Avel? Hej då ena kanin?
Hej jag har två hermelinkanins hon systrar på 4 månader. Vill jätte gärna para den ena med en annan kanin. Kommer det att gå? Eller måste jag göra mig av med den ena först? Blir den olycklig om jag säljer systern? Jag vet att dem är lite för små för att få ungar men dem är i "tonårsåldern" . Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Smilla
Aktiv på kanin.ifokus.se
Nu har du gjort två trådar om precis samma sak.
Du menar att du ska ha dem i samma bur när du parar dem?
Kan gå fint, men kan också gå helt åt skogen.
Skulle råda dig att läsa på ordentligt om allt som har med Avel att göra innan du ens börjar fundera på att para någon utav dem.
Om det är kaninerna på bilden syns det att det inte är hermeliner.
Vänta att para tills kaninen är minst 7-8 månader gammal.
Helst bör du ha dem i skilda burar vid födsel och så, sedan kan det fungera att släppa ihop dem igen efter att ungarna sålts och så. Men ingen garanti.
Håller med #1.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om de går bra ihop i normala fall och har tillräcklig yta i buren (ett par kvadratmeter minst, gärna mer) så brukar det gå aldeldes utmärkt att ha ungar på bara den ena utan att dela på dem.
Läs på om Avel först och det är inte hermeliner på bilden :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Beroende på hur vana de är vid varandra så kan de må dåligt av att säras. Jag tycker hur som inte att du ska sälja en av dem för att ta ungar, du måste ju ha plats för MINST en extra om du ska ta en kull :P Tänk så får du 8 ungar och 6 blir inte sålda?
Inget illa ment mot de som säger att du borde läsa på, för de har rätt, det ska du först, men tror du behöver lite mer hjälp på traven med svar på dina frågor, så tänkte iallafall ge mina personliga åsikter och svar :)
För det första kan det gå illa både vid PARNING och efter om man har otur… Har varit med om att en hona börjat hugga den andra när en hane varit i närheten, och det är ju inget man vill ska hända. Det är väldigt individuellt, så man ska nog helst undvika att ha dem i samma bur vid PARNING om så är möjligt.
Om du behöver sälja den andra honan kan man inte riktigt bestämma på förhand. Det ska du nödvändigtvis inte behöva göra.. Men om du har plats för ungar, så borde du också ha plats för den andra honan i en annan bur. För du kommer nog ändå behöva en till bur/fler burar ifall ungarna inte blir sålda sen… Vad har du för syfte med kullen? Det kan också vara bra att tänka på.
Systern kan bli olycklig, ja. Min kaninhona blev väldigt ensam och nere när hennes mamma gick bort. Försökte sätta ihop henne med en annan hona men det slutade med att de fick varsin bur iallafall… Hon gick inte ihop med andra kaniner alls. Men depressionen i detta fall gick över efter ett tag, vilket var tur. Hon lever ensam än idag men har nu hittat sysslor hon kan hålla på med på egen hand. :)
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét