Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1551 ggr
hamstertokiglisa
0

Jobbig kanin

Min kanin är totalt omöjlig. För det första så får jag inte bära henne längre, hon sprattlas och rivs som en galning. För det andra så biter hon i ALLT hon ser nu, mattor, kuddar, täcken, filtar osv. Som tur är har har inte börjat bita på sladdar. Och när det gäller borstning, det går inte längre! Jag försökte borsta henne nyss, tror ni att det gick? Hon sprang runt och en galning, hoppar upp på bokhyllan och håller på. När jag väl fått henne still och börjar borsta henne, jo då börjar hon bita på mina kläder och hugger tag med tänderna skit hårt i min arm. Jag är så otroligt arg på henne just nu, jag har skit ont i armen efter att hon bitit min där ett antal gånger. Jag orkar inte. Kan någon snälla hjälpa mig, vad ska jag göra för att hon ska lugna ner sig och jag kan borsta henne?

RebeccaG
0

Hur stimuleras hon? 
Kaniner agerar sällan "omöjliga" utan anledning.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Moppie
0

Har hon leksaker i buren? Aktivering? Låter som en understimulerad kanin och som #1 sa, Dom brukar inte attackera utan en anledning.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

hamstertokiglisa
0

#1 #2 Hon får gå fritt i hemmet varje dag och springa och hålla på, och sen har hon aktiverings bollar också i buren. Och 1-månads kaninungar i buren, hon kanske börjar tycka de är jobbiga..

RebeccaG
0

#3 Har du prövat mental stimulans? Klicker? Pussel?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

hamstertokiglisa
0

#4 Nej det har jag typ inte gjort.

Moppie
0

#5 Pröva att lägga in toarullar med godis och invikta kanter så får hon jobba, Min kanin bär runt på sina älskade toarullar 😃

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

hamstertokiglisa
0

#6 Åh tack så mycket, smart idé! Tänkte också snart beställa massor med leksaker till henne så får hon det lite roligare :)

Moppie
0

#7 Ja det låter bra, Leksaker av naturmaterial är både kul och gott ;)

Saffran.
0

Hur gammal är hon? Kan vara tonåren som spökar… ;)

hamstertokiglisa
0

#7 Vilken tur att jag beställde lite leksaker av naturmaterial då! :D

#9 Hon är 8 månader, jo det kanske är det..

borkadottir
0

Du skrev att hon bor med 1 mån ungar. Är det hennes ungar? Hur mycket "egen" plats har hon i buren? Det kan vara så enkelt som att hon känner sig trängd och försöka "gräva nya hålor". Min hona gav sig på allt mjukt i tyg, bet och slet som besatt när hon blev dräktig, försökte bygga, men lugnade ner sig när hon äntligen boade. Förutom aktivering, prova att göra några extra hus där hon kan gå in för att vara ifred.

hamstertokiglisa
0

#11 Ja, det är hennes ungar. Hon har väl inte så där jätte mycket plats egentligen, ungarna springer ju runt i hela buren och tar själva väldigt mycket plats, hon brukar putta undan ungarna när hon tycker att de är jobbiga och sedan brukar hon ligga i huset där ungarna aldrig är. Hon sitter också ofta på hustaket för att vara själv, men nu har ungarna lärt sig att hoppa upp där. Men eftersom hon bor inne så får vi inte plats med värsta stora buren, därför låter jag de vara ute i hemmet och springa. Har en egen byggd innebur till en av mina andra kaniner, och den är nästan dubbelt så större. Funderar på att de ska byta bur, ungarna och hon behöver mer plats när de är 8 st i en bur.

hannis :)
0

Det går sekret bra att byta bur så länge du ser till att städa båda burarna ordentligt så att ingen av kaninerna blir oroliga och stressade över att de tror att de är på någon annans revir :)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

mickisö
0

en av våra var totalt galen som "tonåring" man fick inte göra nåt med henne nu är hon bara snäll och go :)

borkadottir
0

#12 Prova att byta bur om du har möjlighet. Förutsatt att du inte ska ha kvar alla ungarna så är problemet övergående, men lite större plats kan lindra stressen för mamman lite. Det är också mycket hormoner som spökar runt dräktighet. Jag är säker på att din kanin kommer bli som förut igen. Mysigt med ungar :) Hoppas att det ordnar sig.

Tillägg: Att hon inte vill bli buren har säkert med att göra att det är obehagligt då hon har en massa mjölk och av diandet förmodligen är ganska öm över hela magen. Min dräktiga hona pep så fort jag kom i närheten av magen. Nu när hon mer eller mindre slutat dia börjar det gå bra att lyfta henne igen. Under dräktigheten och första veckorna fick jag använda torkade blad och paprika för att lotsa omkring henne.