Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2519 ggr
[SisselaJ]
0

Rexpäls allergialternativ?

Hej! :D

Jag går i kanintankar. Men min sambo är allergisk mot bland annat damm och kvalster… Han har katter i sitt föräldrahem som han inte riktigt tål p.g.a dammig päls. 

Tänkte då att rexpäls har jag hört ska vara allergivänlig(are) än normalpäls, stämmer detta? och hur mycket skillnad är det isf? 

Och hur mycket dammar underlaget och höet? :) 

Tack!!

claravincent
0

Det beror på personen i fråga. Vissa tål den pälsen mer och vissa mindre 🙂

[ElisabethYL]
0

Höet dammar rejält när de springer runt…

Man kan blanda in strimlat papper i ströet för att få det allergivänligare, men då måste man byta oftare..

Kan säga att för mig satte höet stopp för kaninägandet p.g.a. allt pollen och damm som for runt…

Fridaaaa
2

Det är en myt att rexpälsade är mer allergivänliga. Upplever också att de fäller en hel del vid fällning.

Hö ska damma väldigt lite och underlaget med. Beror på vad du väljer för underlag, vi har easyströ = dammfritt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
0

Så det finns åtinstone damfritt underlag, det var ju lite uppmuntrande iallafall! Men annars kan man då lika gärna skaffa en normalpälsad?

Får man lika mycket kaninhår på ex kläder eller liknande av rexpäls? 
det bryr jag mig inte riktigt om, mest bara nyfiken :)

mickisö
0

Nej säger jag. Vi har två systrar NZ /rex den ena mer rexpälsad än den andra. Den med mer rexpäls reagerar jag lite mot men systern känner jag inte av alls. Grannpojken har en rex och han har nu utvecklat kraftig kaninallergi . Från att inte reagera alls på kanin.

[SisselaJ]
0

Jaha där ser man. bra att jag fick reda på det ialla fall! 
Tack!

farvendal
0

Vissa allergiker tål rexpäls mer än vanlig päls (min mor är en av dem). Det beror lite på vad man är allergisk mot exakt och hur mycket. Men om din sambo är allergisk mot damm är det ju inte bara kaninen i sig som är problemet.. hö och spån dammar mycket. Du kanske kan välja något mer dammfritt alternativ, typ easyströ, mattor, papperspellets (papperspellets kanske blir för hårt för rextassar dock..). Sedan har jag hört att hökuber dammar mindre än vanligt hö.

Låna en rexkanin och testa, tycker jag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Suskiv
1

#4 Ja rexar fäller nått otroligt så man ser ut som man själv har päls i fälltider.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[SisselaJ]
0

Ja underlag är ju lite enklare att göra allergivänligare än själva kaninen 😉

#7 Att låna en kanin hade varit perfekt.. Men det är svårt att få tag på i närheten av mig verkar det som. det är mest "sommarkaniner" och inte finns det mycket om man söker på internet.. Eventuellt testa en normalpälsad för at se hur det går (det kanske går bra, eftersom han inte vistats med kaniner förr så vet vi inte) men lånekanin verkar det vara ont om. :(

dermot
2

#5 Vad menar du med "mer rexpälsad"? Antingen är den rexpälsad eller så är den inte det. Är föräldrarna renrasiga så kan det inte bli rexpälsat av den korsningen.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

#9 Vart bor du? Jag har en rexhane som jag kan låna ut med möjlighet att köpa senare om det passar.

Har även en normalpälsad dvärgvädur som kan lånas ut med möjlighet till senare köp.

farvendal
0

#9 Var bor du då? 🙂

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[SisselaJ]
0

#11 #12 Jag bor i Kalmar! Men jag är villig att ta mig en bit i bil! :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Skulle inte påstå att Rex är allergivänliga. Jag har aldrig reagerat på mina kaniner förut när jag haft normalpälsade men nu när jg skaffade Rex så har jag reagerat på hennes päls och kan inte ha henne uppe och gosa längre och måste tvätta händerna efter att jag har hanterat henne för annars nyser jag som en tok och ögonen kliar och näsan rinner. Sen när dom fäller så flyger det små hårstrån i hela huset känns det som! :p

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

Bor du i Kalmar så kan ni få låna Charlie två-tre veckor för att testa. Jag bor i ljungbyholm. :)

Suskiv
0

#13 Det var ju lite långt, jag bor i Eskilstuna det är 37 mil emellan.

[SisselaJ]
0

#16 ja det var långt tyvärr…

#15 jaså? :D Vad är detta för kanin då? (ras, osv) :)

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
0

#17 Charlie är en renrasig rexkanin. :) Hon är snart 7mån.
Köpt hos uppfödare men har tyvärr varken stamtavla eller härstammningsbevis eftersom uppfödaren enbart föder upp för kel på hobbynivå! :)
Hon är väldigt snäll men har hamnat lite i tonåren nu så hon är väldigt tydlig med att visa vad som är ok och vad som inte är ok. :)

Vill ni så får ni jättegärna låna henne. :)

[SisselaJ]
1

#18 jag skickar dig ett PM! :)

Hilda123
0

Vissa allergiker klarar av rexpälsade kaniner jättebra, andra inte. Varken strö eller hö dammar något.(iallafall inte mitt)

Fridaaaa
0

#20 Strö kan man ju inte direkt säga, eftersom det finns så olika sorter 🙂

[tanyas]
0

Alla skriver att de reagerar mer på rexpälsad kanin. För mig är det tvärtom. Jag känner av om jag gosar med en vanlig kanin men inte när jag gosar med min kanin som är en rexpälsad dvärgvädur. Inte heller min pojkvän som är allergisk mot alla djur känner av honom. Men det är nog helt individuellt.  Leta efter uppfödare i närheten där du bor. Du kan säkert komma dit och gosa med kaninerna och kanske få med en filt hem där de legat på osv. Lycka till!

mickisö
0

#10 Med mer rexpälsad menar jag så klart att den ena kaninen måste ha mer av rexgenen i sej och med att dom är syskon och dom har olika typ av päls….. Och hennes päls är mer lik sin mors päls viken är rexen av de två föräldrarna.

Fridaaaa
2

#23 Men då måste pappan varit korsning med rex då, kan inte bli rexpäls mellan en rex och en NZ nämligen, utan båda måste vara rexbärare, eller då ena är rex och andra rexbärare eller såklart båda rex.
Men det är som #10 säger, antingen har kaninen rexpäls eller inte 🙂

mickisö
0

Nä då är dom väl inte syskon då……  då kan inte du var mer lik din mamma än pappa heller …?

mickisö
0

# 10 #24 Hur förklarar ni då att deras päls inte är lika????

Fridaaaa
1

#25 Hur menar du nu?
Jo det kan man vara men när detkommer till pälsanlag på kaniner är det inte samma sak xD Genitiken fungerar helt enkelt så 😉 Att det inte kan bli rexpälsad mellan en rex och en normalpälsad om inte den normalpälsade är rexbärare 😉 Så går inte riktigt att jämföra 😛

Lajban:)
0

Jag har en Rex hane, när han väl fäller fäller han väldigt mycket:(

Hästar och kaniner är livet Hjärta