Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2684 ggr
chokladtassen
0

Marsvin & kanin ihop

Vad tycker ni om att ha marsvin och kanin ihop?

Alltid kul att höra andras åsikter.

Ställer samma fråga på marsvinifokus.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Idlil
0

Man får väl inte ha kaniner och marsvin tillsammans?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Juliaskaniner
2

Nej, för kaninen (eller marsvin…?) har någon giftig bakterie som den andra kan få i sig.

www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -

[olivesaregreat ]
0

Har hört att kaniner och marsvin socialt sett samsas utmärkt, men av hälsoskäl ska man inte ha de tillsammans. Dessutom ska de väl ha olik utfodring?

chokladtassen
1

#1 Lagen säger att man får ha marsvin och kanin tillsammans, tyvärr.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Alvsas
4

Kaniner och marsvin pratar inte samma språk och en kanin kan enkelt skada ett marsvin så jag rekomenderar inte det. :)

“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”

― Bilbo Baggins

Cilia.Teddytöserna
1

Nej dom ska inte gå ihop. Dom två raserna går inte ihop och kommer inte må bra utav att bo så nära inpå varandra.

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

Fridaaaa
6

Kopierat mitt svar från mif

Nej. Inte permanent i samma bur.

De kan skada varandra (marsvin kan skada kanin med)
Marsvin ska bo minst 2 = kanin kan inte ersätta det
Äter inte helt samma kost
Talar inte samma språk.
Som #1 sa, kaniner bär på en bakterier som kan göra marsvin sjuka om man har otur.

Mina marsvin får träffa innekaninerna då och då, men har inte de boendes ihop.

#1 Jo det får man ha, inte olagligt men inte lämpligt/bra.

#6 Arter menar du väl, inte raser 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cilia.Teddytöserna
3

#7 oj, jo ja det menade jag ;)

Regnbåge Bloggen Regnbåge

MVH Cecilia & KaninernaBlomma

RebeccaG
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi hade Opal (dvärghare) lösgående inomhus stog marsvinsburen konstant öppen, då hon "gick på lådan" i den😉samt att mat / vatten fanns där. 

Det gick bra och dem sov tillsammans när syrrans säng inte behagade damen. 
Vi hade henne inomhus & delvis med marsvinen för att: 

1. Hon var vanvårdad & väldigt skygg - gjorde utfall om man närmade sig henne. Vi ville inte ha henne utomhus utan ville hellre att hon skulle bli rehabeliterad innan hon flyttade ut. 

2. Hon var uppfödd i kaninstall med en temp. på 18 grader & bodde fortfarande inne i September när vi tog emot henne. Då var det nära 0 strecket och hon hade inte överlevt utomhus. 

3. Marsvinen åt bara hö, vilket hon också gjorde, därav hade dem delad kost. Och vattenflaskan satt som sagt i marsvinsburen. 

Det enda negativa var att Opal på sina 8 hg var lite vaktig med maten, så när marsvinen fick grönsaker stal hon dem och fräste = marsvinen blev rädda & hackade tänder. 
Hon uppfattade det som att dem hackade tänder för att dem gillade det(som kaniner gör när dem blir klappade). 
Det blev ett litet missförstånd helt enkelt, men inget mer skedde än att både marsvinen & Opal var lite förvånade. 

I övrigt gick det bra, men skulle inte göra om det igen. 
Enda anledningen till att hon var lösgående var att vår bur endast var på 120*60, vilket jag ansåg för litet för en kanin som för tillfället inte var psykiskt stabil. Hon behövde mer utrymme att röra sig på🙂

Dem bodde tillsammans från September 2012 - April 2013. 
Inga skador eller sjukdomar, men skulle som sagt inte göra om det igen. Nu har vi betydligt större "reservburar" för inomhus-bruk ifall en kanin skulle behöva flyttas in av olika anledningar, så marsvinen slipper fler inneboende😛

Jag tror det som gjorde att det trots allt gick så bra som det gjorde, var att marsvinen var större än Opal. 
Opal låg & tippade mellan 0,7-0,8hg, medans marsvinen låg på 0,9-1kg(lite småfeta av sig). 
Opal var då inte dominant & ett av marsvinen var det inte heller, så det ena marsvinet var fortfarande bossen i buren😉

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

farvendal
1

#7 tog orden ur munnen på mig. Själv anser jag att skaderisken är den främsta anledningen. Har sett med egna ögon hur det kan gå.

Tyvärr är det ju lagligt..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

hobbymupp
0

Nej. Massa anledningar.

Bland annat måste marsvinet bo med ett marsvin, det kan inte en kanin ersätta. Kaninen har starka bakben och kan av misstag eller med flit skada marsvinet eftersom det inte har samma medel för att försvara sig. Kaninen har en bakterie i näshålan som inte marsvinen tål.

De är dessutom två olika arter som visst kan komma överens, men de har inte alls samma utbyte av varandra som de har av en individ av samma art. Så både onödigt och farligt, why do it? :)

taxidriver142
0

I många zoobutiker har man kaniner och marsvin i samma burar. Om djuren skadade eller smittade varann skulle man knappast ha dom tillsammans. Men det handlar om unga djur, inte vuxna.

Fridaaaa
2

#12 Ja tyvärr har dem det så, och oftast inte på lämpliga ytor.
De säljer gnagarblandningar som inte är bra, saltstenar som inte är bra, små burar mm (många djuraffärer överlag och då oftast dem djuraffärerna), så är inget förvånande att de har de ihop med trots att det inte är lämpligt.

Det är väldigt lätt att kaniner skada marsvin utan att mena det, tvärtom. Och finns djuraffärer som rekommenderar kanin med ett marsvin vilket inte är OK.

farvendal
0

#12 De spar plats, därför har de så otfast

Jag har bara för några veckor sedan anmält en djuraffär för detta. Marsvinen hade sår och sönderbitna öron pga att kaninerna var på dem och djuraffärens lösning var att avliva marsvinen.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zakaraa
4

*kopierar även mitt svar från Mif då det rör lagen*
Kan tillägga att marsvinen #14 skriver om är de två marsvin jag har omhändertagit och nu bor hos mig. De skulle annars ha skickats tillbaka till grossist där de väntade på avlivning men de fick istället komma med mig.

Vad som var problemet med kaninen kan jag tyvärr inte svara på men någonting var tyvärr fel då han inte hade ett normalt beteende. Så tvivlar starkt på att kaninen ville skada utan snarare kanske hade ont eller mådde dåligt och detta blev en, tyvärr hemsk utväg på det hela.

Min text från mif:
Jag har två levande exempel på varför marsvin aldrig ska bo ihop med kanin. Dessa två BEBISAR blev påhoppad av en kanin som levde rövare under nätterna och fick bett lite här och var. 3 av 4 marsvin blev offer för kaninen.

Tyvärr har jag ingen aning om ifall den 4:e också blev ett offer efter att jag inte längre var involverad i butiken. Samt vad som hände med det tredje marsvinet vet jag inte. Men den fick vad jag vet endast bett över ryggen så troligtvis är den antingen såld eller väntar på att bli såld.

Slice (japp namnet har han fått pga händelsen) fick sitt ena öra sönderbitet, 3 stora bett över rygg samt ett bett i andra örat (ett hål)
Lillebror fick båda öron söndertrasade och ett bett över ryggen.

Vad jag förstått av att ha läst i L80 så är det endast lagligt för Djuraffärer att hålla kanin och marsvin ihop, inte för privatpersoner. 
Kopierar från kap5. "Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar" där följande text står (kap5. punkt 2)
"2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag 
av marsvin."

Alltså är det endast lagligt för butiker, grossist och liknande att hålla dessa två arter ihop, inte för en privaperson!
Det finns ingen information i L80 om hudvida en privatperson får hålla arterna tillsammans, står endast att gnagare skall hållas i par/grupp, dvs av samma art. Därför bör man anta att det är olagligt för en privatperson att hålla arterna tillsammans eftersom det endast nämner grossist/affär.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Bengan22
0

Har haft det och det funkade utmärkt men det var kanske bara tur 🙂2 marsvin + 1 kanin.

Moppie
0

#16 Har precis samma som du, Marsvinen älskar kaninen. Och kaninen har ett eget ställe och marsvinen har flera egna ställen där bara dom kan gå och mysa. Har alltid haft kanin+2 marsvin(minst) tillsammans i en stor bur med utegård på sommaren :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Bengan22
0

#17 Åh va kul! Då är det inte bara jag! När jag hade dem tyckte alla att jag var tokig först men sen när de såg dem tillsammans så ångrade dem sig rätt fort 🙂

Moppie
1

#18 Ja, Dom älskar ju och ligga o mysa ihop. Bara glädje när man ser dom :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

farvendal
0

#18 #19 hur löser ni foderbiten? Ocj hur tänker ni gällande riskerna? Nyfiken mest.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Moppie
0

#20 Jag ger foder som är till för både marsvin och kaniner, Sedan blandar jag ut det med havre. Alla mår bra och är pigga :)

Zakaraa
2

#21 Det finns väl inget foder som innehåller rätt grejer för Både marsvin Och kanin? De har ju helt olika näringsbehov

Moppie
0

#22 Enligt fodret jo,

farvendal
0

#22 jo finns pellets för både kanin och marsvin. Marsvinen behöver dock mer c-vitamin genom grönsaker

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Zakaraa
0

#23 & #24 Jo att det finns foder som sägs vara för både marsvin och kanin vet jag allt för väl men jag syftar på ett foder som är Bra också som innehåller rätt saker. Kaniner behöver väl saker marsvin inte behöver och vise versa.

Sedan att det står att det är bra för båda arterna är en annan sak för det finns ju så mycket skit som folk påstår är bra (exempelvis lösviktspelletsen i djurbutiker som är för både kanin och marsvin) så därav min fråga eftersom jag personligen aldrig stött på ett foder som är bra för Båda arterna.
#23 länka gärna till fodret du använder, hade varit intressant att kolla upp det.

Moppie
0

#25 Finns inte på någon hemsida tror jag, Köper det på Djur&Natur.

#24 Självklart ger jag också marsvinen extra C-vitamin.

Zakaraa
0

#26 Vad heter fodret då? Det brukar alltid finnas information om produkten online :)

Moppie
0

Kommer inte ihåg men tror det heter, Djur&Natur Kanin och marsvinspellets

Bengan22
0

#20 Såg det inte som några risker då min kanin var lägst i rang, sen tänkte man ju att hon hade ju kunnat sparka dem eftersom hon hade  lite större baktassar. Jag använde om jag kommer ihåg rätt Cavia Complete pelletsen. Läste i innehållet att enda skillnaden mellan den och Cuni var såklart mer c-vitamin som inte är något farligt utan kaninen endast kissar ut det 🙂Sen fick de såklart grönsaker & hö 😛

Fridaaaa
2

#28 Det har dock inget bra innehåll till marsvin, ev att blanda ut lite grann men inte bara ge helt som kraftfoder, igentligen samma till kanin. Bland annat lite för fett, speciellt för marsvin. Och det är bättre att ge marsvinen bra grönsaker än tillskott av cvitamin, bättre för dem.

Moppie
0

#30 Som jag skrev i tidigare kommentar blandar jag ut med havre också.

Fridaaaa
0

#31 havre är ju med ganska "fett". Bättre med tex havregryn i så fall :) Nums marsvin har bra fakta på sin sida ang kraftfoder till marsvin :) läsvärt

Moppie
0

#32 Ska kolla in det, Jo havregryn får dom ganska ofta :)