Annons:
Etikettallmänt
Läst 16110 ggr
pernillaoscarsson
2014-01-04 00:10

Pris hos veterinär

Som rubriken lyder, var har eran slutnota hamnat på när ni varit hos veterinären?

Skriv:
- Anledning till varför kaninen besökt veterinären
- Vad veterinären gjorde
- Ifall det var vardag eller jourtid.
- Ifall kaninen var försäkrad
- Hur länge den fick stanna

Det kan vara allt från en vanlig hälsokontroll till riktiga skador.

Kostnaderna beror ju självklart på vilken veterinär man besöker men tänkte det kunde vara bra för alla kaninägare att veta hur mycket det kan kosta ifall man blir tvungen att åka in.

Annons:
Malinolsn
2014-01-04 00:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har, *peppar peppar ta i trä* bara behövt besöka veterinär en gång med en av mina kaniner.

*Anledning till varför kaninen besökt veterinären: 
- Min dräktiga hona fick bara ut en av sina tre ungar själv.
*Vad veterinären gjorde:
- Vet. undersökte, gjorde röntgen och gav dropp som gav henne energi och som skulle hjälpa henne på traven att få ut ungarna som var kvar.
*Ifall det var vardag eller jourtid:
- Vardag, tack och lov!
*Ifall kaninen var försäkrad:
- Ej försäkrad
***Hur länge den fick stanna:
**- Hon fick stanna under den tid det tog att undersöka, röntga samt ge det dropp som behövdes. Tog inte lång stund alls, max en timme kanske. Sen fick vi åka hem och sköta resten hemifrån. Självklart skulle vi komma tillbaka om hon inte fick igång krystarbetet och fick ut dem själv inom en viss tid. 

Vi fick genom röntgen veta att hon hade två ungar kvar, och i bilen på väg hem kom en av dem ut, och efter ca en timme i sin bur hemma så hade även den sista kommit ut. Samtliga var dödfödda.

Själva grundavgiften för besöket låg på ca 600 kr, röntgen gick på 700 kr om jag inte minns helt fel.. Sen tillkom kostnad för dropp, arbete och material. Det hela slutade på ca 1700 kr tror jag. Helt överkomligt enligt mig, min lilla pälsboll klarade ju sig! 🙂

sfut
2014-01-04 01:08
#2

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

Hon skadade en tå på morgonen en vardag

**- Vad veterinären gjorde
**

Röntgade och konstaterade att tån måste bort så det bokades in en amputation inom en vecka.

Lämnade in henne för operation på morgonen och hämtade henne på kvällen.

- Ifall det var vardag eller jourtid.

jag åkte in akut på eftermiddagen men fick vänta ganska mycket så det gick över lite på kvällstid/jourtid.
- Ifall kaninen var försäkrad

Ja, men den var jätteny (bara drygt ett dygn sedan den tecknades) så än så länge har jag inte fått ut något från försäkringen.

- Hur länge den fick stanna

En två timmar första gången och över dagen.

Totalt gick kalaset på 6100:-, en ganska saftig summa för en student och jag hoppas på att få ersättning av försäkringsbolaget. Detta var dessutom på UDS och kan tänka mig att de är dyrare än genomsnittet.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

zezagena
2014-01-04 12:32
#3

en av ggr jag besökt veterinär

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

Matfrisk hane som ej ätit något på 1 dag

- Vad veterinären gjorde

Kände igenom och konstaterade trol något fel/stop i mag/tarmkanalen. Rtg flera bilder ( då apparaten anpassad till hund/katt var det tydligen svårt få tydlig bild)

- Ifall det var vardag eller jourtid. Vardagsmorgon
- Ifall kaninen var försäkrad nej
- Hur länge den fick stanna ca 1 h

Undersökning + rtg + beh gick på drygt 2000 :- Han fick B-vitamin inj under huden och tarmstimulerande. Jag köpte oxå Noviform **droppar o gav 3 gg/dagen + hövtn. Efter ca 1 dygn efter vet besöket kom han igång o åt o var sejsjälv igen. Min egen diagnos var mkt fibrer och för lite vätska. Rtg gav ingen direkt diagnos utom att mage/tarm ev lite utspända
**

Alvirpo
2014-01-04 13:00
#4

1.

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

Slutade äta pellets och vägrade äta annat än banan, sallad och gurka
- Vad veterinären gjorde

kände på magen och kollade rumpa, ögon, öron och mun. Sen slipade han kintänderna lite då de va lite vassa.  Och gav honom en B-vitamin spruta i nacken/ryggen
- Ifall det var vardag eller jourtid.

Vardag
- Ifall kaninen var försäkrad

Nej
- Hur länge den fick stanna

Inte alls, vi va väl där i ca 20 min bara, det verkar ha blivit bättre

- Pris

500:-, det är "grundpriset" för en undersökningen och sprutan o slipningen kostade tydlingen inget extra. Bästa veterinären ever<3

2. (två kaniner hos olika veterinärer)

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

kastrering av hane/kastrering av hane
- Vad veterinären gjorde

sövde ned och kastrerade
- Ifall det var vardag eller jourtid.

Vardag**
- Ifall kaninen var försäkrad**

Nej/Nej**
- Hur länge den fick stanna**

tog 30min, fick följa med hem och vakna upp i buren(ej kaninkunnig vet)/ lämmnade in honom vid 8 och fick hämta vid 15 (väldigt kaninkunnig vet)

- pris

500:-/940:-

Försat gången blev det bara hos en vet i närheten, som jag senare fick reda på att aldrig haft nån kanin i kliniken innan! Andra gången, som då va en hane på 5½ år ville jag hellre göra hos en väldigt kaninkunnig veterinär en bit bort, kändes säkre iom hans ålder, blev nästan dubbelt så dyrt, men klart värt det. Numera går vi bara hos den veterinären! (det var den i 1.)

Moalinn
2014-01-04 13:15
#5

**- Anledning till varför kaninen besökt veterinären
*Ohyra i pälsen.*

- Vad veterinären gjorde
Kan inte säga exakt men hon tog lite päls och gick iväg.

- Ifall det var vardag eller jourtid.**
Vardag.

- Ifall kaninen var försäkrad
Nej.
**
- Hur länge den fick stanna
**Jag var med honom hela tiden, kan inte ha tagit så lång tid - 40 min kanske?

Kommer inte ihåg exakt hur mycket det kostade, men skulle kunna säga mer än 500 men mindre än 1.000 så kanske runt 600-700kr inkl. medicinering som togs två gånger hos vet.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

sofia1992
2014-01-04 13:31
#6

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

Stampe fick trumsjuka p.g.a. att han hade en förvuxen kindtand så han slutade helt äta. Jag hade ca. 1 dygn före vi åkte in tagit honom till en veterinär som sa att jag skulle mata honom med havrevälling 1 gång i halvtimmen och när det inte hjälpte åkte jag med honom till en veterinärklinik där de var mera kaninkunniga.
- Vad veterinären gjorde

Tog röntgen, blodprov, kollade tänderna och slipade ned en tand, gav antibiotika, smärtstillande och något som skulle hjälpa att få igång tarmarna.
- Ifall det var vardag eller jourtid.

Det var vardag men veterinären blev tvungen att jobba ca 2h övertid eftersom vi fick tid så sent på kvällen så vi fick betala en extra avgift.
- Ifall kaninen var försäkrad

Finns inga försäkringar för kaniner i Finland så nej han var inte försäkrad.
- Hur länge den fick stanna

3-4h

Det kostade ca 600 euro (ca 5500 kr). Men sedan tillkom några mediciner, critical care, sprutor m.m. Om jag räknar ihop alla kostnader för att få honom frisk blev det ca 800 euro. Bör även kanske tillägga att jag var tvungen att stanna hemma från skolan i ca 1 vecka för att ta hand om honom så att ta hand om en sjuk kanin kan vara väldigt dyrt och tidskrävande men jag skulle utan tvivel göra om det för han betyder allt för mig.

Annons:
Foooer
2014-01-04 13:55
#7

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

Han hade fått ett djupt sår under ögat som gick ner ända till näsborrarna och fick mycket svårt att andas.

- Vad veterinären gjorde

Vi visste inte hur djupt såret var då så hon klippte bort håret runt såret och undersökte honom osv. Sen iallafall konstaterade hon att han skulle överleva och att vi skulle få antibiotika med oss hem men precis när hon sa det så börja han sprattla mycket och sen gav han upp.. Han höll ut väldigt länge men sen orkade han inte mer.. Veterinären gav honom iallafall en avlivningsspruta så vi visste att han verkligen inte levde längre och sen var det i stort sett klart.(detta hände någon gång förra året så kommer inte ihåg allt) 

- Ifall det var vardag eller jourtid.

Vardag.
- Ifall kaninen var försäkrad

Nej
- Hur länge den fick stanna

Drygt en timme kanske.

Vet inte hur mycket det kostade men det var inte så dyrt har jag för mig.

ingvarisbjorn
2014-01-04 14:05
#8

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

Nysningar och "märkliga" ljud, ansträngd andning. Vi har gjort två besök av den anledningen.

- Vad veterinären gjorde

Besök 1: Vägning, undersökning av lungor, hjärta, ögon, öron, nos, tassar, rumpa, mage, framtänder. Veterinären trodde på allergi och vi råddes att byta strö, hö, "boosta" kaninen med echinacea, ändra plats på buren. 

Besök 2: Samma hälsokontroll som ovan plus undersökning av de bakre tänderna med hjälp av något slags verktyg. Diagnosen blev "serös rinit", kronisk allergi. Vi fick med en massa plastsprutor för att kunna lösa upp kortisontabletter i vatten och ge i munnen och recept förstås. 

- Ifall det var vardag eller jourtid.

Vardag båda gångerna, vi fick vänta ett par dagar på ett få en tid eftersom det inte bedömdes som akut.
- Ifall kaninen var försäkrad

Nej, ingen försäkring.**
- Hur länge den fick stanna**

Ca 30-40 minuter per besök

Priset per undersökning blev 480kr, receptet kostade också en del men jag hade redan kommit upp i högkostnadsskyddet på apoteket och betalade därför bara några kronor för det.

Delilah81
2014-01-04 16:25
#9

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären:  Kastrering, hane
- Vad veterinären gjorde: Sövde och kastrerade
- Ifall det var vardag eller jourtid: Vardag
- Ifall kaninen var försäkrad: Nej
- Hur länge den fick stanna: 4 timmar

Kostade 700 kr

fsigge
2014-01-04 17:25
#10

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären

För att hon hade fått Svamp? i öronen

- Vad veterinären gjorde

Han kollade först att hela kroppen var som den skulle och kollade sedan på öronvaxet i ett teleskop

- Ifall det var vardag eller jourtid.

en vardag :)

- Ifall kaninen var försäkrad

nej

- Hur länge den fick stanna

Det tog inte mer än 45 min och det var ju bara att kolla henne kolla på öronen, skriva ut medecin och åka hem 🙂

Priset var svindyrt och åker nog aldrig dit igen eftersom det höga priset annars var dom hyfsat kunniga ;) det blev iallafall 950 kr.

Frida

emmaap
2014-01-04 18:03
#11

- Anledning till varför kaninen besökt veterinären
urinvägsinfektion (väldigt kraftig sådan, hela blåsan var nästan fylld med var :( stackars ninis. Vet sa det var den värsta Urinvägsinfektion han sett) Kan tillägga att jag varken sett eller märkt något förrän han inte ville äta freda kväll. Lördag morgon åt han igen men då kom det var ifrån snoppen så det blev direkt till vet. 

- Vad veterinären gjorde
Kollade igenom kaninen och tittade efter var i snoppen (det mesta var borta men det kom lite blodblandat). Där efter kollade han med ultraljud på blåsan för att utesluta sten och tumörer. Avslutade med att ta ett urinprov från blåsan för att se så att det var UV. 

- Ifall det var vardag eller jourtid.
En lördag, fick åka in på akuttid 

**- Ifall kaninen var försäkrad
**Nej

- Hur länge den fick stanna
Vi var där ca 2 timmar. Eftersom det var lördag och akuttider och bara två veterinärer tog det lite längre tid. 

För detta besöket/undersökningarna + antibiotika, smärtstillande och critical care fick vi betala 880:- vilket jag tycker var väldigt billigt med tanke på omständigheterna. Vet att om vi åkt till Helsingborgsdjursjukhus som ligger lite närmare istället hade vi fått betala mer. Gillar dessa veterinärer då de är duktiga på kaniner.

Hälsningar Emma! :)

Sixtenblixten
2014-01-04 18:14
#12

11# vilken veterinär station var det?

emmaap
2014-01-04 21:43
#13

#12 din veterinär i ödåkra/väla. Blev tipsad att åka dit tidigare när vi skulle kastrera en kanin för flera år sedan då veterinären vi var i kontakt med då tipsade om att de var bra på kaniner och rekommenderade oss att åka dit istället för till dem ;p de gångerna vi varit där har de visat sig kunniga iaf så jag är nöjd :)

Hälsningar Emma! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: