Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 939 ggr
claris96
0

Vaccinera kanin?

Fick hem min kanin idag. :)

Funderar på om jag ska vaccinera henne? Vaccinerar ni era kaniner? Vad är negativt med vaccination.. Finns det något?

Tacksam för svar!

hannis :)
0

Jag tycker alltid det är bra att vaccinera kaninen om olyckan skulle vara framme :) Det negativa skulle nog vara om kaninen inte är van vid veterinärbesök och blir stressad, även så finns det vissa individer som kan må dåligt några dagar efter vaccinationen men det är inget jag skulle oroa mej för. Vad kul att du har fått hem din ninis! Får man en bild? ;)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

claris96
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej men vad kostar en vaccination? 

Är det en spruta dem får då eller hur går det till? :)

Absolut, men har tyvärr inte hunnit tagit någon egen bild ännu men du kan få en som jag fick från de jag köpte va innan ;)  Det är kaninen i mitten!

RebeccaG
0

Kaninen bör vaccineras på våren mot RVHD & Myxomatos. 
Vaccinet är giltigt i 9 månader, men virusen är inte aktiva under de 3 vintermånaderna. 
Själv brukar jag vaccinera i Mars/April. 

Att vaccinera enbart 1 kanin kostar ca 750kr på kliniken hemmavid, då man betalar för hela flaskan, då den måste kastas efter man brutit förseglingen. 

Kaninen kan komma i kontakt med smittorna på utställning, hopptävlingar eller platser där det springer harar/kaniner. 
Bor kaninen inomhus permanent är det inte nödvändigt att vaccinera.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

claris96
0

Okej då vet jag lite mer ,tack så mycket :) #3 

Jag har en till fråga.. är det nödvändigt med försäkring?

*~HamsterHamster~*
0

Vaccinera inte mot kaninsnuva. Det har hänt(lite för ofta) att kaninen efter detta fick ett utbrått av kaninsnuva.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[SophD]
0

jag har inte mina kaniner försäkrade

RebeccaG
0

#4 Det är inte nödvändigt, men jag har försäkrat alla våra kaniner(10 st). Kändes bäst att ha det då jag bara har avel- & tävlingsdjur. Det är lätt hänt att det blir komplikationer vid förlossning eller liknande.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube