Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 558 ggr
ida_a
0

Sätta ihop hanar och man kastrerar dom?

Hej!

Jag är ny här på forumet och har tre kanin killar dom har ett bra liv med daglig utevistele god mat och aktivering.Men det finns ett hål i doms liv… dom har ingen kaninkompis:(

Så nu tänkte jag fråga om ni tror att det går att sätta ihop dom om jag kastrerar dom? dom är kullsyskon och har alltid varit ensamma:(

Dom är ungefär 3-4 år gamla kan det blir riskfyllt att kastrera dom vid den åldern?

lill-jarven
0

Det är alltid en risk att söva kaniner men om dom är vid god hälsa och i bra form så ska det nog inte vara något problem, :)

Att sätta ihop dom låter lite riskfyllt med tanke på att de har varit ensamma så pass länge, Men det kan ju kanske vara värt ett försök. :)

twinnie
0

Kaniner är inte beroende av en kompis! De klarar sig oftast utmärkt själva :)

ida_a
0

Tack för två så snabba svar!:) Jo det är det jag är orolig för att det ska bli bråk ändå!

Är inte kaniner flockdjur? Och trivs bäst med en kompis?

SaraB
0

Det är väl lag på att kaniner ska bo två o två eller flera?
Jag tycker iaf att kaniner ska ha en kompis, jag tror de trivs bäst med en vän. :)

Klasselover
0

Våra hanar är okastrerade och bor tillsammans. Innan du kastrerar kan du pröva att sätta dom i burarna brevid varandra, eller t.ex. en i bur, en i sele, eller i hagar brevid varandra. Då ser du hur dom reagerar på varandra.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ciss
0

#4: Det är inte lag på det, dock ska marsvin alltid bo minst två och två om det var det du tänkte på?

De flesta kaniner trivs superbra ensamma och har inget behov av en kaninkompis.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ida_a
0

Jo jag tror det är lag… och jag vill följa lagen;)

SaraB
0

#6, marsvin vet jag ska bo 2 o 2, men i den lagen står det väl också att alla djur ska bo två o två förutom hamstrar?

ciss
0

#7: NEJ, det är inte lag på det och jag är 100% säker.

www.frihetenskaniner.se

ida_a
0

Okej, det lutar mot att jag fortsätter på som jag gör nu. Att ha dom en och en i varsin bur.

ciss
0

#8: Alla djur? Knappast. Måste hundar bo två och två? Katter två och två? Nej, absolut inte. Lagen gäller för alla gnagardjur utom hamstrar och eftersom att kaniner inte är gnagare utan hardjur så gills inte lagen för dem. De är inte flockdjur och klarar sig minst lika bra ensamma.

www.frihetenskaniner.se

KvirrZ
0

#7 Det är inte lag på att ha två kaniner ihop. Alla kaniner vill inte ha sällskap och om du har 3 okastrarade hanar på 3-4 år så är det stor chans att de inte kommer gå ihop med andra hanar även om de kastreras. Du måste vara beredd på slagsmål och att sära på dom om du vill pröva.

- Mvh Emma

[Caroline92]
0

Det är lag på att alla gnagare ska bo två å två, förrutom hamstrar, men kaniner e inte gnagare..dom e hardjur..lr?

ciss
0

#13: Det stämmer. Kaniner är hardjur.

www.frihetenskaniner.se

[Caroline92]
0

Bra, då hade jag rätt ^^ Så då e det alltså inte lag på att kaniner ska bo 2 å 2, men sen tror ju jag oxå att dom blir gladare av att ha en kompis…men tyvärr så går det ju inte alltid.

ida_a
0

Vi hade dom förut tillsammans det gick bra tills dom blev könsmogna och det blev slaggsmål. Vi särade på dom direkt och dom har inte varit tillsammans sen dess. Jag var jätte sugen på att rensa ut en stuga vi hade på gården och låta dom bo där och ha en lucka ut så dom kunde gå ut själva till en Hage men det känns konstigt att låta bara en kanin bo i stugan. Men nu när det är tveksamt om dom håller sams om jag kastrerar så vet jag inte om jag ska chansa.

Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla svar!! är inte van med att man får svar såhär snabbt;)

Keligast
0

Det kan fungera med att ha okastrerade hanar tillsammans. Våra hanar bråkar inte dom parar sig med varann :/ (Men en av dom är okastrerad så)

Jag gillar inte lagen på att marsvin måste vara 2o2. Många klarar sog ensama och om något av marsvinen te.x dör skall man skaffa nytt då till den andra marsvinet? Kan man aldrig sluta ha marsvin ju.

KvirrZ
0

#16 Det är nog svårt att sätta ihop dem nu, dessutom har de redan bråkat så troligen skulle de fortsätta med det.

- Mvh Emma

Hopi
0

Om man vill ha sällskap till sin kastrerade hankanin är det nog bäst att satsa på en hona. Men som sagt, kaniner trivs bra ensamma, så det är inget måste. Jag har 3 hanar som har varsin utebur, dom är ej kastrerade. Tycker det måste vara lite otäckt att testa att ha dom två.. eftersom dom kan bli ganska aggressiva mot varandra..(kastrerade hanar förstårs, annars skulle det nog vara väääldigt svårt att få dom att gå ihop..) Men som sagt, det jag läst är att det som funkar bäst om dom ska vara två, är en kastr hane och en hona. 2 honor brukar börja slåss när dom blir könsmogna..

SaraB
0

#11, skrev fel ursäkta mig då. Menade inte alla djur, menade alla gnagare.. Men just det, kaniner är hardjur.

twinnie
0

Såhär säger jordbruksverket:

"Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Och som vi redan fastställt här är kaniner inte gnagare, utan hardjur. Hardjur är kolonidjur.

Och om du nu ska ha dem tillsammans står det också:

"Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra" + att ju fler kaniner du har i samma bur, desto störra bur behöver du, ganska logiskt eller hur? Har du plats för en så stor bur?

Det står även:

"Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans" Det ver vi ju redan allihopa.

Och sist men inte minst:

"Tidpunkten för, och tillvägagångssättet, sammanförandet av djur till par eller grupp skall väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras."

Denna tidpunkt tycker jag ska vara när kaninerna ännu ite är könsmogna, och kan acceptera varandra utan revirtänkande.

Hopi
0

Jättebra twinnie!!!! ;)

ida_a
0

Tack för ett så bra svar twinnie!! Jag förstog redan från början att det säkert inte skulle bli så stor skillnad om jag kastrerade dom men ville ändå fråga här :)

Då tar jag och gör en renovering på doms burar + 2 nya hagar istället för att lägga ner pengar på kastrering:P

Tack för alla råd!!

Tina-A
0

Om du absolut vill ha en kompis så kastrera dom och köp en hona som sällskap. Hanar går väldigt sällan ihop utan bråkar mest och kan skada varandra om man har otur. Vissa funkar men det är sällan. Kastrerad hane+ hona är det som funkar bäst om manvill ha dom ihop. Mina är tex bästa kompisar!

Men som vi redan fastställt så trivs många kaniner ensamma också och det finns absolut ingen lag på att de skulle vara tvunga att bo i par :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ida_a
0

Då får jag plötsligt 6 kaniner :P

lill-jarven
0

Kan väl vara kul? ;P

twinnie
0

#23 "Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans" Så om de nu ska vara tillsammans måste de vara kastrerade.

Tina-A
0

#25: Hihi, japp.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

TeddyBeddy
0

#17 ja det har du rätt i :O vad jobbigt ;) ( med marsvinen alltså )