Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 521 ggr
[Mysstrumpan]
0

Hjälp med bur etc

Efter mycket om och men har jag nu bestämt mig för att skaffa min första kanin istället för en till hund, har velat haft en kanin väldigt länge men det har inte blivit av, men nu så är det dags! :) Har en dvärgvädur som jag ska köpa som är leveransklar vecka 2. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med buren och sånt! Jag vet att jag har hört av nån att hon hade en fleecefilt i buren, samt en toalåda, hon sa att det funkade väldigt bra eftersom att kaninen inte kan gnaga sönder den och om den lossnar något och kaninen får i sig något så åker det rakt igenom utan att skada djuret. Och eftersom att kaninen kissade och bajsade i lådan så var det väldigt hygieniskt. Vad skulle ni säga är bra material i buren? Vad är mest hygieniskt och lättstädat? Och en annan sak jag undrat, är det nån skillnad på köpt hö från en djuraffär eller från en bonde? Jag känner nämligen en bonde som skulle ge mig gratis hö. Är det ett bättre alternativ? :) Skulle en dvärgvädur klara sig utomhus året runt i ett isolerat kaninhus?

Zabbio
0

Gratis bond-hö är inte alls fel, gäller bara att kolla så att det är dammfritt och fräscht :) Köp inte ''gnagarblandningar'' utan skaffa ett bra pellets-foder.

Alla kaniner klarar sig bra ute även o-isolerat (isolerade o-uppvärmda utrymmen möglar lätt) OM de är skyddade från vind och väta och om de har rejält med halm i bodelen så att de kan bygga en liten grotta oc värma sig. Fast bor du där det blir 50 minusgrader är det  kanske annorlunda. Bor den inne eller ute hos uppfödaren? Fram till sommaren får du hålla den på samma villkor som uppfödaren då den har pälas för inne eller ute temperatur.

Jag föredrar halm eller spån i buren. Klart att med innekanin kanske fleece funkar, dock känns det som ett ganska hårt underlag.

Nåot annat att tänka på är att de flesta burar man kan köpa är olagliga i måtten. Och även de allra största har bara minimi-mått.. Kaniner är aktiva, personliga djur som förtjänar att få skutta runt. Det bästa är om du kan komplettera buren med en permanent Hage (antingen bygga själv, använda kompostgaller etc). Dock kan det underlätta i början om den bara har buren ifall du vill få den rumsren - släpp ut den under  uppsikt och flytta den till buren/lådan när den lämnat kiss eller spillning efter sig.  Men så småningom bör den ha fri tillgång till en Hage, enligt min åsikt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Malinolsn
1

Kul att du vill skaffa kanin! 😃
Även om du använder fleece som bottenmaterial så bör/ska (enligt jbv) halva buren vara av strömaterial, trots att du har en toalåda. Kaniner har även ett stort behov av att gräva, därför är det viktigt med mycket strö. 
Jag har använt mig av både kutterspån, toalätt och torv/halm. 
På den tiden min kanin bodde inomhus så var jag mest nöjd med toalätt, kaninen verkade trivas med det och de bitar som hamnade utanför var lätt att sopa upp. Min kanin nös väldigt av kutterspånet och när man skulle sopa så fastnade det i sopens borst liksom.. 
Nu när han bor ute så har jag torv kombinerat med halm, och det tycker jag fungerar bra 🙂

Kaniner kan bo ute året om och är faktiskt nästan mer känslig för värme än för kyla! Det som då är viktigt är att inte ta in en utekanin mitt i vintern, eller sätta ut en innekanin mitt i vintern då de är väldigt känsliga för plötsliga temperaturskillnader och måste ha tid på sig att anpassa sin päls. 🙂

Edit: Tog så lång tid för mig att skriva så #1 hann före 😛

[Mysstrumpan]
0

Hos uppfödaren bor kaninerna i en ladugård, det var ju inte så jätte varmt där inne, borde det fungera att ha den utomhus då? Buren är 116x63x109 ( tror att det är dom rätta måtten ) sen är det även två våningar, är det tillräckligt stort? Funderar även på att köpa en "rasthage" som gick att köpa separat. Torv och halm låter bra och lätt att få tag på! Är en fleecefilt kanske ett bra alternativ som kaninen kan bädda med? Vad för sorts material borde jag ha i toalådan? Sen tänkte jag på det här med tänder. Vilka sorts grenar är bra för kaninen att gnaga på? Några jag borde akta mig för? Ni får ursäkta att det blir så många frågor men vill att allt ska vara 100% rätt så att lillen får en bra start och ett bra liv hos oss! :D

[Mysstrumpan]
0

Oj ursäkta, tydligen följde rastgården med buren, rastgården är 116x109x55 i mått, kan kaninen vara där ute när det är kallt eller är rastgården/utegården bara för sommarbruk?

Moppie
0

Du har redan fått superbra svar på de första frågorna så jag svarar på de senaste!

Din bur är godkänt, Är det en Trixie-bur? Trixieburar brukar isf ha extra gott trä och tänk på at om det är hjärtan lås kan kaninen lätt rymma så byt lås då :) Trov och Halm funkar bra men torv tror jag brukar frysa på vintern men är lite osäker, har hört det osv. En liten del med fleece är bara mysigt så det skulle nog uppskattas. Alla möjliga sorts fruktträd är bra för kaninen, Se till at du vet att trädet inte är besprutat bara. Rast/utegården är godkänt och funkar som rasthage till buren :)

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Malinolsn
0

#5 Du har rätt! Torv är lite kyligare då det är jord(?), så ska man ha torv på vintern är det viktigt med mycket av något annat ovanpå 🙂

[Mysstrumpan]
0

Om jag då kör på torv blandat med halm, hur blir det när jag städar? Ska jag ta ut allt material och skrubba själva botten och byta allt? Om man har kutterspån och kaninen nyser är det farligt?..? ☺️

Malinolsn
1

#7 Jag har torv i botten som suger upp bra, och mycket halm ovanpå, alltså inte blandat på det viset 🙂 När jag gör rent så tar jag ut allt, eller ja.. Allt som är smutsigt!
Om dom nyser så är det luftvägarna som blir irriterade, så det kanske inte är så bra? Men dom bör ju inte tvärdö av det. Vill du ha kutterspån så får du prova om det funkar helt enkelt, och vissa sorter är dammigare än andra. Jag har nog haft en väldigt otur när jag köpt spån 😛
Torv är också dammigt, men för min kanin går det bra med halm ovanpå, och jag trivs bättre med torv i botten än med kutterspån.

moizzz
1

En okej pellets bör inte innehålla mindre än 15 % fibrer ( växttråd) över 4 % fett eller över 15 % protein enligt dom flesta är ett pellets med det innehållet ett helt ok pellets :)