Para äldre honkanin
Jag har en hona som verkligen är jättegosig samtidigt som hon är väldigt duktig på att hoppa (elitklassad). Därför skulle jag väldigt gärna vilja ha en kull efter henne. Saken är den att hon blir 6 år till sommarn. Men hon är jättepigg, mycket piggare än mina andra, yngre kaniner. Man skulle kunna tro att hon bara är 2-3 år. Hon har redan haft en kull tidigare, så hon är liksom ingen förstföderska. Vad har ni för tankar och erfarenheter om att para äldre honkaniner?
När hade hon förra kullen?
Jag hade inte tagit en kull på en 6årig hona. För mycket risker tycker jag. Speciellt om det var ett tag sedan hon fick sin förra kull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När det gäller gotlandskaniner så räknas kaninen som genetiskt död vid 6 års ålder, varesig hon haft kullar förut eller inte.
Jag skulle inte riskera det då jag håller med om överstagrönsen föreningen satt (eller kanske inte hos hanar då vår gosigaste hane blir 6 år nästa år tror jag) även om jag förstår att det finns 6 åringar som är i betydligt bättre form än 1 åringar.
Däremot har jag ingen egen erfarenhet av det och jag kommer inte att få det heller då jag inte kommer att kunna genbanksansluta ungar från en så gammal hona vad jag förstår.
l'm back
Det finns ju alltid risker med att para honor, men varför är det större risk Att ta en kull på en äldre hona om hon ändå är i samma skick som en ung? Det kanske är något helt självklart jag missar här, men jag vet inte.. #1 Jag vet inte exakta åldern då hon är inköpt i somras. Har du själv några erfarenheter om detta eller har du bara som jag läst om det? :) #2 Det lät intressant att kaniner räknas som genetiskt död vid en viss ålder.. Men det känns som det borde vara lite skillnad på en avels-gotlandskanin och en korsning? :)
#3 antagligen är det för att dom som avlar inte ska avla på för gamla djur, när det gäller en stor grupp måste det ju till lite generella regler.
Sen så är ju gotlandskanin en hotad ras vilket man kanske inte kan säga om blandras 😉och man vill ju då ha så många friska avkommor som möjligt för en möjlighet till genetisk bredd.
l'm back
Tror att hoppkaninuppfödare tar kullar på honor som 5-6 år så är det inte längre än ca 1 år sedan hennes senaste kull kan det vara värt testa enl min åsikt. Dock viktigt vara beredd att uppsöka vet om det komplikationer. Lycka till 😉
Synes hun er alt for gammel det ville jeg ikke begynde på :-)
#3 Aldrig testat att ta kull på en 6åring nej, men det är personligen för att jag inte vill ta risken. Ja det är en risk alltid med födslar men det är större risker när de är äldre, även om de är som "unga" i beteendet och utseendet, så är ju inte det så invändigt i regel.
Det är som med de flesta djur (människan ink) att det brukar vara med risker när man blir äldre. Men alltid risk ja.
Hade gjort en hälsoundersökning i så fall, samt inte tagit om det dröjt mer än 1-1½ år sedan förra kullen. Men om det inte är längre sen än så var en ganska gammal för första kullen. Men du gör såklart själv som du vill.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vet att man räknar de flesta kaniner som genetiskt döda vid 4-5 års ålder. Jag personligen skulle inte para en hona över 4 år, men det beror ju såklart på honans skick. Det finns ju 6åriga honor som fått kullar utan problem, lite större honor då.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack, jag får tänka på det :)
Jag har en hona som blir 6 i vår och hon har jag planerat att ta minst 1 till kull på. Självklart förutser det att hon inte blir sämre till våren, men just nu ser det helt perfekt ut :)
Hon har tidigare haft en drös kullar och hållts igång med minst 1 kull varje år. Så ser inga problem att para en hona vid den åldern. Men precis som ovanstående så beror det på honans kondition och jag ser även till honans tidigare kullstatistik. Har hon fått många döda ungar/kullar på senaste tiden kanske det inte är lönt att para om henne samt om det varit problematik med dräktighet och förlossning.
Din hona vet jag inte om jag hade parat. Men åh andra sidan så tror jag att om honan är i bra kondition och haft kull/kullar sedan tidigare så varför inte? :)