Fertil hane = mycket lukt?
Får lagom till nyår hem en fertil hane (omplacering) på ett par år. Ska ha honom inne. Min fråga är (jag har bara honor) - hur mycket luktar de? Mina honor luktar verkligen inte alls och många säger att hanar luktar förfärligt, är det verkligen så illa? Tacksam för svar från personer som har/har erfarenhet av fertila hanar inomhus.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Min hane luktade verkligen as om jag inte städade två gånger om dagen. Men att jag hade en hona i samma rum samt hade dålig ventilation i min förra lägenhet kan vara en bidragande faktor dock.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Märkte ingen skillnad på mina :)
Jag tycker min hona luktar värre än vad min hankanin gjorde.
Hm, han kommer ju få bo i samma rum som honorna, har tyvärr ingen annan möjlighet att ställa buren någon annanstans. Luktar de värre i "sällskap" med honor menar ni? Och kan det vara så att hobornas beteende kan komma att förändras i samband med att hanen flyttar in?
Känt olika.
En fertil hane jag hade inne luktade inte alls medan en annan luktade illa och skvätte en hel del med. Han luktade oavsett om det var hona i närheten eller inte.
Den honan jag hade inne när jag fick hem fertil hane ändrades sig ingenting när han kom in huset, kastrerades efter bara några dagar men hormoner osv från honom sitter ju kvar ett tag efteråt. Men ingen skillnad på hnne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Vet inte om de luktar mer i sällskap med honor. Men han skvätte iallafall inte lika mycket när han inte bodde i närheten av henne.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tack alla för era svar. Vi får helt enkelt se när herrn flyttar in hur mycket han skvätter. Är det mycket får han bara springa lös i köket och hallen (där det ej är parkett), annars får han gå som de andra.
#7 Ett tips: Sätt skydd på väggarna direkt, svårt att få bort från väggarna.
#8 Tack för tipset! Ska klä in dem med vaxdukar!
#9👍
Alla mina kaniner har varit fertila hanar som jag haft inomhus och lukten har aldrig varit något problem!
Det var ca 3 år sedan jag hade en hane förut men jag känner att honorna luktar mycket starkare. Men det är inviduellt hur mycket de luktar så jag tror inte att det har någon större betydelse vilket kön kaninen har.
Frida