Aggressiv kanin, hjälp!
I somras köpte jag och min sambo en dvärgvädur, hona. Hon har varit världens underbarast kanin och vi spenderar flera timmar om dagen tillsammans med henne. Hon har stor bur + rastgård som sitter ihop med buren men hon brukar ofta springa fritt i lägenheten då hon är rumsren.
Hon har aldrig bitit mig eller min sambo och har aldrig visat tecken på aggressivitet (undantag om man försöker ha henne med andra kaniner då hon i princip har ihjäl dom). Nu till det konstiga. För någon vecka sedan var hon i sin rasthage då vi skulle åka iväg och handla, när vi sedan kom hem kom vi hem till en helt annan kanin. Hon hade helt plötslig gått från världens snällaste kanin till världens aggressivaste. Hon fräser så fort hon hör eller ser oss, anfaller oss helt oprovocerat, kommer vi för nära henne börjar hon hugga hej vilt och det finns inte en chans att få fylla på mat i matskålen. Hon anfaller och hugger även i maten, hon tar sedan maten efter en stund när hon huggit i den och kastar iväg den. Ibland får hon någon flipp och springer runt i buren och välter huset, river ner hennes saltsten och tuggrejerna, slänger iväg leksaker, sprätter iväg allt spån, springer in i väggarna, välter matskålen och slänger runt den. När hon är klar med det springer hon ut i rastgården och göra samma röra där och efter det lägger hon sig ner på sidan och sover.
Någon som vet vad det kan bero på, vad ska vi göra för att hon ska bli normal igen? Kan tillägga att hon är 7 månader och blev könsmogen när hon var ca 5 månader. Hon visade då inga tecken på aggressivitet utan var bara lite mer envisen och trotsig. Plus att hon var som en galning efter min sambo, sprang runt hans fötter, slickade på han, "knorrade" och ville vara med han hela tiden.
Vore väldigt tacksam för hjälp, vill inte gå och vara rädd för min egna kanin..
Gå till vetten med henne hon har kanske ont.
Hon har kanske ändå en för liten bur, men jag vet inte.
försvarar bara allting de har. Har hon för lite att göra hemma hos er kanske?
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Ja, har också funderat på om hon kan ha ont..
Men det känns inte som hon har för liten bur, hela vår lägenhet är ju i princip hennes bur och för lite att göra är jag också tveksam. Vi brukar leka med alla hennes leksaker, vi brukar bygga hopp av alla möjliga grejer och leker ofta i hennes tunnel som hon älskar.
Något kan ju ha hänt när hon var ute i rasthagen, blivit skrämd eller något. Givetvis är det inte säkert, men man vet aldrig. Har ni kollat med veterinär, hon kanske har ont någon stans? Konstigt att det blev såhär och jag hoppas verkligen att ni kommer på en lösning. För det är ju väldigt märkligt att hon helt plötsligt börjat bete sig såhär.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Det kan inte vara tonåren? Fast det känns ju konstigt att det skulle komma så plötsligt.. 🤔
Hälsningar,
Ninni :-)
#3 Ja kanske.. Nej vi har inte kollat med veterinär än, men ska göra det till veckan. Hoppas verkligen också vi hittar en lösning, saknar den glada och spralliga kaningen!
#4 Vår tanke var också tonåren först. Men som du säger, konstigt att det kommit så plötsligt. Den var ju inte ens en timma mellan att hon varit den snällaste kaninen i världens till jätte aggressiv :(
En av mina honor ändrade också beteende ganska plötsligt.
Hon hade aldrig visat tendenser till att vara aggressiv, men började fräsa och gick till attack med framtassarna och försökte bitas när hon skulle få mat, eller bara man stack in handen i buren.
Hon välte också skålar, och blev allmänt konstig.
Hennes beteende berodde på att hon blivit dräktig, visade det sig.
Behöver ju inte alls vara så i din kanins fall, men finns det en risk att någon annan kanin tagit sig in i hennes rasthage när ni inte sett?
Annars så kan det ju vara så att något skrämt henne när ni var borta, verkar ju som att något hänt just vid det tillfället när ni var iväg, trots allt, eftersom det kom så plötsligt.