Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 527 ggr
Inteensusning
0

Nyfiken på avel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej mina vänner! 
Jag har en Dvärgvädur/Hermelin hane. Det är nu så att jag blivit lite nyfiken på Avel då jag vill ha en "arvinge" som kan föra hans fina DNA vidare. Jag läste att hanarna får vara max tre år gamla om man ska avla. Han är strax över ett år men vi är inte helt säkra då kvinnan vi köpte honom av inte var helt säker hon heller. Jag undrar hur man ska gå till väga när man ska avla samt om någon är intresserad av att avla med min lilla finis någon gång nästa år. En sak till jag undrar över är om man som ägaren till hanen har rätt till en av kaninungarna eller om det är något man måste komma överens om med den andra kaninägaren.
Jättetacksam för svar! Bifogar även en bild på min hane Igor. 
Han är mycket nyfiken, lugn och bekväm i sig själv!

Moppie
1

Hej hej!

Kul att du är intresserad av Avel. Om du vill ha pengar eller en unge från kullen kommer du och den andre ägaren överens om.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

[neptunens]
5

Att hanarna inte får vara över tre år gamla är en myt/något hittepå.

Har hanen en känd härstamning? Alltså, har du papper på honom? Härstamningsbevis/stamtavla? Om inte, så skulle jag inte avla på honom.

Inteensusning
0

#2 Åh tack så mycket för svaret! Det var ju lite tråkigt, det ända jag vet är att han kommer från en djuraffär.

pernillaoscarsson
0

Problemet när man inte vet bakgrunden är att man inte vet ifall det finns sjukdomar som kan komma fram på kaninungarna. Jag har tagit kull efter kaniner som kag inte vetat bakgrunden på med bra resultat men då visste jag inte bättre. Jag förstår att du vill ha en unge från honom, det var därför jag också tagit kullar. Just nu har jag den tredje generationen från min gamla älskade Nisse från djuraffär. Kag kommer fortsätta avla på den grenen men bara med kaniner jag har bakgrunden på.

[Anamalar]
1

Jag håller med om att det bästa är om man vet bakgrunden om sin kanin. Men jag har själv tagit kullar på en hona köpt i djuraffär och ungarna blev helt underbara, så jag tycker att det är upp till dig om du vill avla på honom eller inte. Angående en unge ur kullen är det något man bestämmer med honans ägare. Det är ju kul att ha arvtagare till sina älskade kaniner. Jag har tyvärr ingen kvar ur den grenen som jag avlade på från djuraffär, men jag vet att det finns minst fyra ungar kvar efter henne hos andra ägare, kanske t.o.m. någon som vill fortsätta avla på dem. 🙂