Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 468 ggr
Delilah81
0

Okastrerade hanar tillsammans?

Som jag skrivit om tidigare, passar vi grannarnas kaniner, då de är bortresta över jul och nyår.

De har två hanar på 11 veckor tillsammans, de är syskon.  Jag tog för givet att de delade bur tillfälligt,  men min dotter som känner familjen betydligt bättre än jag, menar på att de har tänkt att ha dem i samma bur framöver.   

I nuläget är det inga problem alls, de är "bästisar", men när blir de könsmogna och hur kan det gå då?  

När måste de separeras?    Ägarna kommer hem den 10/1 är det sagt, ska jag ta upp detta med dem, och hur?

RebeccaG
1

Jag skulle separera dem permanent när de är 3 månader. Har sett okastrerade hanar som bott tillsammans lemlesta varan. Ingen trevlig syn.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

RebeccaG
0

Jag skulle separera dem permanent när de är 3 månader. Har sett okastrerade hanar som bott tillsammans lemlesta varan. Ingen trevlig syn.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tlover
0

Det ska visst gå att ha kullbröder i koloni tillsammans (har jag läst) men när man har dom i koloni så är det ju större utrymme.

Jag brukar helt enkelt hålla koll för att se när det behövs (alltså försöker se små tecken just före) men det har nog varit ungefär där vid 3 månader oftast, nån gång har det funkat längre då tror jag dom var 4 månader då jag skilde dom åt, inte för att dom irriterade varandra utan för att vara säker. Men jag är inte helt hundra på tiderna (gotladskaniner växer ju långsammare det kanske var det som gjorde att det funkade?)

l'm back

[RC1393]
0

Kastrerar de dem tidigt så kan de fungera ihop hela livet, men det är få veterinärer som vill kastrera vid 4 månaders ålder.

Delilah81
0

Tack för svaren!

De är ju snart 3 månader, hoppas inget händer medan vi passar dem.  Kanske har de tänkt att kastrera dem sen, jag vet inte…

De har dem i en rätt liten bur, skulle gissa på ca 116 cm i längd. 

Men ska jag prata med dem när de kommer hem om detta, eller låta dem sköta det själva?   De kanske har full koll, men jag tror inte det.