det. Klockan var väl ungefär 20.00 då, och jag och Tinna hade städat sen kl 16.00. Men inte var jag klar än! Fönstret skulle putsas så jag satte igång och gjorde det. Efter det märkte jag att burarna hade torkat ganska mycket så jag la in nytt sågspån och gammalt hö (halmen är slut för tillfället). Sen skrubbade jag skiljeväggen som skulle vara mellan Niike och damerna för det hade jag glömt, och sen tror jag att jag var klar. Men ladugården såg ut som ett bombnedslag - och gör det fortfarande, för jag har inte orkat städa ;D Så kaninburarna är den renaste delen av ladugården just nu:P Klockan var 22.30 när jag hade städat klart. Kaninerna fick vara ute ganska länge, och var glada när jag kom och lyfte in dem. (:
Kan tillägga att Fia och Alpha bor tillsammans, och det går jättebra. Det enda problemet är att Alpha ska ha mer mat än Fia, så jag får lyfta upp Fia ett tag medans Alpha äter;) De är jättemysiga mot varandra och sitter ofta och gosar tillsammans. Buren är 1.80x1.40 m och några meter hög. Den innehåller ett stort hus som båda får plats i och på, en sittbräda som en får plats under och på, två matskålar och två vattenskålar. (:
På bilden är det hur det såg ut innan städningen. Spindelnät i fönstret och i gallret på grindarna. På väggen och på insidan av grindarna var det kaninkiss. Men nu är det som nytt! .. nästan:D Och så kan ni tänka er att skiljeväggen mellan Alpha (mitten) och Fia (höger) är borttagen.
Ooups, vad långt det blev. Ni som orkar och vill, varsågooda o läs

Åhh blev säkert jätte fint :) Kan du ta bilder? (Läste allt) XD
Visst kan jag ta bilder, men morsans kamera är på ladding och jag vet inte om jag får använda den (tar jämt slut på batterierna), men kan försöka ta den en snabbis ;) (A)

vad fina burar du har:)
stora burar :) vill gärna också se bilder på hur det blev :)
Gud vilka fina burar :)

Du är så duktig så ;) Haha, när jag börjat städa kan jag inte heller sluta ;)
Tack :) Ska försöka fixa bilder ikväll eller imorgon. Beror på om jag hinner.

Kan inte heller städa när jag väl börjar. Då brukar jag oftast typ flytta runt burarna, bygga hagar, kratta, sopa och gud vet vad ;)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#9 Haha, ^^

Häligt för kaninerna att ha en sådan gigantisk bur :)

Så söta burar! :D Som att komma in i ett stall, fast med kaniner! :D

Haha. länge du städade!! xD
#12 Ett kaninstall kanske? :) Nää, det har varit både hästar och får där inne, ibland höns och även ankor och gäss^^ Så det är en ladugård;)
#13 Jaa, det tog sin lilla tid:)
Förlåt att jag inte lagt in några bilder, men jag har glömt bort den här tråden helt:P Ska försöka (om jag kommer ihågxD) ta bilder sen idag. :)

Hehe vilken storstädning ^^

Läste inte allt då, men vad fint med att ha "boxar" typ… :)
Slut på bilder. (:
jättefint!! :D
Tack:')
Fin fint . :D
Åh Niike!! Just så där vill jag ha det till mina små odjur! <3
Kan inte du komma hem till mig och bygga lite? *tittar snällt på dig med hundögon* ;)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#26 Prata med min pappa, du kan säkert charma ner honom totalt:P Haha^^
Majas kaniner får fiint ;D
Verkligen urfint! :)
- Mvh Emma
Jättefint! Ska städa Leos bur idag, om det inte börjar ösregna. Sen måste jag vänta tills någon av mina föräldrar kommer hem innan jag kan städa buren själv. Den är nämligen ganska tung och svår att bära helt själv.

wow, sådär ska jag bygga till min kaniner när jag flyttar hemmifrån!!:D
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Min underbara far kollar runt efter en barack/byggbod tillsalu. Hittar vi någon så ska jag främst ha foder, tillbehör och strö där. men även boxar om det finns plats. :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Tack för alla fina kommentarer :) <3
Kan säga att burarna är väldigt bra och smidiga. Man kan ju lätt gå in och sätta sig i burarna (kanske lite svårt i en innebur?) , de är lättstädade, lagom stora, grindarna och låsen är väldigt praktiska också, och så ser det fint ut med tycker jag:) Man kan också ta bort skiljeväggarna och grindarna. Kaninerna har ju även sällskap av varandra när det bara är nät emellan.
Såna här lås är det.
Och man kan lätt lyfta bort grindarna med den här anordningen;)

Håller på och bygger sådana burar för tillfället. 4 stycken i storleken 85 x 160. Dessutom med höhäck emellan är det tänkt. Har inhandlat stallådor på Rusta som ska sättas upp på väggen som bolådor, med en bräda att gå uppför.
Tänkte testa ha torvbotten, hoppas att det fungerar, har inte hört så många som haft det.
En anna sak jag ska ha är små hyllor där jag borrar hål för rostfria skålar så slipper dem dra runt dem, och dem får stora skålar.
Kan fota det när det blir klart!
va fint dom bor!! skulle också vilja ha de så=)

Superfint verkligen! (:
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Rå Snyggt (=
Superfint! Måste försöka övertala mamma att det är en bra idé att bygga såna i nya stallet ;)
jättefint :)
#34 vill gärna se bilder :D