Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 618 ggr
elindoris1234
0

Hona och hane, en kull, tips

Hej sen när jag får mina kaniner har jag tänkt Att ta en kull på dom. Och sedan kastrera hanen. Hade då tänkt att behålla kanske 1 eller 2 . Jag hade gärna vilja ha lite tips? på allt. Har erfarenhet av kaniner då jag har haft hand om andras kaniner. Kan man ha en vånings bur och ha hanen och honan i en varsin del?

RebeccaG
9

Det här kan låta elakt, men läs på mer om kaniner innan du funderar på Avel.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

elindoris1234
0

Har läst hur länge sedan som helst har väntat på en kanin i 1 år nu och nu ska jag äntligen få en så vet allt nästan om det bara undrade om ni hade bättre förslag och var ni hade tyckt om det!!

RebeccaG
14

#2 Va bra. Då vet du väll hur gamla föräldrarna bör vara vid PARNING, vad du ska göra om t.ex. honan dör under förlossningen eller stöter bort ungarna. 
Du vet väll också vilka regler som gäller och hur en kanins kropp fungerar? 
Vad ska du göra om honan får 10 ungar och du bara får sålt 2?
Hur ser stammen på föräldrarna ut, finns det defekter bakom dem? Är du beredd att avliva ungar som är sjuka/får defekter? 
Vet du vilka sortes parningar man ska undvika?
Kan du akutavliva?

Jag försöker inte på något vis vara elak. Jag, liksom andra här inne, vill hjälpa dig. 
Det är många som köper 2 kaniner, tar en kull för sakens skull och sedan slutar det inte. Sådant slutar sällan bra, varken för kaninerna eller för deras ungar. 
När du skriver "Jag vill ha tips? på allt", säger det mig som läsare att du inte har superkoll på vad du ger dig in på. Tyvärr.

Det är bra mycket mer du behöver kunna om Avel, annat än hona+hane=ungar.

| Youtube

[neptunens]
5

Amen på Rebeccas inlägg!
Och dessutom, erfarenhet utav kaniner är inte det samma som kunskap kring Avel och allt där omkring. 🙂

hobbymupp
3

Avel är väldigt seriösa grejer som man bör fundera om och om igen på innan man ger sig in i. Du måste ha koll på alla steg från förberedelse till kaninungar, och veta vad du gör om du plötsligt sitter med 6 kaninungar du inte får sålt.

Börja med att läsa allt som står här:
http://kaninmagazinet.se/category/artiklar-uppfodning.html

Hälsa gärna på hos uppfödare innan du bestämmer dig, och se till att dina föräldrar vet att de har största ansvaret.

På frågan om du kan ha våningsbur så ja, så länge (som du skrev) hanen och honan har vars en våning och inte kommer åt varandra. De våningsburar som går att köpa har ofta olagligt låg höjd, så bygg isf själv och gör det mycket större än minimimått eftersom du isf ska ha ungar där.

RebeccaG
3

TS, vart i landet finns du?

Om du frågar snällt, är säkert många seriösa uppfödare villiga att låta dig komma till deras kaningård & hälsa på, samt få svar på lite allmäna frågor. 

Finns du runt Göteborg så är du välkomen hit, bara du hör av dig🙂

| Youtube

elindoris1234
0

Okej tack aa det gör jag gärna hade varit jätte kul ja jag bor runt Göteborg

[Flingans]
3

Hmm förstår att hon ber om tips? då alla första gångs avlare alltid brukar ha hjälp och råd från uppfödare. Så tycker inte Hon låter okunnig utan tvärtom en ägare som vill få tips? efter att ha läst på. Det kvittar hur mycket man läser i början man kommer alltid vara nervös och vill få så mycket tips? man kan. Tyckte de var lite hårda ord om peka finger på okunnighet, en första gångens avlare är alltid oerfaren därav ber de oftast tips? och råd från erfarna! Så tipsa henne nu allt tycker jag:) ni alla var med där i början som är erfarna idag;) Tycker det är kul att hon vill ta en kull för att behålla:) det är oftast en ursäkt från de flesta idag tyvärr. Men tycker om du ska behålla så ja då tycker jag det ska bli kul och en bra erfarenhet för dig:)