Kan min kanin äta.. ?
Hejsan, tänkte bara fråga om man kan mata sin kanin med korv, köttbullar, kyckling eller leverpastej ? Och om det nu går, ska man då koka eller steka korven ? Och är det farligt? för en kanin att äta pannkaka ?
Nej.
Edit, Nej till pannkaka också.
#1 Vad svaret till pannkakan eller korven ?
Kaniner är inte gjorda att äta kött.
Och nej till pannkakor med, inget bra innehåll för kaniner.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej, kaniner brukar föredra vegansk kost.
#3 #4 Om jag gjorde vegetariska köttbullar då ?
#5 Varför vill du absolut mata dem med något som är anpassat för människor?
#5 Nej. Brukar vara lök och annat i = inte bra för kaniner heller.
Ge kaniner det som de är gjorda för att äta, inte människomat 🙂
#6 Jag vill att min kanin ska få prova någon nytt
#7 Men kan jag inte göra köttbullar av saker kaniner kan äta då..?
Din kanin bryr sig inte. Håll dig till ofarliga grönsaker.
#8 Ingen vettig människa ger sin kanin vare sig korv, pannkakor, köttbullar eller liknande. Ge din kanin hö, pellets, gurka & morot istället så är den nöjd.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jösses! Gå in på kaninmagazinet, läs och gör eget kaningodis istället.
//Linda
Mixa lite hö med färsk morot och rulla bollar av om du absolut vill ge dem något köttbullsliknande. Men jag är övertygad om att de föredrar att få sin mat otillagad och omixad.
#13 Det var det jag tänkte att jag skulle göra.
Kan man göra likadant med pannkaka?
#16 Själv älskar jag köttbullar, mums! Och min kanin ser så ledsen ut när jag äter köttbullar bredvid honom, och han försöker tigga köttbullar. Och då vill jag som ägare vara lite snäll och göra små köttbullar till älsklingen min.
#18 En kanin bryr sig inte om den får "köttbullar" eller inte.
Bättre att ge rent med en godisbit enstaka gånger som t.ex gurka, morot eller liten bit äpple.
#19 Men jag känner mig så hemskt taskig när jag inte ger honom köttbullar när han kollar på mig med tindrande ögon. Det ser ut som att han ska fälla en tår precis när som helst. Jag måste göra köttbullar till min älskade !
Det är en sak att vi själva utsätter oss för tillagad mat, det är vårt val. Men att börja hålla på att steka mat till sina djur?! Tänk allt det där brända som blir på allt man steker, hur bra tror du en kanin mår av det? Jag som vegetarian föredrar mycket hellre rå mat och jag tror kaninen gör det samma.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#21 Men jag behöver inte steka maten till honom
#22 Förlåt, men förstår du inte att du inte ska ge din kanin köttbullar? Kaniner är inte gjorda för att äta kött osv, och ska endast äta det som är naturligt för DEM, inte vad som är naturligt för oss människor. Människor är allätare, och kaniner är växtätare. Man måste kunna se skillnaden på det som kaninägare.
Här är en länk till kaninmagazinet, där det finns olika recept på kaninkakor.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Haha, gillar du att provocera kaninmänniskor? :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#24 Ursäkta, va? Idiotiskt tråd? Är jag oseriös? Bara här för att skapa idiotiska trådar?
Vad snackar du om? Mina andra trådar var för att få HJÄLP, och det är samma med den här. Jag vill ha svar på mina frågor, och förlåt men varför säger du att mina trådar är idiotiska för? Den här sidan är bland annat till för att man ska få hjälp. Mina andra trådar är inte idiotiska, var det mitt fel att det var en mus som la sina ungar i min kanins bur? Nej det var det inte. Jag tycker det är väldigt otrevligt av dig att säga att mina trådar är idiotiska !
Om du inte har något snällt att säga, säg inget alls. 😐
#26 japp idiotiskt, kött till ett djur som lever på naturen? Precis som om jag skulle mata sig gräs ju, det är ju inte vad vi ska äta eller hur? 😎Haha men du är ju bara här för att provocera precis som #25 säger. Du är inte den bästa skådisen kan jag säga, man ser rakt igenom dina svar 😉
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Asch mata han m kötbular, flugsvamp o pannkakor så ska du få se vad som händer 🤐😇
Men lite ironi här typ..
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#29 hahah bäst 😂
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#28 Åh lilla du, har jag någonsin sagt att jag SKA göra det ?
Jag FRÅGADE om man kunde, det är två helt olika saker. Såklart jag frågar innan jag ger honom, jag vill ju självklart hans bästa. Så snälla, skriv inget förrens du vet. Och vad menar du med skådis ? Nu får du skärpa dig, jag skådespelar inte ?
#29 Flugsvamp?
31# efter som du verkligen verkar vilja ge din ''kanin'' köttbullar m.m så får du ta dessa svar som kommer efter dem 5första seriösa svaren….
och du verkar enbart va ett skämt så tcker ja du kan köra på o proppa i din kanin detta så får du en kött ätande t-rex zombie aktig kanin.. häftigt va?
Alla vet vilka eftekter röd flugsvamp kan ge på djur så tycker du kan köra på de med…. coolt 😎
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#32 Nej, jag ska inte ge min kanin kött. Jag har fått svar på mina frågor nu, alltså ska jag INTE ge min kanin något av det.
Du verkar ha stora problem med att jag frågar om jag kan ge honom kött. Men utan att fråga så får jag ju inga svar, och då vet jag ju alltså inte om jag får ge köttbullar till min kanin eller inte. Och det är inte jag som är oseriös, det är DU.
Jag förutsätter att man redan från början tagit reda på om djuret man skaffar är kött eller växtätare.
Och jag köper inte att någon som är skriv och läskunnig och normalbegåvad, tror att kaniner är rovdjur…
#34 Jag vet att de är växtätare, men min fråga var om de KAN. Alltså de dör ju inte, och det är väl inte farligt? Men nu vet jag att jag inte kan ge honom det, och jag har lärt mig något nytt.
#31 Men lilla du att ens fråga om en kanin ska äta kött? det betyder ju att du inte vet ett skit om individen. Asså om du inte tänkte ge han det? varför ens fråga? jo för att provocera!😎
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Det är inte alls bra och kan vara livsfarligt om ett växtätande djur som kanin äter kött. Deras tarmar är långa och anpassade för växter, och det tar lång tid för föda att passera genom matsmältningssystemet. Om ett sådant djur äter kött, så hinner köttet ruttna i kroppen, och det blir giftigt.
#37 Okej, tack nu vet jag det!
#36 Men jag frågade ju för att jag inte visste om en kanin kan äta kött? Jag vet ju att de är växtätare, men jag visste inte om en kanin kunde äta kött för det.
Det var väl ändå bättre att jag frågade än om jag bara hade gett honom köttbullar, eller hur?
#39 Om du vet att kaniner är växtätare, vart får man ens tanken ifrån? -_-
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Varför detta tjöt om köttbullar när dem 5 första svaren säger nej och ändå upprepar du köttbullar, köttbullar… De är för mig ingen fråga, när man tjatar om köttbullar….
Tror knappast du har kanin utan bara är ute efter å driva me folk.
Gi in på min profil
För att se mina kullar.
#40 och #41 När jag fick reda på att en kanin inte kan äta kött så frågade jag om jag kunde göra vegetariska köttbullar. Jag fortsatte inte att tjata om själva köttet.
Jo jag har en kanin, om jag inte hade haft en så hade jag inte varit medlem på kanin i fokus, och jag hade inte frågat om kaniner. Och nu undrar jag vad du menar med driva med folk? Vart någonstans driver jag? Den frågan kan du ta och svara på.
#40 Men det var bara någonting jag tänkte på. Och jag visste ju inte om de kunde äta kött eller inte, det är väl mycket bättre att fråga innan man ger sin kanin kött, eller hur?
#42 Men varför bara inte acceptera de svar du fick i början? Alltså nej till köttbullar, nej till vegetariska och istället ge det som folk har rekommenderat dig? 🙂
Men skaffar man kanin, ska man ju lösa på innan och kaniners kost är ju viktigt att kunna lite om i alla fall, och eftersom då kaniner inte ska äta kött, så går det ju inte och de ska inte ha lök mm som är i vegetariska heller 🙂
Så ge kaninen t.ex gurka, morot,äpple mm som godis ibland 🙂
Och spelar ingen roll hur gullig kaninen ser ut, mina får inte varje gång de ger sådan blick så skulle de rulla fram nu😉
#44 Jag accepterade visst svaren, och det jag menade med vegetariska köttbullar var att man gjorde köttbullar gjort av hö, sallad, morot osv osv. Alltså inte ''riktiga'' vegetariska köttbullar. Jag har vetat en kanin är vegetarian sedan jag skaffade kanin, om jag inte hade vetat det hade jag inte gett min kanin massor av grönsaker och hö. Jag vet att de inte är köttätare, men jag ville bara få svar på min fråga om man kan ge de. Och om man nu skulle kunna ge kaniner kött så skulle jag inte ge det hela tiden. Och i köttbullarna tänkte jag inte ha lök, för jag vet att kaniner inte kan äta lök, men man kan göra köttbullar utan det.
Men tack för alla seriösa svar, och nu vet jag att jag inte ska ge min kanin kött, någonsin. Jag blir också förbannad när folk säger att jag driver och är helt oseriös. Jag är väl inte oseriös när jag bara frågar om jag kan ge min kanin köttbullar, herregud. Och det är väl mycket bättre att jag frågar er innan jag ger min kanin någonting som jag inte vet om de kan äta. Frågade också för att jag har läst flera stycken har gett sin kanin kött, eller så har de tagit kött själva och ätit.
#45 Men då får du ju skriva det och inte bara "vegetariska köttbullar" eller "köttbullar", ingen är ju tankeläsare 😉 Man får ju skriva det man menar i så fall.
Nog många som tar det oseriöst med tanke på vissa av dina andra trådar 😉 Samt att om man vet att kaniner inte äter kött (vilket alla kaninägare skaigentligen veta) så är det ju konstigt om man tycker om någon frågar om det är OK:
Tja inte bra för kaniner om de har gjort det. Hört kaniner som snott viss kattmat men har i regel varit kattmat med stor procent spannmål (= igentligen inte kattmat i mina ögon). Tillfälligheter.
Vegetariska grönsaksbollar el bara veg bollar är ett ännu bättre namn då de inte har ett smack med kött att göra 😉
Läs på Kaninmagazinet, under fliken "Pyssel". Där finns det recept på "veggbullar", mina kaniner fick det igår och gillade det verkligen! :)
#45 Jag skrev att jag menade det i kommentarerna, läs så får du se ;) Och jag förstår tyvärr inte vad du menar med att mina andra trådar var så oseriösa, exakt vad var det oseriösa i de? Jag ville ha svar på min fråga, precis som i det här tråden. #48 Ja det var såna jag menade :)
#49 kul! :D
#49 Antar att du menade mig? Du skrev nämligen till dig själv. Jag har läst det du har skrivit redan 😉 Så behöver inte läsa om 😛
#51 Jo jag menade till dig, blev lite fel ;)
Herregud! Kött till kaniner, har du tittat på The lone ranger eller? Och i en annan tråd så sa du att du visste allt om kaniner…
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Kaniner kan äta nästan allt de hittar i naturen, förutom giftiga och starka saker, och de äter bara veganiska produkter. Tror du att de skulle hitta en korv och käka upp den?
MVH Celina
Nejnejnej kaniner ska ABSOLUT INTE äta några som helst köttprodukter, mjölkprodukter och definitivt inte någon sorts vegetariska tillagade rätter heller. De ska inte ens ha råa "människogrönsaker" som morot, gurka eller sallad annat än i möjligen pyttesmå mängder sällan som godis. Och ingen som helst form av korn ska de äta heller.
Kaniners magar är mycket känsliga och gjorda och anpassade för mycket fiberrik kost som grenar, bark, grovt gräs och hö. De ska framförallt ha fri tillgång till HÖ av god kvalitet och vill man lägga till något till det kan man köpa eller själv plocka och torka sådant som äppelgrenar, blåbärsris, späda nässlor, hallonris, maskros mm. I små mängder kan man ge dem alfalfahö som godishö också. Om man vill ge något mer ska man välja ut en bra pellets med bra värden, utan tillsatser och rätt innehåll för kaniner, det finns många trådar här på forumet med tips? om sådana pellets, och de ska inte heller ha för mycket utan en liten mängd. Hö, grenar och olika anpassade grässorter och vilda örter är deras rätta naturliga basföda. Kaniner ska absolut inte ha gnagarblandning heller.
…De kan inte äta köttbullar, det känns inte riktigt som att du kan acceptera det…
#45 jag har aldrig hört talas om att kaniner äter kött av sig själva men kan tänka mig att det inte är omöjligt eftersom kaniner inte är den sortens djur som bara äter sånt som de ska äta och som är nyttigt, tyvärr. Min kanin glufsade tex glatt i sig lussebullar och söta veteskorpor och musli när jag lät honom smaka på det, innan jag begrep bättre. Kaniner är lite som barn och äter gärna bara det godaste först och även sånt som är onyttigt för dem. Så ger man dem sånt kan det hända att de slutar äta sånt som de ska äta och då blir det riktigt farligt. Jag har själv varit med om det, min kanin slutade äta hö och höll på att dö på kuppen, och jag hade ett helsicke med att lägga om hans kost men lyckades till slut.
Så man kan inte gå på vad de själva äter. Man måste hålla koll på giftiga växter i hemmet tex för det glufsar de gärna i sig också. Och man ska bara ge dem sån mat som deras magar mår bra av.
#53 #54 #55 Men nu har jag redan fått svar på mina frågor, så nu är det slut diskuterat om det. Och jag har inte sagt att jag ska göra vegetariska tillagade rätter heller, det jag menade med vegetariska köttbullar var de här: http://kaninmagazinet.se/2013/january/kaninbullar.html
#56 Och nu förstår jag inte vad du menar med att jag inte kan acceptera det, det är klart att jag gör? Gjort det för längesen..
Jag vill inte ha fler kommentarer på den här tråden, jag vet nu att kaniner iNTE kan äta kött, jag frågade bara eftersom jag hört att folk har gett sin kanin kött, och att de ätit det utan att dö. Och som jag sagt ett antal gånger: Jag frågade för att få svar, precis som i mina andra trådar, och det är väl mycket bättre att fråga innan man ger sin kanin någonting som man är osäker på om de kan äta det. PUNKT.
Tack för alla svar ! :)
Du kan söka på internet hur lätt som helst
Äter kaniner kött och ägg?
svar: nej
Din kanin tigger för att den ser dig äta ngt, som du tycker är gott.
Ge den något annat bara!