Tips till smal kanin
Behöver ha lite tips? på fet mat att fodra en Smal kanin med. En hona som snart är 10 år som börjar bli lite för tunn. Hon mår bra i övrigt. Vill inte ha meddelanden som inte rör fet mat tack!
avlivas ska hon när hon ej längre mår bra. tips? om fet och god mat önskas.
Gnagarblandningarna man kan köpa i djuraffärerna brukar avrådas just för att dom är feta, så det kanske skulle kunna vara något. Men den maten kanske inte just är det bästa alternativet?
Att öka mängden mat kan man göra, om du brukar ge henne ett visst mått om dagen. Ger du henne mer kanske hon äter mer, och går upp i vikt.
Nötter och fröer är feta, du kanske kan blanda i en del solrosfrön - både svarta och vita? Då borde hon också gå upp i vikt!
Berätta hur det går!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
nötter, bra tack¨
kaninerna har fri tillgång på pellets. får massor med grönsaker också. Måste snabbt ta sej nu för livet hänger på en skör tråd.
#2: Usch, det låter inte bra alls! Vad är det som är fel? Är hon så smal att det är det som är faran? 
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#3 ja hon är väldigt smal. Hon är så gammal så troligen är det anledningen. men då hon ä väldigt pigg vill jag försöka få upp hullet igen. Går det inte får hon tyvärr avlivas och då dör väl hennes partner också tyvärr.
tips:
ge krossad korn,ge gröt(havregrynsgröt med lite rapsolja i) krossa havren,( lättare att tillgodogöra sig fettet då)
ge solrosfrön som är mkt fett i!
avokado är säkert en vikt ökande källa som lotta sa.
ge henne fri tillgång på hö, pellets-blandning. Ha mkt frön i.
lycka till, håller tummarna för hennes viktökning!!!
gröt?! ska man koka gröt?… ursh =)
Ja hon får ett tag på sej då hon är pigg som sagt. Går säkert inte upp så fort i vikt… eller så dör hon kanske =(

Hur är det egentligen med avocado?? Jag har läst o hört att man ej ska ge hundar det… Är det nån som gett sin kanin det?
Jag har aldrig vågat gett nån av mina djur avocado bara för det.. Vet inte varför det egentligen skulle vara farligt heller..
Något som får upp kaniner snabbt i vikt är pasta, ris och potatis.
Ger det till min Belgiska jätte, som ökar på bra i vikt. Gav det till mina dvärgkorsningar också, och oj vad upp i vikt de flesta gick! 
Jag har hört att man kan ge vetegroddsolja.
Det ska tydligen öka aptiten
Hur mycket ska man ge av pasta, ris och potatis? Och man ska koka de va?
framförallt hur får man i dom det?

#12 Man stopper det i en skål :)
Gnagerstänger om den tycker om det så kanske den kan få en sån. Äh jag vet inte, men berätta hur den mår?
#11, ja det ska kokas. 
Om mina små brukar få, så får de högst 1,2msk av pasta eller ris, eller ½ potatis. Men behöver de gå upp i vikt kan man alltid ge det dubbla.
Nu har jag gett henne alla olika konstiga saker i en veckas tid. Hon mår inte sämre iaf men någon skillnad är nog för tidigt att se.
Hm.. Öka matmängden och ge henne som sagt "feta fröer" Ge henne grönsaker/frukt lite oftare också.. Kanske 4-5 ggr om dagen och låt henne smaka på lite äppel/päron saft om du har det.
#16 saft?
Jucie menar jag xD

barnmatsburkar som man ger i medicinspruta.

*puttar*

#21 Alldelse rätt. Anvokado ska man inte ge :)

Det kan vara så att hon inte orkar äta så mycket grovfoder. Äldre djur tappar ofta aptiten och orkar inte äta samma mängder som innan och de får i sig alldeles för lite fibrer. Jag hade en omplacerad hona som var otroligt tunn i hullet när hon kom, Hon var inte van att äta hö alls så henne gav jag hackad lucern och lucernpellets som jag lade i blöt till en gröt i början. (dessa fodermedel hade jag hemma till min häst). Utöver detta fick hon vanlig pellets som jag blandade ut med krossad korn och solrosfrön och så fick hon en bit torkat bröd varje dag. Hon gick upp i vikt ganska snabbt efetr det.
Lucern är väldigt fiberrikt och har samtidigt ett ganska högt proteininnehåll, lucern finns att köpa på lantmännen. Tyvärr går det inte att köpa mindre pelletssäckar än 30 kg, vilket är ganska mycket till en liten kanin. Om du känner någon med häst kanske du kan köpa en säck ihop med denna.
Lycka till med din kanin.

hej va roligt att få ha en så gammal kanin som fortfarande är pigg:) har samma problem med min ena hermelin hane 8år.
han är smal och ryggraden känns tydligt,men han är så otroligt pigg å levnadsglad :) så länge han är det så får han va med precis som din. Tipsen jag har är att ge extra havre de är bra att ge smala djur.oftast ingår de redan i blandningarna ir i pelletsen men man kan ge lite extra ändå. Mitt andra tips? är att ge din kanin ett special foder för äldre kaniner ,de bör din zooaffär ha. jag ger min pepsi vitaspecial för "older rabbits" har även bra erfarenheter av ett foder för unga / sjuka ir gammla kaniner av märket oxbow,från usa. Båda fodren är tillverkade i sammarbete med veterinärer,Det funkar bra tycker jag -de är dock lite dyrare foder närmare 100kr för ca ett kilo.
De här med att ge så mycket onyytigt som helst för att göra kaninen fet tycker jag absolut inte att du ska göra,de kan leda till förfettning av lever och hjärtproblem som den kan dö av.
ge heller aldri din kanin annan konstig mat de kan få magbroblem med kolik som följd -de är inte naturligt alls för en kanin att äta tex pasta,men de vet inte alltid vad som är de bästa för dem tyvärr..
En gammal kanin som tappar i vikt bör få ha fri tillgång på torrfoder men de allra viktigaste är endå att kaninen fortsätter att äta hö. Den ska alldrig få äta sig mätt på enbart torrfoder. Kom ihåg att det är hö som utgör basfödan och speciellt äldre kaniner tar gärna pelletsen före höet för pelletsen ir blandningen är mer lätttugad än höet som måste malas ner . skulle man låta kaninen äta mer torrfoder än hö (fiberrikt) så skulle kaninen få både tandfel och magproblem tex förstoppning diarée ir koliksymtom. Hoppas de löser sig och går bra för dig och din kanin mvh /linda Puttes kaninhem västerås

Hackad lucern och lucernpellets är ett grovfoder, kan användas som komplement till hö
Kanske en dum fråga men jag kom att tänka på någon parasit, mask eller nåt… Hon kan inte ha det? Min hona magrar avsevärt genast hon har mask och får tillbaka hullet fort efter avmaskning…
#26 7 år gammal tråd 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#27 7 år? Är tråden så gammal?
#28 Ja, datumet står i huvudinlägget 🙂 Gör det på alla, så alltid bra att kolla 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
oj :D Hittade tråden via telefon och märkte inte att den var så gammal… =)