Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 12406 ggr
aligus
2

Hur länge är honan dräktig?

Hej! Min lejonhuvade dvärgvädur har varit dräktig i 28 dagar nu, och jag undrar hur länge de är dräktiga? Det känns som att alla säger olika, 30-35 dagar eller 25-30. Orkar inte vänta längre på att hon ska föda, men får ha tålamod. Finns det något sätt att veta hur många ungar de är i kullen utan att titta? Har läst att om honan är dräktig en längre tid blir det några få ungar, och om hon är dräktig en kortare tid blir det fler ungar. Är det sant?

djurtok
0

Vad jag har hört så ja

För evigt med Gaia

tlover
1

vanligtvis brukar man räkna med ca 31 dagar men en kanin kan ju som en människa föda både före och gå över tiden.

här fanns det statestik på hur vanligt det är dom föder på vilka dagar

l'm back

Fridaaaa
2

1 månad, ca 28-33 dagar går dem (några upp till 35 dagar).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

aligus
1

#2 #3 Min kanin är på sin 33de dag. Är det onormalt att vara dräktig så länge? För hon har inte fött än, men idag har hon ryckt av päls.

Fridaaaa
3

#4 Som jag skrev i #3, kan de gå upp till 35 dagar, men inte lika vanligt.
Om hon ryckt päls idag kommer dem förmodligen idag eller imorgon 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

stinakrok
2

#5 Ja, hon har fött nu. Är super glad, det blev 6 st ;)

moomiis2
0

Vad kul med lite kaninungar! :D

fridaaocrazy
4

#6 svarar du åt #0 ..? Är ni samma person eller du bara kommenterar helt plötsligt? :o

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

aligus
0

#6 Haha, va?

stinakrok
0

Fel tråd, förlåt! #9

[olivesaregreat ]
1

Du har svarat för #0 i aannan tråd också? :O :)

Ninson
1

Räknar man från parningsdagen så kan man ibland bli lite lurad, honan kanske inte släppte ägg förrän nån dag efter.. Också går vi och oroar oss i onödan och tror att hon är på dag34 tex(som börjar bli ovanligt långt)..fast än hon lika gärna kan vara på dag 31(vanligast) :) Min lilla Minou väntar förresten bäbisar vilken dag som helst nu, läängtar ihjäl mig snart!!:)

Delilah81
0

Hur har det gått, TS?

Min hona var dräktig 32 dagar, och fick fyra ungar, varav en tyvärr föll bort.

aligus
0

#13 Hon födde för längesen, jag tror att det var dag 31 eller dag 32.

Hon födde 6 små söta kaninungar, de blir redan 1 månad i morgon :)

aligus
0

#12 Okej, tack då vet jag ;)

aligus
0

#11 Jag och Stina går i samma klass, hon har loggat in på sitt konto på min dator några gånger i skolan och då har hon glömt att logga ut, så jag har råkat skriva på hennes konto någon gång ;)

[olivesaregreat ]
0

Jaha, okej :)