Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 5307 ggr
Mita75
3

Kiwis bebisar har anlänt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..och nya tummar hålles..

[Totoros kaniner]
2

lycka till! håller tummar o tår!

[tösen,cesse, malte]
1

tass vill följa och se hur dom växer 🙂 söta små liv!

LillaSnö
1

lycka till med de små =)

Mita75
0

Jag hittade knappt boet, då hon grävt ner boet i halmen, lagt på päls, och sen avsluta med massa halm igen - så varmt var det där iaf <3  jag tänkte kolla bebisarna lite mer noga imorgon när jag kommer hem.. bör jag ha tunna handskar på, som jag sett att vissa har, eller räcker det med att man bara luktar av honan? Hur gör ni - kollar ni bara att dom lever, eller väger ni dem samtidigt? Är lite nyfiken på hur många det var.. Jag såg en nos sträcka sig upp mot mig när jag öppnade lite i boet… jag är käääär! Hon har dock inte dragit så mycket päls från magen som hennes syster gjorde - vilket resulterade i att den Kiara är helt utan både päls - och ungar och utan någon att dia. :( nu är helt kal.. brrr..  kallt? När växer pälsen tillbaka på mammans magen? Ska jag lägga på någt material i boet så hon slipper sitta direkt mot marken?

tack på förhand

Mita75
0

Kiwi är monstermamman från h-e.. Kan inte ens sträcka in handen för att fylla på vatten, hö och mat förrän hon hugger efter mig.. Två plåster rikare åker jag snart mot jobb och hoppas hon lugnat ner sig till jag kommer hem.. Ska jag sätta in henne i transportburen för att kunna till bebisarna, eller ska jag lita på att hon fixar det..? Hon känns hyperstressad.. :/

ninor
0

#5 Om hon känns hyperstressad är det nog bäst att vänta. Alternativt ta henne i transportburen bara någon minut och kolla snabbt i boet så att alla lever (viktigt att ta bort eventuella döda ungar). Men sedan skull jag lämna henne i fred igen. Finns ingen anledning till att reta upp eller stressa Kiwi.

KaterinaPetrova
0

Grattis och lycka till med de små! 

Min hona var rena rama monsterkaninen när hon var dräktig… Bet mig 2 ggr när jag gav henne mat. Dagen innan hon skulle föda blev hon sitt gamla jag igen.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Mita75
0

Tre av fyra bebisar.. Satte henne i transportburen utan att 'tvinga' ens, det fanns ju gräs, maskrosblad och klöver däri.. ;) en snabb kik i boet, vägde dessa tre, 50-60g, och det fanns minst en varm liten kropp till där nere..

Mita75
0

Och vilken fart det var på dom, framförallt den mörka.. Var ju nästan så hen försökte rymma.. ;) sen hoppade Kiwi glatt tillbaka in i buren som om inget hänt.. Min duktiga tjej..

ninor
0

#8 Skönt att allt verkade bra!

På din första bild i trådstarten ser det ut som 3 svarta bebisar? Så då borde det ligga 2-3 till i boet (en av ungarna i #8 var ju mörk) :-)

Mita75
1

Ja kanske det.. :) det känns sååå spännande.. :)

Mita75
0

Skriver här ist för att skapa ny tråd och hoppas att någon ser och svarar.. Vad heter hennes färg/teckning..? :)

Beatrice_Love_Kaniner
0

hennes teckning är black and tan

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

OneSound
1

Hon är väl för ljus för tan? Jag tycker att det ser ut som svart otter :)

Aut viam inveniam aut faciam

Beatrice_Love_Kaniner
0

#14 haha, förlåt, jag menade svart otter, tan är väl när dem är svart/bruna!

Mita75
0

Hon är lite rolig, för vinterpälsen är svart, medan vi köpte henne i höstas som mörkt brun.. Heter det alltså svart otter, att hon är vit runt hals, ögon och mage, gör det nån skillnad.. Detta är inget brokigt el mantlat? Blir snurrig när jag försöker förstå färger .. :)

OneSound
0

#15 Jajamen ;) finns så många teckningar och färger att de är svårt att hålla isär ibland! #16 Kan vara så att hon blir lite solbränd :) inget brokigt eller mantlat :) Eller vänta nu, kan du lägga upp en till bild? Hon kanske är white svart!

Mita75
0

Lite snett bakifrån..

OneSound
0

Hmm, gissar på otter iaf :) Har haft båda sorterna, så är ganska säker iaf :)

Mita75
0

Framifrån..

Mita75
0

Vad är skillnaden? :)

[Guldvingens]
3

Antingen en mörk brun zobel white eller svart white

En otter har cremefärgade kanter, vilket denna inte har.

Peak303
2

Jag säger white svart. Då jag tycker den ser för svart ut för att vara white zobel brun. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

ninor
0

Säger också white svart.

Har en svart otter hane här hemma som ser ut som din tjej, fast han är gul på kanterna vilket kännetecknar otter. Detta har inte din hona, så därför säger jag white svart.

Mita75
0

Blev lite orolig då jag läst om detta med att para brokad m brokad el mantlad m mantlad, att det kunde bli fel.. Pappan till bebisarna ser nästan likadan ut i färgen, kan det bli nåt tok med bebisarna då med? Då mamma och pappa är lite lika…?

[Guldvingens]
0

Din hona är inte brokad, hon är white-tecknad. Det är olika saker =) Så du behöver inte oroa dig. 🙂

Hanen däremot är svart otter manteltecknad (tycker han ser otter ut), men så länge bara en av föräldrarna är mantlad/brokad så kan de inte bli vitscheckar :)

Mita75
0

Vad skönt att höra.. Tack, då kan jag andas ut.. :)

Mita75
0

Vi var ju 'tvungna' att kika lite idag med då dottern kom hem..

Mita75
6

Fyra bebisar hittade vi i boet.. 60-80 gram och tjocka goa magar..

Mita75
0

Men.. Om man nu tittar på första bilden så ser det ut som om det borde finnas en till….?! Eller luras bilden? Tycker att jag ser en som är till hälften ljus resp mörk…? Hmm..

Mita75
1

Bebis 1

Mita75
5

Bebis 2

Mita75
2

Bebis 3

Mita75
2

Bebis 4

Mita75
0

Färghjälp…?! :) vad är dessa underbaringar?

HaraldochAlex
0
Mita75
8

Liten somnade i min hand, sex dagar ung.

Mita75
10

En vecka idag.

Mita75
9

Vår minsting. 30 g mindre än sitt största syskon, håller ett vakande öga på liten då den gått upp minst sedan sist.

Mita75
4

Bebisarna börjar bli stora nu. Jag har varit borta i tre dagar och jösses vad det hänt mycket.. De kravlar ur boet själva, ögonen har öppnats och de är ju bara såå söta..

Mita75
0

Hur får man in en video? Från mobilen..

Beatrice_Love_Kaniner
1

#41 du måste ladda upp den på typ youtube eller så och sedan länka den i välj fil. :)

Dem två vita ungarna tror jag är japanteckande… Eller borkade?

Mita75
0

Aha, det är så man gör.. Tack! :) Den som är nästan helt vit har helt annan kropp ön de andra.. Eller, ser nästan ut som en gammal gubbe.. Lite 'kantigare' än de andra. Är detta normalt eller ska jag bli orolig?

Mita75
3

Två veckor idag.. Bebis 1 börjar fälla öronen…?! :)

Mita75
3

Bebis 2

Mita75
3

Trean.. Förmodligen den vi kommer att behålla. :)

Mita75
4

Och sist - men inte minst - fyran

Mita75
12

Mamma Kiwi håller koll på sina små som mer och mer använder hela buren att leka i.. :)

lovisakåre
0

ÅÅ! så söta, gulliga hoppas att dom små söta ungarna fortsätter va lik sin fina mammis 😃Lycka till!!

Älskar mina djur cleo,zigge,ozzi,kurre,findus,grållis,puttelina,kajsa...♥

Mita75
0

Ja dom två mörka är iaf väldigt lika sin mamma. :)

Mita75
6

Tre veckor gamla idag.. Usch vad tiden går fort!! Men de blir bara sötare för varje dag!

Mita75
4

Minstingen <3 och den absolut lugnaste i kullen.. ser ut som en liten gosig nallebjörn.. :D

Mita75
3
Mita75
5
Mita75
5

Utforskaren - man måste kolla och smaka på allt.. :D

Mita75
2

nu har lag läst på lite - och vad jag förstår är den vita dubbelmanad??! eller? blir konfunderad.. :D vad kommer då skillnaden på kaninerna att bli vid vuxen ålder i så fall? är det den här "kjolen" som jag läst om? är det nåt mer också? lägger in en bild på när h*n var liten (5 dagar - ungen nere till vänster som var kal på sidorna) och en bild från nu (3 v) syns i inlägg #53

Mita75
2

och när man nu vet vad man ska titta på så undrar jag om en av de mörka med.. är det den är "pilen" där med?

aggabagga
0

vad är det egentligen som kan bli fel om man parar brokad+brokad eller mantlad+mantlad? jag har inga som helst kunskaper inom uppfödning.. 😉

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

Mita75
0

Puff för mina frågor om dubbel/enkelmanad.. :)

lejna
0

*tass*

Söderslätts kaniner
0

Ja det ses 2 dubbeltmanade på bilden #57 :-)

Mita75
0

Vad roligt! =) vad kommer då skillnaden på kaninerna att bli vid vuxen ålder tror ni? är det den här "kjolen" som jag läst om? är det nåt mer också?  Just nu (snart fyra veckor) syns ingen större skillnad på ungarna alls tycker jag..

[Tilde]
0

#62 Ja dels kjolen :) Och av min erfarenhet är dubbelmanade fluffigare överlag än enkelmanade. Enkelmanade får en man (olika stor och tjock), men dubbelmanade blir mer fluffiga.

Mita75
0

Tack för svar! Ska bli spännande att se vad det blir.. Båda dom två ska flytta till vänner så jag kommer att kunna följa dem..

Mita75
0

Vackra Kiwi smaskar på jättemaskrosbladet. :D

Mita75
12

Bebisarna vill också ha.

Mita75
0

Imorgon blir ungarna en månad.. Tänkte höra om ni kan hjälpa mig med färgbenämningen på dem..?

Mita75
8

Unge 1

Mita75
6

Unge 2

Mita75
8

Unge 3

Mita75
6

Unge 4

Mita75
4

Extrabild på 3

Melao
0

Riktigt söta bebisar!

Ettan är brun zobel white, tvåan svart/vit japan eller svart/siames japan ,trean svart/siames japantecknad (båda ev brokade), fyran antingen brun zobel white, svart white eller svart otter.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Mita75
0

Tack! Ja, visst är dom söta! :) Trean är den enda jag kan se tre färger i. Vit, grå/svart och nåt gult av nåt slag.. :) tvåan och fyran visade tecken på att vara dubbelmanade som små, och tvåan är lurvigast av alla nu. Hur vet man sen om de är brokade eller inte? :)

Mannez
0

Tvåan ser väl ut som zobeljapan? Svart/vit japan kan den inte va. jag har själv haft en sådan.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Alvirpo
0

Tycker trean ser ut som gul/svart japanbrokad, eftersom den va gul på nosen:)

Melao
0

#75 jag skrev svart/vit eller siames(zobel)japan eftersom jag inte kan se någon tydlig slöja (vilket zobeljapaner brukar ha) och det inte är säkert om mamman är svart white eller brun zobel white. Däremot är det nog troligare med zobel eftersom det är vanligare.

#76 Det gula beror på att den är zobel, det ger en slöja likt siamesteckningen :)

elsakanin1
0

går dom att köpa?:D och vart finns dom i sånnafall? :)

Mita75
0

#78 Nej, tyvärr.. En behåller vi (trean av de jag la in ovan), de två mörka ska flytta tillsammans till en kollega, och den andra ljusa till en kompis.. Det var nästan 'synd' att det bara blev fyra, hade lätt sålt lika många till. ;)

Mita75
0

#77 vad är det för slöja? Blir bara förvirrad av alla färger.. :D

Mita75
5

Här ser man verkligen skillnaden på de två ljusa.. :)

Melao
0

#81 En slöja är en mörk "fläck" i ansiktet, så som siameser och madagaskarfärgade kaniner har :)

Mita75
0

Oki.. :) tack.

Mita75
8

I hagen med mamma ..

Mita75
11

Alla får plats på sitthyllan.

Mita75
0

Ungarna är nu fem veckor och imorgon ska vi få dem könsbestämda, vilket känns väldigt spännande då vi bestämt att behålla båda ljusa..

Mita75
0

Fyra små tjejer har vi här. Försökte kolla själv nu i veckan och tyckte mig se att det var tjejer - och det sa dom idag att det är.. :) passar oss och köparen utmärkt!

Mita75
1

Dagsfärska bilder på "tvåan", nu mera Caramell. Hur är det nu, är hon Zobeljapan? siames? eller vad är det?

Mita75
1

Bilder på "trean", nu kallad Citron.. :)

elsakanin1
0

kiwi är väldigt lik min kanin Nino, och jag vet inte redigt vad han är för ras vet du de? :)

Mita75
0

#90 Det finns inga papper på Kiwi. Hon är nån korsning, bla löwen i släktleden men det syns inte på henne, dock på systern.. :)

Mita75
0

På onsdag är våra bebisar åtta veckor och det är dags för de två mörka att flytta - var har tiden tagit vägen?

Tänkte mig några avslutande inlägg här i tråden där jag presenterar alla fyra - och vill samtidigt passa på att tacka för all hjälp och allt stöd jag fått här, ni är guld värda =)

Mita75
1

"Bebis" nr 1, numera kallad Izzi, enkelmanad, kommer att flytta tillsammans med syster Alma till en tvåbarnsfamilj där mamman är min kollega - känner mig oerhört lugn. :)

Mita75
2

"Bebis nr 2; Caramell, dubbelmanad, kommer att bo kvar här hos oss, tillsammans med syster Citron

Mita75
2

"Bebis 3", Citron, enkelmanad, kommer att stanna här hos oss - och bo tillsammans med Caramell.

Mita75
2

och sist men inte minst bebis nr 4; Alma, dubbelmanad, flyttar tillsammans med Izzi. Är helt övertygad om att dom kommer att få det fantastiskt bra MEN känner redan att jag kommer att sakna dem!

Mita75
0

Idag har vi sagt hejdå till Izzi och Alma. Sonen på 4 år undrade, när vi sagt hejdå för tionde gången och köparna åkt, när vi skulle få tillbaka dem.. Plutten, inte så lätt att förstå detta..

Mita75
6

Ungarna är nu 4,5 månad på ett ungefär - och det där med att dubbelmanade blir fluffigare stämmer verkligen.. ;) vill bara visa hur Caramell ser ut nu.. :D

Mita75
3

Ungarna är nu ca 8 månader och jag har fått ett par bilder från nya ägaren av Izzi och Alma, stora fina tjejer.. :) Här är Alma. :)

Mita75
3

…och Izzi..

Mita75
3

Och våra två ekorr-kaniner som bor kvar här.. Är inte riktigt van att kaniner klättrar så här.. :D

fsigge
0

vilka raser är föräldrarna?

Frida

Mita75
0

Det är blandisar båda två.. Löwen och dvärgvädur har pappa, och mamman har också löwen i släkten (dock inte långhårig själv)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.