När ska jag sära på dem?
Just nu bor fem kaniner tillsammans, ute i en bur plus två hagar, sammanlagt ca 5 kvadrat.
Det är Elton (kastrerad vuxen hane) Nikita (vuxen hona) två honor (Nelly och Molly) och en hane (Mio) på åtta veckor. Det går väldigt bra. Elton och Nikita slogs mycket när de var lösa tillsammans i trädgården, de jagade och bet varandra. Men nu funkar allt jättebra. De sover ofta tillsammans alla fem, och de verkar trivas och komma bra överens.
Jag vet att jag måste ta Mio därifrån när han blir könsmogen, vilket är snart. Jag har en annan bur som han ska få bo i, men han och Elton kommer så bra överens, de sitter ofta tätt intill varandra och gosar.
Skulle det funka att ha dem alla fem tillsammans om Mio kastreras, eller är risken stor för bråk? Skulle ju helst vilja ha dem ihop, eftersom de verkar ha så mycket glädje av varandra, men som sagt, det kan ju bli tråkigt när Mio blir könsmogen.
Det kan absolut funka, om de trivs ihop :)
Oho för att satsa det sista på mirakel!
Det kan fungera, men de måste ju säras emellan, alltså innan kastrering och då kan det bli krux att sätta ihop igen, men kan även gå jättebra. Så man får ha bra koll.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur funkar det, vilken ålder kan man kastrera honom, och hur vet man när han blir könsmogen?
Har haft i tankarna att flytta honom när han är 10 veckor gammal, så att han inte får för sig att para sig med honorna.
Tror att han inte alls kommer trivas att bo ensam, som jag hade planerat, han söker sig alltid till de andra, och sitter gärna tätt intill dem och gosar.
#3 från 4 månader och uppåt brukar många kastrera.
På små kaniner/dvärgkaniner brukar de bli könsmogna från runt 3 månaders ålder och uppåt så hade särat vid 10 veckors ålder för säkerhetsskull men sedan måste han vara särad från honorna minst 4 veckor efter kastreringen med 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är en dvärgkanin.
Ja, jag vet att de måste vara särade ett tag efter kastreringen. :-)