"Tröja" på innekanin?
Hej!
Min innekanin Nemo brukade vara ute hela eftermiddagarna innan, men nu är det ju för kallt för det. Det är så synd för han älskade verkligen det.
Men nu kom mamma med ett förslag som enligt mig var lysande. Det finns ju små stickade tröjor att köpa (som ett alternativ till täcke) till hundar. Kan man inte sätta en sådan på kaninen? Storleken som är tänkt för chihuahua borde väl passa en kanin?
Vad tycker ni? vore det värt att testa. Eftersom vi har hundar så är det sällan som han kan rasta sig utanför mitt rum (är frigående) och han tycker det är så kul att få komma ut.. 🙂
(visste inte vilken grupp så om det är fel får ni gärna ändra)
Hälsningar,
Ninni :-)
Nej täckte eller tröja till kanin är inget alternativ då det försämrar deras förmåga att "värma upp sig" istället. Svårt att förklara men fungerar inte på samma sätt som på hundar.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok.. Du kan inte förklara lite mer invecklat hur det fungerar? Då kanske man kan komma på något annat..🙂
Hälsningar,
Tröjan plattar ner pälsen så att luftlagret försvinner. Kaninen kan då inte värma sig själv utan fryser ännu mer än vad den skulle gjort utan tröja.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#3 Ojdå! Något annat förslag på hur man kan göra? Ibland stänger vi av med kompostgaller så att han kan springa utanför rummet, men då måste vi hålla koll hela tiden så det är inte så ofta som det går..😕
Hälsningar,
#2 #3 har förklarat bättre. Skrev ju det "svårt att förklara" 😉
#5 Ja, tack ändå! 🙂
Hälsningar,
Det är lite krångligt med innekaniner på vintern. När jag hade min första innekanin så tog jag ut henne någon gång bara för att hon skulle få träffa snön. Men det var ingen lång stund.
Men jag antar att hundarna rastas ☝️? Kan du inte passa på då de är ute längre rundor o ha kaninen ute i resten av hemmet?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Jag skippar helt enkelt att ha mina ute på vintern :) man får anstränga sig lite extra med att göra innemiljön spännande och rolig i stället med tunnlar, lådor, hyllor, leksaker osv. Och så täcka golvet med mattor så de kan rejsa :D
30-60 min kan han säkert vara ute om det inte kallare än -15. Du märker säkert när han vill komma in.
Tröja ingen bra lösning
#9 Så länge? Har för mig att man bara kan ha ute dom ett par minuter och då inte när det är så kallt. Ni får rätta mig om jag har fel :)
#9 Jag hade inte chansat på att ha en innekanin ute när det är under noll grader. Speciellt inte ner tillså pass kallt eller då så länge.
Finns risk att de blir sjuka, får Urinvägsinfektion mm.
Blir ju stor temperatursskillnad.
Finns väl inga direkta regler.. man får väl pröva sej fram, beror nog oxå ju på kaninstorlek ( små håller värme sämre), pälsslag o hur mkt de rör sej..
Vår innetjej ( rexdvv), fick komma ut i trädgården varje dag o ville vara ute ca 1-2 h när det 0 till - 10, när det kallare mot -20 ville hon komma in efter ca 25 min 😉Höll sej frisk o kry som en nötkärna o är fortfarande men denna vintern bor hon ute
#12 Nej det finns inga direkta regler men bättre att ta det säkra före det osäkra tycker jag 🙂
Annars kan du lägga in ett hus i hagen som är uppvärmd 🙂
//Joanna
En sak som jag inte förstår riktigt är att alla säger att "tröjan" plattar till pälsen. En tröja man stickar har motverkande effekt men gör man en sådan som hundar har blir det inte motverkande effekt.
För en sådan som hundar har plattar inte till pälsen utan ligger ovanpå pälsen löst. Så om man kan göra en sådan som hundar har så ser jag inte att det skulle bli en motverkande effekt. Det skulle fungera och jag vet inte vad för sorts hundväst ni säger inte skulle fungera men den vi har till våra hundar ligger löst på pälsen och plattar inte till. Så det skulle nog allt vara en bra lösning 🙂
#15 Fast hundar har väl en anna slags päls än kaniner? Kaniners päls åker jättelätt åt fel håll av tyger, vad jag har märkt 🤔
//Joanna
Vår hona skulle blivit tokig om hon inte fick komma ut o busa av sej/gräva i snön, hade nog blivit heldeppig annars så där vägde risken tyngre än "ta det säkra för det osäkra" 😉
Ska man ha nåt slags "klädesplagg" på kanin måste det nog vara nån slags lös täckjacksplagg med ben..(?)
Hade ute min innekanin när det var plusgrader i 15 min om dagen, hon fick Urinvägsinfektion och avled, kämpade med henne i drygt 2 veckor.
Dock tålde hon inget av antibiotikorna hon fick så magen kollapsade, men det är ett riktigt bra skräckexempel.
Jag tar aldrig mer ut en innekanin på vintern.
Och som de andra har skrivit, kaninernas päls plattas till av tröjor så dem gör mer skada än nytta.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#15 Kaniner och hundar har inte samma slags päls, inte riktigt samma funktion eller vad man ska säga. Så blir inte samma sak.
Tänkte en tunn täckjacka och det skulle kunna fungera om man gör flera olika modeller och testar sig fram, allt går att lösa med hjälp av fysik,biologi, teknik. Man kan testa sig fram med olika material och tester:) Så en jacka för kaniner kanske inte är så omöjligt.
Men förstår era misstankar. Men varför brukar folk säga att det är okej att ta ut dem i 10-15min i visa trådar medan i denna säger folk det är farligt:P Tänkte bara att folk kan bli förvirrade.
Jag har inte tagit ut mina kaniner, jag har bara öppnat min balkong så fick min välja om den ville ut och den ville inte vara ute länge, utan bara i 2-3min med pauser på flera minuter mellan.
Ok tack för alla svar! #7 Jodå, de är ute flera timmar varje dag. Men det är sällan på tider då jag kan sitta och passa honom. Får helt enkelt ta de chanser som finns och kanske kaninsäkra resten av huset också.. Resten av familjen får säga vad de vill! :P
Hälsningar,
#20 Det är inte farligt att ta ut dem korta stunder, beroende på hur kallt det är och beroende på hur känslig kaninen är.
Jag tänkte försöka ordna som i videon här: http://m.youtube.com/watch?v=f-1MrrUReBg men tror ni att det räcker med halva kompostgaller? Det hade verkligen underlättat, då kan man ju ta sig förbi mm. Nemo har klarat att hoppa över vanliga kompostgaller, men ENBART om det är en annan kanin på andra sidan, annars gör han det aldrig. Vi kommer givetvis stänga av så att hundarna inte kan komma nära hagen. Men gör man så här så behöver man ju inte hålla koll hela tiden. Kan man göra så att man viker kompostgallren på mitten och provar en gång så innan man klipper av dom? Om det då inte fungerar så är det ju bara att vika tillbaka igen..
Hälsningar,
En kanin och en hund fungerar väldigt olika.
En hund avger kroppsvärme, som ett täcke då "fångar upp" och använder för att hålla hunden varm.
En kanin avger nästan ingen kroppsvärme alls, alltså finns ingen värme för täcket att fånga upp och kan således inte värma kaninen.
Jag skulle inte ta ut en innekanin i kylan, och skulle jag göra det skulle jag föredra några minus istället för några plus. plusgrader ökar risken för blött/fuktigt väderlag, och en blöt kanin blir en mycket kall kanin.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#24 Om kaninen inte avger kroppsvärme så blir den inte kall heller. Många kaniner kan ju vara ute året runt bara de får bygga upp vinterpäls, så att ha en inne kanin ute någon halvtimme lär knappast vara så farligt. Jag tror att det farligaste kan vara att kaninenförfryser öronen, i och med att de är så tunna. Det är ju också via öronen kaninen främst reglerar sin temperatur.
Men jag skulle ändå vara med hela tiden när kaninen är ute så att den säkert får komma in när den vill.