Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 463 ggr
ninen DH
0

Aggresiv med andra kaniner, känner igen?

Min ena hona milla (som bor tillsammans med en kille) brukar visa dominans beteende på sin "rumskamrat" alfons och det har hon alltid gjort, ganska mycket men de är inte ovänner för om man kollar in i deras bur ser man ofta att de sitter och slickar på varandra.

Milla har alltid varit i farten och innan hon blev stereliserad kunde hon vara agressiv men efter sterelisationen har det inte varit några problem (hon är 1,5 år)

Nu till saken:

En av mina nya kaniner laban var i hagen brevid och när milla fick syn på honom som sprang hit och dit började hon bråka med alfons och när jag skulle lyfta upp henne bet hon mig, det förstår jag då hon blev stressad med helt plötsigt idag när jag fixade toaletten hoppade hon fram och bet mig (inte nafsa). Hon brukar alldrig bitas, endas i kanske jackan.

För nån vecka sedan när alfons och milla var i hagen och laban i koppel nosade han mot gallret och alfons o milla med då började alfons o milla bråka igen med då var det mest alfons som bråkade.

Frågor:

Tror ni att bitningen i buren har något att göra med att hon blir stressad av den nya kaninen?

Ska jag skärma av med tex. plankor mellan hagarna så de inte ser varandra (nya kaninen & alfons, milla) eller ska jag låta de vänja sig med varandra?

Hoppas nu att någon har orkat läsa allt dethär och kan ge svar på mina frågor, då skulle jag vara jätte tacksam!😃

Zabbio
1

Hm. Det låter ju som att något inte står rätt till, att hon är stressad med tanke på jackbitning. Även anfall ifrån buren och bett är tecken på stress och osäkerhet.

Exakt vad som stressar och hur det kan åtgärdas är svårt att svara på.  Jagandet av burkamraten lutar också åt stress, men jag är inte övertygad om att det är sällskapet som är problemet (eftersom de samtidigt funkar ihop och putsar varandra). Så frågan är - Vad gör att hon känner sig stressad och rastlös?

Jag utgår ifrån att de har yta att röra sig på. Hur ser det ut, har hon möjlighet att gömma sig undan människor och kaniner? Brukar hon komma fram till dig när du kommer? Vid fodring?

Får hon nån hjärngympa? Fodersök, aktiveringsboll eller nåt?

Mår hon bra i magen? Gott hull? Frisk? Underliggande smärta eller värk kan vara en orsak till stress och rastlöshet och svår att se ibland eftersom de döljer det väl. Äter hon hö ordentligt?

Finns det något ljud eller något annat som kan stressa henne? Är grävbehov och annat tillgodosett?

Ledsen om jag inte kommer med några bra svar. Jag får intrycket av att något gör henne stressad/rastlös/irriterad men vad det kan vara har jag ingen aning om.

Ang. den nya kaninen hade ag försökt få dem att vänja sig vid att se varandra, men om de fortsätter bråka så skärma av och se om det hjälper.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ninen DH
0

Ja, hon verkar ju vara stressad… I hagen kanske jag ska ha lite mer saker för de har endast 2 pallar i en stor Hage, men hon kommer Alltid fram vid utfodring och när man går in i hagen eller sitter där hoppar hon 8 av 10 gånger upp i knät, upp på ryggen XD, och ställer sig på bakbenen (ej gångerna hon varit frustrerad över den nya kaninen) då ser hon endast helt paff ut. Jag klickertränar henne vilket hon är bra på men bollar förstår hon sig inte på. Vi var för någon månad sedan hoss veterinären då hon hade öroninfektion, men hon kliar inte nu så det verkar vara borta och vi har dragit ner dosen. Hon verkade inte grinig över det förut.. Hon väger bra äter hö som en Galning (menar det). Då de bor ute vet jag inget om ljudet, hon brukar inte gräva. Buren är inbyggd i en lekstuga så lekstugans dörr blir ett skydd mot "insyn" Men sitthyllan de har är inget hus utan bara en hylla så i själva buren har de inget skydd. Hon visar dominans mot alfons oftast när tex. grönsaken tagit slut eller om hon blir rädd av tex. ett flygplan i hagen. Men som jag skrev innan, om man kikar in i buren annars sitter de och gosar… Jag ska också fötydliga att hon brukar Väldigt sällan bita mäniskor, endast kanske i jackan så dethär beteendet har kommit nu och förekom innan stereliseringen men då var hon i tånnåren och man "skyllde" på det. Har tänkt att vänta och se men just nu är hon verkligen inte aggresiv i hagen hela tiden men hon kan vara avig, paff och inte så trevlig och social, Detta har också bara hänt 2 ggr med det är också så många gånger jag haft de ute samma tid (laban & milla, alfons) så varför skulle det sluta… Jag vill ha sociala milla igen men är det då bäst att vänja eller skärma av…

Zabbio
1

Ett eget krypin i buren/lekstugan/hagen, kanske lite grejer så att hon inte ser fritt över hela utrymmet kan hjälpa :)

Vissa individer är mer hetsigt lagda än andra och det kan ''slå över'' ibland. Det enda vi kan göra är att försöka hålla dem så bra det går och lyssna på deras  behov. Det verkar du göra.

Ge invänjningen lite tid och skärma av ifall det inte går :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.