Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 1758 ggr
Delilah81
0

Kaniner som råkat illa ut

Tex blivit tagna av något rovdjur eller rymt, vad har ni haft för burar/inhägnad?

Syftet är inte alls att anklaga någon, utan är bara intresserad i förebyggande syfte.

Två av mina kaniner har rymt från kompostgaller, med tak, men tur i oturen kom de inte ut genom staketet i trädgården, så jag kunde fånga in dem på morgonen.    De var inte fullvuxna, och väldigt fluffiga, så antagligen har de klämt sig ut på något sätt.

andrea1
0

jag hade en kanin som blev tagen/rymde han var i en lekstuga med kompostgaller och dörren var stängd till lekstugan med en tung planka som lutade mot dörren

Delilah81
0

Kunde du se hur det gick till?  Var det brast?

andrea1
0

jag vet inte hur det gick till

tlover
0

Det vanligaste sättet hos oss är att man tror att man stängt ordentligt men man inte har det så dom fått upp dörren, vanligtvis är det min man som varit hos dom före rymning då, kanske för att om han matar dom ensam så är han oftast stressad (annars följer jag med) eller så är det hans klassiska otur. Det är bara en gång en kanin har dött så däremot (katterna tog henne).

En annan sak vi råkat ut för är att vi hade nyinköpta kaninungar som var mindre än vad vi tänkte så när dom var i hagen av kompostgaller rymde dom (dom ser ju större ut än vad dom är pga pälsen), det slutade däremot väl (tack och lov med tanke på att en av dom fraktade vi bara)

2 gånger tror jag rymning skett pga dåliga burar/hagar det har däremot fixats sen, endast en kanin har rymmt och inte kommit tillbaka på det sättet.

och när jag var liten glömde min mamma min kanin i hagen (utan tak) över natten och sen såg jag inte den kaninen mer.

summa av dom som dött (med största sannolikhet)

1 pga dåligt stängd bur, 1 pga dålig bur och 1 glömd i Hage.

edit: dvs oftast går det väl

l'm back

[RC1393]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick min kanin tagen förrförra måndagen, utav en förrymd tamhund.

Redan när jag satte honom i hägnet visste jag om riskerna, men jag tänkte att kommer räven så kommer han, förut när han kommit så brukar jag ha sett spår några dagar innan och kunnat förhindra olyckor på så vis. Att en tamhund skulle rymma (andra gången på två dagar dessutom!) fanns inte i huvudet på mig, så därför tog hundeländet kaninen.

moomiis2
0

Mina två kaniner som ja hade för ett par år sedan som blev tagen av ett rovdjur/grannens lösa hundar. Det klöstes på hjärtat och träffade konstigt nog rätt och dörrarna for upp, en kanin dog i rena skräcken och vår lilla Rosa hittade vi aldrig :'( Vi hade en sådan utebur på två våningar som man kan köpa på djurmagasinet om ni vet hur den ser ut. Men utan spärr utan bara det hära dåliga hjärtat som de hade förut, ingen rekommenderad bur enligt mig! Men jag var ganska oerfaren då det var mina första kaniner ute. Annars så har en annan av våra kaniner blivit tagen av våran hund då vi hade kaninerna inne. Buren var det inge fel på utan det var min lille bror som släppte ut kaninen ur buren och lyfte ut den ur mitt rum, sedan sprang hans kompis och han och lekte och glömde stänga grinden till nedervåningen och vår breton sprang ned och fångade Stampe.