Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 2394 ggr
[olivesaregreat ]
2

"Djuraffär eller uppfödare" ...

…lyder en rubrik på Kaninmagazinet.se , under fliken "Bra att veta". Läs gärna! Kunde inte länka tyvärr …

Zakaraa
1

Hjälplänk, var svårt att hitta så hjälper med en länk

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Cireea
4

Idag skulle vi tycka det vore konstigt om djuraffärerna plötsligt började sälja hundar och katter. Om man vill ha hund eller katt så får man ta kontakt med en uppfödare eller omplaceringshem. Det systemet har fungerat bra i många år. Varför skulle det inte kunna fungera för alla djur?

I dagens samhälle behandlas burdjur som handelsvaror. De argument som används för att reptiler, fåglar, gnagare och kaniner ska få säljas i butiker kan användas på katter och hundar också. De flesta tycker att det är en självklarhet att katter och hundar inte får säljas i butik.

Maten är oftast fel på zoo, de ger för fet mat. Det finns butiker som bara ger sina gnagare gnagarblandning, vilket är lika onyttigt som att vi människor skulle äta chips och godis varje dag. Djuren på zoo har nästan alltid tillgång till saltsten, vilket man bara ska ge till honor som diar annars är det skadligt för njuren. Man kan även se att flera kaniner sitter tillsammans i en och samma bur, buren är då nästan alltid förliten. Man kan inte ha flera djur i en bur på 100x50x50 cm. Marsvin och kaniner ska man inte ha i samma bur, som de har i zoobutik. Då de har olika bakterier. De pratar även inte samma språk vilket gör att de inte förstår varandra och de inte har någon nytta av att vara tillsammans. En kanin kan väldigt lätt ha ihjäl ett marsvin.

Zoobutik , djuraffär

Anonym djuraffär

Det är mycket stressande för djuren att låta kunderna gå som de vill hos djuren och titta och föra oväsen. Det är även stressande för djuren att vistas i samma rum som fåglar, det är inte olagligt men olämpligt.

När man köper ett djur från en zoobutik får man aldrig veta vad man får för djur, hur den kommer att bli, om den är frisk. Man får heller aldrig veta om den har några defekter, eller dolda defekter. Därför ska man aldrig avla på ett zoodjur, man vet helt enkelt inte vad man kan få för ungar. Djuret är inte heller van vid beröring från människor, eftersom de som arbetar i butiken inte har tid att ägna sig åt djuret, det krävs mycket tid och tålamod för att göra ett djur tamt och att få de att känna sig trygga bland människor.

Hamstrarna i butikerna skriker oftast för att de blir rädda när det kommer en stor hand och väcker dem, marsvinen gömmer sig, kaninerna stampar och råttorna springer runt och skriker innan någon kommer och lyfter upp dem i svansen. Det är inte ett bra beteende på ett djur och inte ett bra beteende att behandla djur.

Alla djur går igenom en stor process innan de kommer till själva butiken. Grossister, som det kallas köper affären djuren från. Det är en ”uppfödare” som massproducerar djuren för att snabbt kunna tjäna pengar. Grossisten struntar i vad djuret har för temperament när de avlar. Vilket gör att man kan få med sig ett aggressivt djur hem. Djuren tas för tidigt från mamman så att de säljer bättre, alla vill ju ha ett sådant ungt djur som möjligt. Kaniner till exempel brukar tas från mamman vid 4 veckors ålder, de får tidigast tas från mamman vid 6 veckor enligt lag men helst ska det vara 8 veckor. 
Allt leder till att djuret i frågan blir osäker och ostabil i psyket, sedan om det är dåligt avlat på aggressiva eller rädda föräldrar eller om det finns defekter med i bilden blir allt värre.

När det gått några månader märker ägaren av djuret att den blivit aggressivt. Djuraffären tar inte tillbaka djuret så då slutar det med att det hamnar på blocket.se vilket leder till ännu en jobbig och påfrestande flytt för djuret.

Är uppfödare bättre än Zoobutiker?

En uppfödare har oftast det som en hobby då det sällan går runt. En uppfödare fokuserar oftast på ett djur att föda upp och ett par speciella raser och färger. Då slipper djuret den miljön som finns på zoobutiker, vistas bland massa andra djurraser och slipper stressen som uppkommer då flera olika människor kommer och besöker dem. Miljön hos en uppfödare är en hög prioritering. 

Djuren hos uppfödaren får bra föda och utrymme. Djuren får mer aktivering och Motion, har hagar de får springa i om dagarna. I zoobutiker kommer djuren inte ut och de får sitta i buren tills djuret har blivit köpt.

Hos en uppfödare har man möjlighet att följa sitt blivande djur från dag 1 till det är redo att flytta, då vet man att det är van vid människokontakt och de vet oftast hela släktens historia och kan förklara varför de parade just de två föräldrarna. Man får även livslång rådgivning och de flesta vill hålla kontakten så de får veta hur djuret mår och hur det har blivit. Om man köper djur från zoo är det ingen som bryr sig om djuret från och med att de har lämnat byggnaden.

Uppfödare är mer erfarna personer och föder upp djur av kärlek och omsorg. De gör allt för djuret bästa, djurbutiker vill bara sälja och tjäna pengar.

De har även rätten att neka köpare, om de märker att personen som är intresserad är oerfaren/omogen för ett djur eller av någon annan anledning känner att hon/han inte vill sälja djuret till den personen. De är oftast mycket mer noggranna med att se vart deras djur tar vägen.

Det är väldigt höga krav på att de som jobbar på djurbutiken ska ha djurutbildning. Uppfödare kanske inte har någon utbildning men det har istället levt med djur hela livet. Flera års utbildning om djur verkar inte vara till någon nytta om man jämför hur djuren mår på zoo och jämförelse hos en uppfödare, som har ett djur som specialområde. 

Idag förstår man att man inte kan ha små hundvalpar och kattungar i burar/hagar tillsammans med andra djur vid sidan om, det är stressande och de har otroligt bra hörsel. Förstår man det borde man även förstå att det gäller alla djur.

Sedan finns det alltid bra och dåliga uppfödare, det är sådant man får ta reda på. Samma sak gäller djuraffärer, det är oftast de större kedjorna som är värst. En egenuppstartad zoobutik är mer att rekommendera i sådana fall.

Jag har erfarenheter från både uppfödare och zoo butiker så för mig är valet ganska självklart.
Är det de för dig?

Av: Nathalie Månsén

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[olivesaregreat ]
0

Tack #1 och #2. :D

natha-mjau
1

Finns ju självklart bra djuraffärer också, men det är väldigt sällsynt.

Zakaraa
16

#4 En bra djuraffär är en affär som inte säljer djur 👍

RebeccaG
4

Det finns ju groteskt dåliga uppfödare också. 
Köpte en hane förra året av en uppfödare inom skaf. Han är totalt ouppfostrad (han var 1 år när vi fick hem honom), uppfödaren ljög om hans bakgrund & han gick inte att bära ordentligt -_-

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[olivesaregreat ]
1

Bra artikel!

[Flingans]
4

Dissar hela artikeln. Den kunde varit bättre och inte så rak synt och den känns som om någon lagt störst vikt på sin egna åsikt. Låter som ett skolarbete mest, tyvärr så diss. Känns som personen som skrivit artikeln försöker övertala en , eller snarare tvinga vad den tycker är rätt, mer än vad hela sanningen är, dvs fler perspektiv, primärkälla etc. Istället är det en artikel med en persons åsikt och den borde varit med så lite påverkan av personen åsikt i fråga om den skulle vara korrekt. Tycker om jag ska vara ärlig att djuraffär och uppfödare är exakt lika dåligt för djuret ifråga. Då pratar jag om kanin uppfödare känns lite som en varuhandel gällande båda sidor. Så folk köp var ni själv vill Jag väljer djuraffär hellre än uppfödare när det gäller kaniner

RebeccaG
4

#8 Hur kommer det sig?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Zakaraa
7

#8 Varför?
Varför vill du hellre stödja grossistaveln? (som är den största leverantören av butikskaniner)

[Flingans]
0

#9 och #10 läs ovan

Zakaraa
1

#11 Har personligen inte läst artikeln utan går av helt egna erfarenheter när det kommer till butik och grossistdjur. Grossistaveln är endast handel av levande varelser, skiter fullständigt i vad som avlas och hur hälsan är. Sålänge de tjänar på det.

Har en bekant som är uppfödare så kan inte säga så mycket om just kaninuppfödare men över lag så är grossistaveln ren djurplågeri om man jämför med seriös uppfödning.

Sedan finns det även dåliga uppfödare, det är inget man kan blunda för. Dåliga uppfödare är på samma nivå som grossister.
Bra uppfödare däremot är en helt annan femma.

Jag kan personligen inte förstå det du ser när jag ögnar igenom texten, den är baserad på fakta som finns, speciellt här på KiF, inte åsikter. Du får mer än gärna utveckla ditt svar.

[Flingans]
0

Jag kan säga att kanin uppfödare är nog den ganska mörkaste sidan av uppfödning i fråga. Det är inte stor skillnad på hur uppfödare håller sina kaniner jämfört med djuraffärer. Sen den största delen av kaniner kommer från uppfödare så att säga att det inte är en varuhandel bara för att en uppfödare råkar vara en privat person med det som hobby är lite Jaha? Det är en varuhandel gällande båda sidor.

[Flingans]
0

Jag saknar käll hänvisningar i artikeln från pålitliga källor? Hade velat ha artikeln med djupgående och längre En bra källa kan va att man går och intervjuar olika affärer och uppfödare och sedan sammanställer det på en sida utan sin egen åsikt och sen som avslut på hela artikeln kunde man lagt in sin egen åsikt och tankar och reflektioner. Men även andas åsikt och sedan försökt förstå sig på det, mer öppen i artikeln.

Zakaraa
1

#13 Ja det där skrev du innan. 
All försäljning är ju generellt "varu"handel, då fort man säljer något så är det ju handel så vart du försöker komma med det argumentet förstår jag inte riktigt.

Sedan finns det absolut uppfödare som har samma typ av hållning som en butik. Skillnaden är dock att djuren hos en uppfödare inte är grossistuppfödda vilket butiksdjuren är.
Det är den stora skillnaden. Studera grossist så kommer du garanterat aldrig mer vilja stödja grossistaveln..

En uppfödare går aldrig i vinst, om man inte tar överpriser eller haft jäklig tur. Det är det som till största del skiljer butik och uppfödare.
Butiken säljer för att tjäna pengar, grossister massuppföder dåligt material för att tjäna pengar, en uppfödare avlar och säljer för att få fram bästa djur. (notera att detta handlar om Bra uppfödare)

[Flingans]
0

Har inga argument jag kommer med kritik för att kaninmagazinet är en stor sida och borde skriva sina artiklar bättre än så.

Zakaraa
0

#14 Du har helt rätt i att källor behövs för att det ska tas som en trovärdig Artikel. (skulle den publiceras på KiF som artikel, detta är endast en tråd, så skulle jag absolut inte ta den som en källa men ändå en bra läsning)

Dock så kan man otroligt enkelt hitta källor till det som skrivs om man bara söker lite. Eller som det som beskrivs från butiker, Besöka butiker och titta hur det ser ut.
Ett besök till grossist är också otroligt lärorikt men ingenting för den klenhjärtade.

Zakaraa
0

#16 Jag syftar mer på argument varför du är för butiksdjur och emot uppfödare. Det har i sin grund ingenting med artikeln att göra utan snarare dina åsikter. Därför jag ber om bättre argument eftersom jag inte förstår hur du tänker utifrån de texter du publicerat🙂

[Flingans]
0

Mycket egen åsikt i artikeln det är det som är problemet samma sak gällande ditt svar:) man kan inte skriva en artikel som bara är baserad på egen erfarenhet och vad man tror sig veta. Källor källor och intervjuer och efterforskning behövs för en bra artikel. Finns alltid flera svar på det ni nämnt

[Flingans]
0

Aha oj men det orkar jag inte skriva just nu men jag ser faktiskt att kanin Avel båda sidor är lika oftast.

Zakaraa
0

#19 Mina erfarenheter Kommer från både det som setts i verkligheten (där Kan man inte ha felaktiga källor, jag Är källan) samt det som publicerats som vetenskapliga artiklar.
Sedan är jag heller inte inblandad i bloggen eller texten som publicerats så snälla räkna inte in Mig i "ni" som du skriver. Jag är helt fristående med ingående erfarenhet hur det ser ut i verkligheten.

Det jag finner lite synd är att du inte kommer med några argument alls till varför det är Fel. Du endast kritiserar? Jag hade gärna sett dig vara mer konstruktiv och faktiskt ge argument inte bara kritik.

Det du säger att uppfödare kan ha samma hållning som butik stämmer absolut i vissa fall, det har jag redan noterat (se något inlägg ovan) men det verkar vara det enda arbument du har?

Jag är återigen helt fristående så försvarar varken det ena eller det andra. Tycker bara det är otroligt synd att folk inte ser verkligheten bakom butiker med djur och grossist. (undantag för butiker finns men de är få) Detta kan jag säga med mig själv som stark källa då jag både jobbat i butik och sett grossistavel samt uppfödning i hemmamiljö.

Sedan vill jag även tillägga att jag hoppas du inte tar illa upp eller tror jag hoppar på dig. Finner diskussionen intressant och vill bara förstå din vinkel.

Cahira
2

Om vi nu ska jämföra djur med varor då de lagligen är en vara så kan vi ta microvågsugn som exempel.

Vi kan antingen köpa en micro från ett erkänt märke, ett ställe som känns tryggt och där de har ingående beskrivning om varför deras maskin är såpass bra. De kanske inte har bäst reklam för sig, men bra varugaranti och kunskap väger tungt. 

Eller, så köper man en micro på blocket. Den kan hålla 20 år, den kan hålla 2 veckor. Den kanske inte funkar alls. 

Likadant med en kanin. Man kan antingen köpa en kanin med massa kunskap bakom och hälsokoller som ger bättre garantier på vad man faktiskt köper. Eller köpa en djuraffärskanin utan bakgrundshistoria, utan sjukdomshistoria, och som kanske rent av är vild/aggressiv/skygg. 

Om man vill ha ett djur (eller micro) som varar länge så bör man kunna kosta på sig att göra research på vart bästa kvalitén finns. En sjuk kanin kan bli mycket veterinärpengar eller hjärtesorg.

Vad är det för källor som behövs i detta? Är ju ren och skär logik. Vill man verkligen stödja affärer som håller djur i alldeles för liten yta?

Jag bor i USA och jag köper inte en enda godisbit ens i affärer som väljer att sälja hundar eller katter. De ska inte få mina pengar att fortsätta stötta valpfabrikerna. Att göra likadant med dålig kaninhållning m.m. borde inte vara så svårt, speciellt inte i en era där man kan beställa nästan vadsomhelst online och få det fraktat till dörren.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Flingans]
1

Ehm asså :P ni säger kaniner i djuraffär kommer från grossister ? Nämn någon djuraffär som har kaniner från grossister? De flesta jag stöt på deras kaniner kommer från uppfödare så därav förstår jag inte varför man ska ens jämföra djuraffär som hemskare ? #22 Och att jämföra USA med Sveriges djuraffär hah det kan du icke göra för där är dem långt efter med hur djur ska behandlas. Det jag inte förstår är att bara för att jag hellre köper från en djuraffär så måste jag ha ett bra argument för att göra det? Okej men mitt argument är att uppfödare för det första har inte någon konsument köpslag som gäller bara för att det är en varuhandel mellan två privat personer så jag som köper har inget skydd som gäller . Om något skulle vara fel med "varan" eller om jag har fått fel vara med mig så har jag som kund inget rätt. Den lagen täcker bara om man köper hund från en uppfödare och inte smådjur från privat personer därav kan man aldrig jämföra ex hund uppfödning med kanin som gav exempel ovan. Detta är en av de stora orsakerna varför djuraffär är ett val för mig. Då ofta uppfödare brukar från ta sig sitt ansvar om ex De gav fel kön på kaninen, eller om den helt plötsligt blir sjuk och dör, så har jag ingen rätt som kund. De uppfödare ofta anser är tydligen att det är kundens ansvar att dubbel kolla kön, men alla som vill köpa kanin kanske inte är experter på att se kön? Uppfödare tar skyhöga priser och påstår att priset tar bort oseriösa personer och att summan ska vara en symbol för värdet av kaninen. Låter mer som ett sälj knep än ett sätt att skydda djuret för 400-800kr för en kanin är en strunt summa och kommer inte stoppa någon oseriös. Och summan sätter aldrig värdet på kaninen och kostnader är betydligt lägre än visa priser uppfödarw sätter. Sen så måste man maila/ringa och uppfödare har det som "hobby" därav kan se ta tid att få svar och väldigt oproffsiga svar gällande sättet de skriver på kommer oftast. Ett annat argument är att de flesta djuraffärer idag köper in från uppfödare. Så vad för fel är de att köpa från en djuraffär där djuret kommer från en uppfödare? Förstår ej era argument med grossist för idag är uppfödare grossisterna när det gäller kanin. Jag anser inte att jag ska behöva argumentera för en orsak varför jag väljer djuraffär förre men de ovan är några utav flera orsaker. Och jo artikeln och era svar är saknar källor då de flesta här på kif är uppfödare så de flesta argument här kommer att vara för uppfödare. Det behövs sekundärkällor och primärkällor. Speciellt om man ska skriva en artikel rörande detta ämnet.

[Charlie_olivia]
2

#23 har du sett hur dom flesta djuraffärer tar hand om sina djur? Inget hö, gnagarblandningar, för små burar, kaniner tillsammans med marsvin, inte färskt vatten, i samma rum som fåglar = alldeles för höga ljud, osv.

Henni-Chan
7

Jag kan förstå båda sidorna av åsikterna men står fortfarande fast vid min personliga åsikt om att uppfödare är "bättre". Jag vill se i vilken miljö min kanin är uppfödd i och träffa personen som beslutat att ta in min nya vän till världen.

Jag är själv uppfödare och håller väldigt hårt på att mina uppfödningars nya hem ska kunna komma förbi i princip när som helst och besöka mig och bebisen, kunna ställa frågor och vara så delaktiga som möjligt. Jag känner det betryggande att själv få se och kunna erbjuda detta. Visst kan man snygga och piffa till det där kaninerna bor men det är svårt att dölja större mörkor så att säga.

Vad gäller djuraffärer vet jag inte riktigt vart jag ska ställa mig till i frågan. Men tycker det är lite väl hårt att döma ut alla djuraffärer. Jag håller med att många djuraffärer som har djur till försäljning inte alltid lyckas på bästa sätt. Det finns djuraffärer som har kunnig personal och som lägger ner tid och pengar på att hålla en högre standard och sen finns det djuraffärer som säljer sjuka och skadade djur som inte alls verkar bry sig om djurens bästa.

För mig är en bra djuraffär en djuraffär som håller en hög standard oavsett om man säljer foder, djur eller leksaker.

Det finns alltid människor på båda sidorna och det spelar ingen roll inom vilket området. Och eftersom uppfödare av olika djurslag också är människor, så finns det ett och annat rötägg även om man köper direkt från en uppfödare.

Men som sagt, jag föredrar hellre att köpa ett djur från en uppfödare där man har möjlighet att få en bättre helhetsbild Glad

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

zezagena
2

Håller med #25 i att det finns ju bättre o sämre djuraffärer.  Vet själv hur nöjd man känner sej när hela fam kommer hem o tittar hälsar på kaniner/blivande familjemedlemmen, ställer frågor o får inspiration till bur/hage/skötsel o många håller man ju kontakten med/support vb framöver. Finns ju oxå köpare som helst vill få kaninen hemkörd o inte ställer en enda fråga om mor/farföräldrar.. dessa är jag vanligen tveksam  sälja till..

Tror dock det blir vanligare att köpa sina husdjur från uppfödare, där de kan få se, träffa både släktingar till djuret o själva uppfödaren/miljön. T o m fiskar säjs ju vara betydligt motståndkraftigare o friska hos privata uppfödare så jag tror djur på djuraffär är på avveckling 😉

Foooer
0

Jag har varit i en väldigt bra djuraffär, det finns en egen ''avdelning'' för alla tillbehör mm, en avdelning med smådjur, där kaninerna och marsvinen har stora burar och hamstrar och möss har inte överdrivet stora, men iallafall över lagmåtten. 

Fåglarna har också en ''egen'' avdelning, alltså inte i samma rum som de övriga djuren, och har även de stora burar som går från golv till tak. 

Fiskarna är dock ute i själva butiken, men med alla saker på högra sidan och fiskarna på västra. Vi har köpt fiskar där ifrån, alla har mått bra och personalen vet mycket om de. 

Jag har dock aldrig klappat på djuren som är på smådjursavdelningen, men det är alltid lungt och tyst där inne när jag är där, det finns inga hamstrar som skriker, kaniner som stampar eller möss som ligger döda i sina burar. På dörren in till smådjurs avdelningen finns det en skylt som det står att man ska vara tyst och lugn där inne, samt om man vill klappa eller köpa/kolla på ett djur säga till personalen. 

Jag har inget emot djuraffärer, visst, om jag skulle se att djuren inte mår bra och det är alldeles för småburar skulle jag inte köpa något där. 

Jag har även köpt kaniner från uppfödare, vilket jag inte fick någon speciell uppfattning om eftersom jag bara varit på en enda. Vi fick iallafall se deras mamma och pappa och fick vara inne och busa lite med kaninungarna medan vi valde de vi ville ha. Det som jag kände var bra var väl att man fick kolla hur de var när man skulle klappa och gosa med de, men det får man väl antagligen i djuraffär också skulle jag tro, alltså få bära upp de och klappa om de.

natha-mjau
0

Vad vill ni ha källor till? Artikeln baserar sig på dem djuraffären jag pratat med och vart i. Haft praktik på en del så jag vet hur det fungerar. Jag som skrev artikeln. Det var ju ett par år sen och visst syns det vilken sida jag är på, det håller jag med om. Sedan vill väl de flesta övertyga folk om att uppfödare är nätter, även om det finns dåliga uppfödare. Det är bara att inte köpa av dem då .

Zakaraa
0

#23 Jag är varken medlem på KiF eller har kanin ;) Är som tidigare nämnt Totalt utomstående från både Artikeln, KiF och uppfödarlivet.
Kom hit genom "senast inlägg" då detta är en ständig fråga bland djurägare. Så har absolut ingenting som helst med sajten, kaniner eller uppfödare att göra. Mina kunskaper kommer som tidigare nämnt av det man kan se om man besöker en butik eller grossist och uppfödare. Så man kan rent av säga att jag är sekundär källa ;)

Att butiker tar från grossist är en allmän kunskap. De flesta kaniner, och djur över lag, kommer från just grossist och det är grossistaveln man inte ska stödja i min mening.
Därför stödjer inte jag heller butiker som säljer djur Alls, för dessa djurbutiker stödjer grossistaveln.

[Flingans]
0

Jag har köpt från uppfödare och djuraffärer som får sina kaniner från uppfödare så ser inget fel med djuraffärer. Jag föredrar från djuraffärer där kaninen kommer från en uppfödare ,då jag slipper allt klydd med kontakt mellan privatperson och det jag skrev tidigare i ett inlägg ovan. Jag ser ingen skillnad på en djuraffär som är bra jämfört med en uppfödare. Jag kan se om kaninen har ett bra temperament direkt när jag ser den så behöver inte träffa kaninens föräldrar etc. Det finns både för- och nackdelar gällande båda sidor. #28 Jag tycker artikeln har bristande fakta. Även om det är du som sett det med egna ögon så räcker inte det. För att en artikel ska vara bra och påverka folks åsikter så ska den ha så lite påverkan av skrivarens egna åsikt och istället ha massa med information, ha Primärkällor och sekundärkällor. Skrivaren ska ha en öppen syn på det hela och komma i slutet med analys/ argument och egna åsikt blandat med andras. Det som beskrivs är dåliga djuraffärer och inte nämns det direkt att det finns bra, lite gör det dock men de döms utav dig , skrivaren ,som dåliga enbart för att det är din starka åsikt fast att egentligen kanske den djuraffären håller en lika bra standard som en bra uppfödare gör, grossisten är uppfödaren för en del djuraffärer. Hade den artikeln varit ett skolarbete så hade den inte varit fullständig. Skriver detta för tycker kaninmagazinet borde skrivit en bättre artikel om ämnet då den blir läst av många. Inget ont menat.