Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 697 ggr
SwilMer
2

Nyfiken på uppfödning

Är lite intresserad utav att börja med Avel i en liten skala.
Men är lite nyfiken hur ni som hållit på ett tag gör för att undvika inavel och samtidigt hålla ner antalet djur men samtidigt kunna avla vidare.

Hur många aktiva avelsdjur har ni? Antal hanar och honor.

Hur får ni in nytt blod? Lånar ni in hanar, samarbetar med andra uppfödare, säljer avelsdjur och köper in nya, har djur ute på foder som ska användas i Avel?

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

PrinzeZz
2

Inavel är ingen fara, sålänge man har kunskapen och koll på vad som ligger i generna.

Jag gör som många andra, säljer överskottet.
Just nu har jag 21 kaniner varav 3 avelshonor och 6 hanar.

Eftersom flera av mina hanar inte passar med mina honor får jag ofta låna in hanar till dem, det kostar lite olika beroende på hur duktig hanen är.

Eftersom jag främst håller på med hoppning och Avel därefter så köper jag in djur som har förutsättningar för att gå att avla på i framtiden, dvs utan kända defekter i linjerna och som gärna förväntas få lite storlek. Sen om de utecklas åt rätt håll och blir något jag vill avla på är en helt annan sak. Jag är ganska kritisk i mitt val av avelsdjur.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

moizzz
0

Bestäm vad du ska sattsa på annars står du där med flera kullar blandraser som du inte får sålt. ha ett antal fack burar och överskrid inte det antalet kaniner. Låna hanar kan kosta beroende på men vissa vill ha en bebis ur kullen m.m avla aldrig på aggressivt eller oformat djur hjälp istället till med att få bort sådan Avel. Lycka till :)

jossan84
0

Jag antar nu att det är renrasiga kaniner du vill hålla på med. Mitt tips? är att börja med någon lätt ras och färg som det redan finns mycket av. Svårare varianter kräver att man behåller många av avkommorna och att man har många avelsdjur. Eller inte kräver, men det är lättare att komma framåt i avelsarbetet då. Risken är att man tröttnar om man tagit på sig något svårt från början. Och som du säger kan man låna djur eller ha dem på foder en tid. Är du intresserad av utställning är det bra att köpa djur av uppfödare med bra utställningsmeriter och vara tydlig med att man vill ha tävlingsdjur. För att veta om en uppfödare är framgångsrik i sitt avelsarbete kan man kolla på om de djuren de tävlar med (och som får bra poäng) är egenuppfödda eller bara inköpta.

SwilMer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tanken är att jag skulle börja föda upp satinpälsade dvärgvädurar med wienerteckning. Vilket är något jag blev kär i för några år sedan och har nu en hona som bär på blåzippans och tyska sungarden på mammas sida och danska linjer på pappans som jag tror skulle passa utmärkt som avelshona med fint temperament. 

Jag är lite inne på att försöka hitta en hane till henne (låna eller köpa en vuxen) till våren/sommaren, då hon är i lagom ålder. För att sedan spara en hona och börja därifrån.

Egentligen är jag intresserad utav utställning då jag ställt ut möss och iller förut, men eftersom det är wienertecknade som lockar mest så blir det ju svårt, möjligtvis om man skulle få nån vit blåögd att spara för att prova ställa ut.

Jag vill helst ha så lite djur som möjligt (bara för att jag ska känna att jag kan ge all den kärlek och tid de förtjänar) Så därför jag är lite nyfiken på hur andra löst det och om det är möjligt att hålla en liten hobby uppfödning på runt kanske 6 djur men ändå kunna avla vidare utan att fastna på vägen för man inte har några obesläktade djur.

Mvh Stefhanie
Björnbackens Kaniner
www.bjornbackenskaniner.weebly.com

jossan84
0

#5 Vad kommer ditt mål att vara? När man avlar renrasigt tex. så avlar man ju mot en standard på rasen och färgen och när man säger att aveln går framåt så är det att man får fram djur som mer liknar standarden.

[Guldvingens]
0

#5 Många kaniner med Sungarden bär också bettfel, så det är också något du bör tänka på…

TS: Jag bor i lägenhet = minimalt med plats. Hos mig stannar kaninerna tills de får avsluta sina dagar, eller om de inte funkar på något sätt. För min del fungerar det att ta kull då och då, eftersom många är snälla och lånar ut hanar för kull. Jag försöker få fram Sverigeharar (en slags blandning av belgisk hare/dvärghare), tar bara kull när jag själv kan/vill spara avkomma - så det blir ytterst sällan. I nuläget har jag bara en kanin hemma dock, men hoppas på att få en avkomma efter henne jag kan avla vidare på i framtiden.

Inavel är som sagt inget större problem så länge linjerna är defektfria, men långsiktig inavel kan orsaka sk avelsdepression (små kullar, små ungar). 

Försök hitta ett kontaktnät inom den ras du vill föda upp så blir det lättare. Jag har ett större kontaktnät både med folk som har harar (belgiska&dvärgharar) samt inom hoppkaninvärlden. Det underlättar när man kan samarbeta/hjälpa varandra. Speciellt när man inte har så mycket plats.

Min dröm är att ha ett kaninstall med ca 12 stora burar så jag själv kunnat ha avelsdjur av båda könen. Men i nuläget så är det tyvärr inte möjligt.

proxima
1

Håller med #6 - kolla upp stammen på din kanin noggrant, finns väldigt mycket bettfel på satinpälsade dvv. Flera of Sungarden-kaniner och även flera danska kaniner har lämnat bettfel.