Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 2707 ggr
JessicaN
0

Ställa ut i pet-klass

Hej allesammans! Har en kanintjej utan stamtavla som jag gärna skulle vilja testa ställa ut i pet-klass någon gång men hittar inte vart det finns några som har den klassen. Madicken som hon heter är 2 år, köpt på djuraffär, är inte id-märkt och har inga andra papper. Vad krävs för att få ställa i pet? Måste hon va vaccinerad? Skulle bli själaglad om någon ville hjälpa mig kolla upp en lämplig utställning för oss att testa på :) Och ännu bättre om någon mer ska ställa ut som kan hjälpa mig lite. Håller annars på mycket med kattutställning. Har försökt träna henne i hoppning eftersom det är roligt att hitta på något tillsammans med sin kompis men det är hon inte alls intresserad av. Jag bor strax söder om Hallsberg så gärna någon utställning skapligt i närheten. Min pojkvän bor i Boxholm så kan funka även i närheten av honom. Har velat ställa ut henne sedan jag köpte henne som liten men har varit så svårt att hitta info om att ställa ut kanin utan stamtavla. Tack på förhand! :) /Jessica

Moppie
0

LU Har nog PET tror jag :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

JessicaN
0

Hittade tråden om den utställningen :) Någon som ska dit och ställa i pet? Vore skönt att inte va helt själv första gången jag ställer ut Madicken.

Moppie
0

#2 Prata med Mannez här på kif, Hon ska ställa sina dvvlejon :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

JessicaN
0

Förresten, måste man va medlem någonstans för att ställa ut där i pet-klass?

Moppie
0

#4 Har själv aldrig varit med men jag tror iaf inte det gäller pet. 

Rätta mig om jag har fel 

JessicaN
0

Vad behöver man tänka på för att ställa ut och vad ska man ha med sig? Sitter kaninen i transportburen hela dagen? Hur löser ni det med "toabesöken" för kaninen? Madicken har pellets i sin bur som hon går på och hon håller sig om man tar ut henne och hon inte har tillgång till pellets, hon går inte på något annat. Hur löser jag det på bästa sätt?

RebeccaG
0

Jag ska dit och ställa våra 3 kelisar i PET. 
Du kan PMa mig eller sstorm för mer info eller om du vill ha hjälp🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

JessicaN
0

#7 Va spännande! :D Har du ställt ut förr? Har aldrig ens besökt en kaninutställning så har ingen som helst aning om hur det går till. Är domarna svenska? Kan man säga att man är helt ny? Ser man bedömningen? Kan man ta kort under bedömningen?

Moppie
0

Eftersom du ställer i PET bär du själv fram kaninen till bedömningsbordet och du kollar på ev pratar med domarna.

Moppie
0

Här kan du läsa mer om keldjursbedömningen på LU

http://lu2014.weebly.com/keldjursbedoumlmning.html

Ninwe
0

#6 Fattade jag fel eller får kaninen ingen annan mat än pellets? 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

JessicaN
0

#11 Hon har papperspellets som hon gör sina behov på :) Det va det jag menade ;)

Mannez
0

Vid keldjursbedömning spelar det ingen roll var den kommer ifrån, om hon är renrasig eller ej, har papper eller inte. Det enda kravet är att kaninen är över fyra månader.

Det domarna kollar på är kaninens kondition, att den är i okej hull, ren och pigg och glad.

Givetvis får man fotografera på utställningar, men tänk på att en del människor inte uppskattar att vara med på bild.

Vid bedömningen bär du själv fram din kanin och medan de andra bedöms ska den hållas i transportburen.

Jag kommer vara där hela dagen och om du vill kan vi säkert mötas någon stans och så kan jag hjälpa dig ifall det skulle behövas :)

Förlåt för ett kort och fumligt inlägg, är lite knepigt att skriva ifrån mobilen.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Ninwe
0

#12 Haha jaha! :D

Hälsningar,
Ninni :-)

Peak303
0

Alla kaniner över 4 månader får ställas i PET så länge dem inte redan är aktiva i den "riktiga" utställningen. Då får dem vad jag uppfattat det som inte delta i PET. Men en kastrerad tidigare utställnings kanin får vara med i PET. :)

Jag ska ev. ta med 1 eller 2 kaniner på PET under LU. Beror på hur mycket plats vi kommer ha i bilen upp. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

JessicaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur anmäler man? Ska man fylla i någon blankett och vart hittar man den? Sorry för alla dumma frågor men har aldrig ställt ut tidigare. Bifogar bild på min fina tjej :)

JessicaN
0

#13 Hon behöver inte vara vaccinerad?

RebeccaG
0

#17 Nej, men sjukdomar som tex RVHD sprids lätt på utställningar. 
Här så vaccineras alla djur för säkerhets skull.

| Youtube

JessicaN
0

Hur tränar man förresten en kanin på bästa sätt att va lite mindre blyg? Ska jag testa att ta med henne hem till folk?

JessicaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser dessa tänder okej ut eller är de för långa? Har hört om flera som fått fila ner tänderna hos veterinär men eftersom Madicken är min första kanin så har jag inget att jämföra med. Hon avskyr dessutom att få klorna klippta eftersom jag en gång råkat klippa i en pulpa. Någon som vill kolla hennes klor på utställningsdagen och eventuellt vill klippa lite till om det behövs? Klipper inte mycket varje gång då jag inte vill göra henne illa. Någon som på en gång vill bestämma att vi följs åt och hjälper varandra under dagen? :)

RebeccaG
0

#19 Det finns olika metoder. 
Det är ärftligt med presentation, annars är det bästa sättet enligt mig att bygga upp kaninens självförtroende. Få din nin att tro att hon är störst, bäst & vackrast👍

| Youtube

Mannez
0

20# Jag skulle nog kunna hjälpa dig om du vill, på utställningen :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

JessicaN
0

#22 Va bra! :D Vad behöver jag tänka på innan och under utställningen? Vad ska man ha med sig? Kan du hjälpa mig att kolla så att klorna är okej innan? Berätta mer än gärna hur en dag går till med alla förberedelser också :) Är helt rookie på det här :P