Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 14620 ggr
Julip
5

Hur ser man att kaninen trivs?

Haft Leo i 3 veckor nu och han är nyfiken på mig och när han är ute och skuttar springer han ibland fram till mig och buffar mig på benet/foten. Men han låter mig inte klappa honom eller ha honom i knät, då springer han iväg illa kvickt. I buren "möblerar" han ofta om, gnager galler samt gräver en hel del. Trots att han får skutta fritt i ett rum varje dag ca 1h. Dessa grävanden och möbleranden håller självklart igång också på natten vilket gör att jag vaknar flera gånger varje natt och tvingas använda öronproppar. Jag funderar på om han trivs hos mig? Han verkar så rastlös och det gör mig orolig samt att min sömn blir lidande. Det är liksom inte roligt att gå o lägga sig för att sova längre. Han är en kastrerad dvärgvädurshane på 8 månader. Bor i en 118 x 60 bur.

ljungensjenka
1

Har han tillgång till mer ön 1 h utanför buren (alltså att du har tid att vakta) så tror jag att det kan hjälpa mot rastlöshet, annars mycket att gnaga på, gå ut med i sele mm. :)

maalinh
5

Jag tycker det är förståeligt att han är rastlös… att sitta i en liten bur 23 timmar per dygn kan ju inte vara kul. Om du bara haft honom i tre veckor, och bara spenderar en timme per dag med honom så är det heller inte konstigt att han inte vill bli klappad. Det brukar krävas mycket mer tid än så för att vinna en kanins förtroende…

Julip
2

Oj, det var hårda bud #2.. verkar ju faktiskt vara flera som inte ens rastar sina kaniner varje dag.. 🤔 Jag försöker iaf skrapa ihop 1h för honom att skutta utanför buren.. räcker inte det har jag nog dessvärre inte tid då jag har plugg, jobb, träning, hund, hamstrar, träning, pojkvän och andra intressen utöver kaninen också.

1h tycker jag ändå borde räcka.. haft kanin tidigare i omgångar och då har det absolut räckt. Men denna gång verkar det inte som det, då han känns så rastlös. 

Det är svårt att ha honom utanför buren mer än 1h/dag då han sabbar allt utanför buren såsom biter sönder sladdar, gräver i soffan och biter i diverse saker han får tag i, vilket betyder att jag måste ha ögonen på honom varannan sekund dendär timman om dagen. 😮

Moppie
2

Prövat med en Hage? Gör/köp leksaker osv

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Julip
0

Hagen skulle ju isånafall bli mindre än rummet han får skutta lös i.. grejen är att han verkar inte ens tycka att rummet (ca 18 kvm) räcker till.. han liksom krafsar på väggarna och ser ut att vilja "ut".

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt.

Idag har han iallafall fått vara lös i ca 1,5h + fått en stor äppelgren att sysselsätta sig med.

Moppie
1

Pröva att sätta en kompostgallerhage till hans bur så kan han sysselsätta sig hela riden när du inte har koll! Ha alltid fri tillgång till att tugga på grenar osv.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Julip
0

#6 Det skulle ju faktiskt kunna funka.. enda haken är att han lätt hoppar över ett kompostgaller.. men ska absolut testa iallafall. Tack! 🙂

Moppie
0

#7 Testa att ha det som en symbo, tex rektangel så kan du ha tak

tlover
3

Mer underhållande bur/utetid kan hjälpa (tänk dig ett rum, även ett stort rum helt utan någonting kul, trista färger på väggen och annat som människor inte tycker är kul, då spelar det ju ingen roll om rummet är 10 kvm eller 100 kvm. har du roliga grejer där behöver du nog inte en 10 kvm för att ha kul).

Sen en större bur gör ju att det inte blir lika stora krav på utetiden (dvs kan han rejsa inne i buren är det kanske inte det han gör direkt han kommer ut)

l'm back

maalinh
1

Låter fruktansvärt att vissa inte "rastar" sina kaniner varje dag ens, men bara för att det finns de som är värre betyder det inte att 1 timme om dagen är bra… Jag förstår att du har annat att hinna med också om dagarna, det har vi väl alla? Har själv jobb, skola, sambo, barn, träning osv att hinna med förutom kaninen. Men då får man ordna det så att kaninen ändå kan ha kul även när man inte kan umgås med den hela dagarna, tycker jag. Min kanin är frigående i bostaden, och kan således "springa av sig" precis när hon vill, och hon umgås med mig och familjen hela tiden då någon är hemma, vilket blir flertalet timmar per dag. Och ändå kan jag känna ångest ibland över att det kanske inte är tillräckligt…
Men jag undrar ju verkligen varför du har valt att skaffa en kanin om du inte vill lägga mer tid på den? Låter som att du mest tycker den är besvärlig och stör din nattsömn…

sofia1992
0

Försök laga miljön mera stimulerande både i buren och utanför buren. Sätt ut tunnlar, bon, saker han kan hoppa upp på, leksaker, kvistar m.m.. Några aktiviteter mina kaniner älskar är sådana där godis/mat bollar, toapappersrör med hö i, snöre med mat som jag fäster längs upp i buren. Ibland när de är ute från buren tar jag den pellets de skall få den dagen och kastar ut det på golvet så får de söka reda på dem. Mina tycker verkligen om när jag gör det och de är sysselsatta minst 10-15 minuter.

pernillaoscarsson
0

Att han bara får komma ut 1 timme vissa dagar, ok men försök att ta ut honom lite längre någon/några dagar i veckan. För hans skull. Sedan så kan det bero på att han har för lite att göra i buren. En aktiveringsboll, grenar och massor hö. Jag vet hur det är. Min kull jag hade i somras är alla sju väldigt rastlösa i sina burar. I somras var de ute i princip hela dagarna, de jag behöll fortsatte att vara det. Min kollega, en granne, min kusin och en "okänd" köpte de andra ungarna och alla har samma problem, det kvittar hur länge de varit ute o hur kil grejor de än har i buren de vill ut, annars väsnas det. Meeeeen, jag tror det har med o göra var kaninen står. Jag testade att ha dem som innekaniner så de var ju alltid med då de satt i bur. Kollegan har sina inne där de ser allt som händer och den "okända" tog in sin nu i höstas och då började problemet. Alla ungarna i den kullen blev väldigt översociala och ska hälsat vara PÅ en hela tiden. Jag tror de blev sura o ville ut eftersom att de såg oss och ville kela. För som sagt, de kunde springa lösa i lägenheten en hel dag men ändå vilja ut så de åkte i buren för natten. Nu har jag mina två ute och det är inga problem. Bara att de bankar i golvet då de vill ha mat. Att ställa ut dem nu är kanske inte ett alternativ för dig så ett förslag är att kanske täcka över buren med en handduk på nätterna? Testa ge maten precis innan du lägger dig o se till så att han har mycket öh som kan hålla honom igång.

Julip
5

#10 Vad är poängen med dina inlägg börjar jag undra.. För inget av det du kommer med är konstruktivt utan endast klagomål. Jag startade denna tråd för att få hjälp i hur jag kan få min kanin att trivas, inget av det du skriver har varit till nån hjälp snarare tvärtom vilket gör det väldigt ot = det hör inte hemma här. Tack ni andra för era tips?!

claravincent
2

#13 Håller med dig, du ville ha tips? inte att andra skulle prata skit.

maalinh
3

Okej, TS. Dock har du inte skrivit alls i ditt första inlägg att det var just tips? du var ute efter, utan du skrev att du funderar på om kaninen trivs hos dig. Det var den enda frågeställningen du hade. Därför svarade jag med mitt första inlägg att det inte är konstigt att han inte trivs, bla bla bla… Och med det andra inlägget var avsikten att svara på ditt svar till mig. Det var hur som helst inte alls tydligt att det var just tips? du var ute efter, men nu har du ju klargjort det. Och mina tips? är: Låt honom springa lös mer, aktivera honom mer och umgås mer med honom.

Julip
0

#14 Precis, tack för att du förstår mig. :)

HonHonDenDära
1

Testa å gö lite hinder, tunnlar, godis gömen, halm, grävlåda, ut på balkongen (om de finns) ett tag, klicker träna honom, större bur om det går…

Hmm nu e ja tom på ideer.

Gi in på min profil
För att se mina kullar.