Hur stora burar har era kaniner?
Som rubriken lyder undrar jag hur stora din/dina burar är! Om du har någon bild får du gärna ladda upp den,
5 har 130x90x90 (fackbur)
1 har 170x80x70 (enkelbur)
4 har 120x80x60 (fackbur)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube

150x60x50
180x120x90 (utan ben, samt är yttermått)
Sedan bor två stycken i en bod på över 4 kvm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Den ena har 100x50 och den andra två våningar a la 120x55 cm. Poängen är att de ska bo ihop i tvåvåningsburen men de vill inte det riktigt *suck*
Jag har två hermelinkorsningar :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
50x175x70cm :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
2 har 120 x 80 x 65 (fackbur)
1 har 100 x 80 x 70/75 (fackbur, har två burfack i den storleken)
1 har 200 x 100 x 90
1 har 300 x 300, fri takhöjd och biyta på 200 x 100 x 90 (hägn)
1 har ca 400 x 400 x ca 300 (box)
Utöver det har jag två burar på 100 x 100 x 90
I grunden är dom 1(djup)x2(längd)x1 m (höjd)
Men dom går att dela av om vi har många ungdjur (som nu tex och då blir dom 1 kubikmeter.
Men nytt bygge ska till, så snart vi vet om vi kan ha honorna i koloni eller inte.
l'm back
Elliot har en bur som är 50x100 cm, dock är han frigående och skuttar således runt i hela lägenheten dygnet runt (även när vi inte är hemma). Minns inte ens sist jag stängde in han i buren, var nog i somras någon gång. :-D
Hermione har en tvåvåningsbur som är 50x100 på varje våning. Hon är också frigående i hela lägenheten, men enbart när vi är hemma och kan hålla ett vakande öga.
Vi har två gotlandskaniner som bor tillsammans i en tvåvåningsbur utomhus, där vardera våningen är 2 kvm (220x90 cm, höjd 80 cm på varje våning). De hoppar fritt mellan våningarna, men det går att stänga, så det kan bli två separata burar ifall det behövs senare.
De har en Hage utanför, på ca 45 kvm. Den är av kompostgaller, så de kan bara vara där under uppsikt. Jag hoppas ha råd att bygga ett rovdjurssäkert hägn istället (med nättak), så de kan vara ute hela dagarna när vi inte är hemma.
Eventuellt tar vi en kull och sparar någon/några ungar. Funderar på ett koloniliknande liv i hägnet, med flera bolådor/småhus som de kan hoppa in i som de vill. Har ställt en del frågor om detta i en egen tråd, ifall ni har tips?.
Det som ser ut som "brevlådor" är höhäckar som sitter på utsidan, med gångjärn nertill. Innanför sitter samma typ av galler som i dörrarna. Man fäller ner lådan när man fyller på hö.
Alltsammans ska målas vitt som vårt hus, men jag hann inte. Det får bli i vår när det torkat upp ordentligt. Och sätta dit knutbrädorna…
#1 var hittar jag en sån stor innebur? :)
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.
Jag har ett par frigående men med en kompostgallerhage på kanske 1,5 kvm som grund där jag kan stänga in dem om det behövs. Och en liten bebis som bor i en 150*70*64 cm innebur. Tanken är att hon sedan kommer få vara ute och springa när jag är hemma och då får de andra två vara instängda. Bor i en etta så det blir slussande ;)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se

#10 är gallret på buren av kompostgallertyp? Tänk på att ungar tar sig igenom om du ska ha kull. Lycka till med gottisarna :)
Mina två dvärgvädurar bor i en 150x80x60, men är ute mycket och skuttar fritt i lägenheten, stora hoppisen har en likadan bur och är också hon ute mycket och skuttar. Minstingens bur är 120x60x50, men tanken är att hon ska få en stor bur hon med när hon blir äldre.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
150*80*80 till två gotlandskaniner :D dom får självklart springa i en häst box varje dag. Sen kan jag gissa på, 115*70*70 till Urda och 120*50*50 vi vet att det inte är så stort men vi ska bygga en fyra fackare med stora fack :)
#13 Nej, gallren i dörrarna är hyllplan till Elfa trådhyllor. Det är smalare öppningar än i kompostgaller, plus att det är betydligt stabilare, så inte räver sliter sönder det. Vi har en hel del räv här, nästan mitt i storstan. Den uppfödare vi köpte av hade likadana galler, funkar finfint med ungar. Men tack för att du påpekade det! Kanske inte alla som tänker på.
2 pojkar delar på 250x110cm (vet ej höjd exakt, den varierar lite. Men jag kan stå upp om jag böjer mig en aning eller sitta bekvämt på en stol, så högt nog ;) Den buren sitter ca 130cm högt upp på väggen i en av tjejjernas burar.
1 pojke bor ensam i en bur på 2x1m ca 80 cm hög och med en liten extra del på taket som han kan hoppa upp på efter eget behag. Extra delen är 90x90cm i botten, ena sidan lutar lite inåt så den är bara 70cm lång i taket.
2 tjejjer delar på 4m i långsida, ca 1m i ena kortsidan och 2m i andra kortsidan. De har tidvis kullar där inne.
3 tjejer delar på 3m x 2,5m. Ena kortsidan något mindre, 2m kanske. Två av damerna ska flytta ut vid tillfälle och ett par nya avelshonor ska få flytta in. Funderar på att när de flyttat, öppna upp mellan de två burarna så att 4-5 tjejjer kan bo ihop på hela ytan. De två som ska flytta är lite griniga mot en av de andra.
två uteburar för ungar/ungdjur är 1.5x3m vardera (där bor en hane i en och fyra ungar i den andra), en tredje dit de två honorna ska flytta är på 3x2.5m ca.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
140*70*70
Det är mycket enklare att städa i buren nu än när dom hade litet bur, och dom kissar på lådan. Dom bajar lite utanför men det går snabbt att ta bort när jag kan gå inn i buret.
Min kanin bor i en inhägnad på tomten, inhägnaden är ca. 5 m x 4 m och ca 1 m hög. I inhägnaden finns en bur på 150 x 70 x 70 cm =)
Kanin: Dvärgvädur
Bor: Inomhus året runt, frigående.
Utrymme: Alltid tillgång till bur på 150 x 70 x 65 och mitt sovrum. Släpps ut i lägenheten några timmar per dag.
180x70x65
100x50cm två våning:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Stampes bur är gjord av kompostgaller och är 180x90cm.
Buren Anis har nu är 100x50x50 men jag beställde för 5 minuter sedan en ny bur till henne som är 120x60x60. Skulle vilja att hon skulle kunna ha den 150x90x70 stora buren jag har i källaren men jag har inte plats för den i mitt rum så hon får klara sig med den nya buren tills jag flyttar hemifrån.
#28 är inte det där en fågelbur? Mått ?
140*60*60
140x65x80
längd x bredd x höjd
(vanlig innebur)
#29 Jag vet inte , men den funkar t.v. Funderar på att sätta in hylla så det blir roligare.
Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.
Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.