När ena kaninen går bort.
Min ena kanin gick bort idag. :( Jag är inte hemma utan min pojkvän ringde och berättade det. Vi har/hade 2 kaniner och dom bodde ihop och har alltid gjort det. Lilla M är så ledsen nu. Min pojkvän hade jobbat dygn så jag vet inte när han dog o hur länge hon hade suttit där med honom. :( Min fråga är: Hur gör vi för att det ska bli så bra som möjligt för henne nu? Pojkvännen har städat ur buren och köpt ny vattenflaska och skål. Och han har henne hos sig nu så hon slipper va ensam. Hur länge kommer hon minnas Muffin och va nere? Glömmer dom? Vill hon ha en ny kompis eller bo själv? Vill göra det så bra som möjligt för henne. Förstår inte varför han dog. Han har inte varit sjuk eller verkat konstig alls. :(
Vad tråkigt 😕 ibland kan det gå fort när kanin avlider, de visar inte att de sjuka/mår dåligt då de bytesdjur. Kanske var det en hjärnblödn el annat akut som gick snabbt o han ej led/plågades.
Ang honan som kvar- prova o se om hon inte piggar på sej om någon v. Om hon ändå äter lite är det inget att oroa sej för i det närmaste. Hon kommer säkerligen pigga på sej efter relativt kort tid om hon har er som visar henne uppmärksamhet o sällskap.
Är hon fortsatt nere efter 1 mån kanske man bör överväga skaffa en kompis- kastrerad hane lämpligast men en vuxen hona kan oxå ibland gå bra . Lycka till 😉
Jag hade 3 kaniner tillsammans förut. (nu finns ingen kvar) men hittade ena död i buren en morgon, för ett par år sedan var det. Hanen och honan som var kvar sätt på den platsen hon hade dött på i 2 dagar. Dom hoppade för.att äta men annars satt dom bara. Jag anser att dom måste få sörja. Men håll noga koll på honan som är kvar så att hon äter och dricker. Ge lite sånt som hhon tycker är extra gott. Äter hon inte så mata med Critical Care. Ofta så går det bra för kaniner som blir ensamma. Är mina erfarenheter iaf. =) Annars som ovanstående säger. Efter ett par veckor, ngn.månad, och du inte tycker hon piggnar på sig så överväg att skaffa kompis. Men.skulle föreslå ung/bäbis honkanin eller kastrerad hane.
Alltid lika sorgligt att läsa sånt här! Men jag tror att det bästa är att låta henne sörja några dagar och i fortsättningen ge henne lite extra uppmärksamhet för att kompensera det sällskap som hon inte längre har av sin burkamrat. Så småningom kan nog nytt sällskap vara ett bra alternativ. Lycka till! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Varit med om samma sak. Kom hem och då hade min kastrerade gosse Dumle gått bort och Viola satt och sörjde över honom, satt vid hans kropp 😕 Hon fick vara själv ett litet tag och nu försöker jag para ihop henne med en annan kanin, går framåt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Denna artikeln tycker jag är jättebra!