Allergisk mot burunderlaget!
Jag vet inte riktigt om denna hör hemma här men jag gör ett försök ändå. Det är så att min hund på det senaste har visat allergi mot något och jag har en aning om att det är kaninen. Inte kaninen i sig utan spånet eller antingen höet.
Jag tänkte att jag börjar med att utesluta det ena först, så är det någon som vet något tips? på allergivänligt underlag som inte dammar så mycket och var man kan få tag på det?
Väldigt tacksam för svar!
Är h'n rumsren, isåfall kan du ha filtar eller mattor i buren!
Och en toalåda så
Det finns Hö kuber som jag tror är gjorda för folk som bor i lägenhet och de med snuva ;)
För evigt med Gaia
Ja, hampaströ eller mattor är nog det mest allergivänliga underlaget. Ibland kan damm vara det som orsakar allergi. Och hö och vanligt spån dammar ju en hel del. Jag har själv allergi och måste ha mattor och toalådor i ninisarnas burar.. Dock får jag stå ut med höet.
hampaströ;)
MVH/ Kaninerna och Ägarna
För höet:
Sen säger jag också, Rumsren och filtar eller Hampaströ :)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
#6 Nackdelen med hökuberna är att vissa kaniner dissar det helt.
#7 Ja tyvär, Men vissa älskar det ;)
Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3
Jo. Hade vart bra om man kunde göra egna :P
#9 Jopp :P
Jag hade inte satsat på bara hökuber till kanin, tror inte att det är lika bra för tänder mm som hö är. Kanske att variera med men inte att byta ut helt. Jag hade inte vågat ta den chansen helt i alla fall.
Samt att det blir väldigt dyrt/månad också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ta hunden till veterinären och gör tester? Tycker det är det är det enda rätta att göra.
Vår tidigare hund visade symptomet för allergi och vi gick till veterinär och fick då svaret att hunden var allergisk mot damm och massa annat så hunden fick medicin samt ett annat foder för allergier för det vilket resulterade att hunden mådde mycket bättre. Samt att man städade oftare huset och dammade. Efter en period av mediciner slutade hunden reagera och slapp medicinerna.
Men det kan ju handla om att hunden är allergisk mot damm och sen att det dammar mycket från kaninens material eller något den är allergisk mot i materialet som tar fram allergin. Ta till en veterinär det är det bästa att göra, istället för att gissa runt. När allergi väl kommit fram kan det vara mer än kaninens material som orsakar till allergiska reaktioner/symptomen. Kaninens material kan bara ha utlöst allergin och gjort hunden mer känslig.
Tack för alla svar! Vi va hos veterinären i samband med en skda och han sa då att han va allergisk mot något som kunde vara typ strö eller hö.. Han sa inget om tester men det verkar bra att göra iaf :)
Tack för alla bra tips? som sagt!
Att ge bara alfalfa är inte bra för kaniner de ska bara ha det som godis eftersom det innehåller alldeles för mycket protein. Spelar ingen roll om det är kuber eller alfalfahö i höform. Alfalfa är en särskild växt som inte är samma gräs som vanligt hö.