Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1997 ggr
miafia74
0

Tillgiven eller saltbrist?

Har en undran vår dvv slickar nästan överallt när han är ute och springer i lägenheten, golv, matta, soffa. Mig slickar han aldrig däremot slickar han hela tiden på min man på tex foten, handen. Är det tillgivenhet eller "städar" han hos oss eller finns det salt slickbehov.?

Moppie
0

Jag skulle säga att du ska sätta in en saltsten någon timme dag så får han slicka så mycket han behöver och samtidigt inte för mycket eftersom han isf inte får ha den hela dan :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Underbarn
0

Slickar han mkt rekommenderar jag inte att ge en saltsten, hade en kanin som slickade mkt och även på saltstenen jämt, han fick problem med njurarna (misstänker vi) så han dog hastigt. Han blev sjuk en dag och samma kväll dog han. Tror det var på grund av för mkt salt så jag ger aldrig salt till kaniner längre.

[Mi-rand-a]
0

kan vara saltbrist men hade inte heller gett saltsten, ge nån liten bit knäckebröd istället och nån grönsak.

*~HamsterHamster~*
0

Ge varken knäckebröd eller saltsten(Knäckebröd=onytttigt saltsten=onyttigt kan innehålla industrie avfall och dett a är helt onödig om kaninen får bra mat). Ge hellre någon grönsak. Slickande på händer och fötter är inget tecken på saltbrist(för många tror detta) det är ett täcken på tillgivenhet. Slickar den nästan non-stop kan detta vara ett tecken på att din kanin känner sig ensam och vill ha en partner den kan slicka (om den är ensam det vet jag ju inte )

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[Sparkle]
0

2#

Det är ju bra om kaniner får salt, men man får hålla koll på om den slickar onaturligt mycket, kanske göra som 1#…

Fridaaaa
3

Saltsten är inte bra som #4 säger. Kan ge urinsten och njurproblem. Så är inget som är bra att ha i buren.

Kaniner får i sig naturligt med salter genom vanlig kost.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

love popcorn
0

min kanin slickar också jättemycket på framför allt mig men också andra saker. Vi trodde först att det var p.g.a av brist på salt så vi satte in en saltsten. Jag tog bort den sen när jag fick veta att det inte alls var bra för dem.

Men jag hittade svar på frågan som jag har undrat om i typ tre år för bara några dagar sen. Andledningen att kaniner slickar är för att det är typ kaniners sätt att visa att man bryr sig om en. typ som när apor plockar varandras päls. de vill hjälpa till att tvätta deras "flock" och det betyder ju också att de känner att det är deras hem när de slickar på golv, soffa m.m

hälsningar cornelia med kanin och hund

(har bara haft den i en dag)

http://corneliafashion.devote.se/

howllor
0

min dvv slickar på mig nästan så ofta han kan, gärna händer, haka, näsa, tinningar, men även byxor. som andra sagt så är det ju en kanins sätt att visa omtanke, att de vill putsa en. ta det som en komplimang :)

(sen är iofs min lille kille lite överdrivet kärleksfull, springer runt och uppvaktar mig typ jämt (både brummar och springer i cirklar), som tur är har han inte visat några tendenser till att bli jobbig och jucka, trots att han är okastrerad. han är bara sjukt flörtig, helt enkelt)