Mysteriet med solrosfröna
**Hejsan!
**
För ett tag sen dök det upp ett oroväckande mysterium, men som tillslut löste sig med en naturlig förklaring.
Ibland brukar jag ge mina kaniner några solrosfrön (3-4 st), speciellt nu på vintern för hullets skull.
En kväll fixade jag i ordning deras kvällsmat, och lyxade till det med några frön. Jag utfodrade kaninerna som vanligt, sa godnatt o gick in.
Nästa dag var min ena kanin, Blackie, inte alls sig själv. Han var trött och ville knappt äta någonting - vilket är väldigt konstigt för honom. Annars brukar han alltid skutta fram till mig och leta efter mat, vara pigg och alert. Men nu satt Blackie bara där i sitt hörn och dåsade.
Var han sjuk? Förstoppning? Magproblem? Frågorna snurrade runt i huvudet på mig, så jag letade runt på nätet efter tänkbara orsaker.
Vi lät Blackie skutta länge i hagen (ifall det var förstoppning), höll koll över hans avföring och tittade till honom ofta.
Nästa dag var han fortfarande lite matt, men åt iaf några tuggor av maten jag gav honom. Och den tredje morgonen var han samma gamla Blackie igen, åt glatt och betedde sig som om inget hade hänt.
Samma kväll skulle jag ge kaninerna solrosfrön igen, men upptäckte att den lilla burken med frön var borta. Mamma hade pratat om att hon tagit in en plastburk, och plötsligt förstod jag att jag glömt burken med solrosfrön i Blackies bur! Det var därför han inte ville äta - han var för mätt! Tydligen hade den lille killen suttit och proppat i sig alla solrosfröna under natten.
Sen dess är jag alltid noggrann och tänker inte slarva eller hasta något mer! :)