Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 716 ggr
Delilah81
0

Vad har ni för burunderlag?

Har inte riktigt bestämt än vad jag tycker är bäst..

[[tjattehonung]]
0

Jag har spån underst och sedan hö. Jag är sugen på att testa fleece men får se om det blir så.

[neptunens]
0

Spån, och halm ovanpå vintertid.🙂

[Flingans]
0

Mjuk matta

Anoki
1

Kuttespån, och halm i husen :))

[vanilla skye]
0

De flesta av våra kaniner bor i boxar i ladan och jag har brukar strö över ett litet spånlager först på golvet och sedan på med halm, gör samma sak i de vanliga kaninburarna också :)

Delilah81
0

Jag har haft cederspån till mina, men vågar inte ha det mer nu eftersom jag läst att det är väldigt giftigt… 

Har köpt lite kutterspån, så ska testa det…

Ni som har fleece, mattor etc.  Hur gör ni, tvättar ni dem mellan varven?  Eller skakar ni dem bara?   

Mina kaniner är mer eller mindre rumsrena, men det händer att de kissar på andra ställen än i lådan.   Dock har de aldrig kissat utanför buren vad jag sett…

[Flingans]
0

#6 har heltäckningsmatta som jag damsugar eller borstar. haft den nu i ett helt år och ser fortfarande ut som ny. När de råkar kissa på den suger inte mattan åt sig det direkt utan det ligger ovanpå så det är bara att torka och ta lite såpa för att få bort doften. kisset sugs in i mattan efter kanske några timmar. Finns att köpa restbitar på matthus. Den kostade 259kr men är 140x90cm:) har testat många mattor men heltäckmatta är helt klart bäst både i kvalitet och hållbarhet, såklart ekonomisk med i längden:) När jag hade spån i bottnen kissade dem oftast i toalådan men det kissa gärna med andra ställen men när jag byta till heltäck blev de rumsrena:)

fossingen
0

Hampaströ i vissa av burarna, annars hampaströ i toalådorna och förövrigt mattor.

[Anamalar]
0

Spån på burbotten och sedan halm i husen :)

Fridaaaa
0

Easyströ i några, kutterspån i några.
Även lite halm till dem där ute nu vintertid.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
1

Har ända sedan jag skaffat dem haft matta + toalåda med kutterspån/hampaströ, men då mina kaniner är långt ifrån så rumsrena som jag vill ha dem har jag fr.o.m. idag beslutat att de får ha kutterspån i hela buren. Tog 30 min att städa tre burar idag och då håller det sig i en vecka (testade med småttingarnas bur förra veckan utan att det blev sunkigt), istället för 30 min VARJE dag (som det blev innan). Såå skönt och kommer nu få mycket mer tid att lägga på varje kanin istället för att städa! Tror ej heller att det går åt mycket mer spån än tidigare, men det får tiden utvisa. Jag är nöjd!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

[Flingans]
0

#11 haha så synd :/ jag la med ner så mycket tid på att rensa tidigare och det är så hemskt tråkigt att städa!:P men idag tar de kanske 1-3minuter att rensa toan. Städa buren gör jag kanske två gånger i månaden dvs dammsuga 5-10min tar det. Sen borstar jag ibland lite i den vilket tar ca5minuter :) Använder toa-lätt i toan då det ej följer med när de hoppar in och ur den så som spån brukar göra.

Evelina!
0

#12 Skönt! Nej, mina har pluppat kanske 80 % i lådan och resten utanför, så har ändå blivit att man förutom rensat i lådan fått skaka mattor och sopa rent i buren varje dag för att det ska se snyggt ut. Droppen blev när kaninerna, åtminstone i två av burarna, började kissa på mattorna också, då kände jag att det blev ohållbart - orkar inte byta mattor varenda dag! Och detta trots att lådan varit fräsch och ren (annars hade man ju haft större förståelse för ev. olyckor). Men nu testar vi det här och ser ifall det funkar, annars får jag väl försöka hitta en annan lösning (vad nu det skulle kunna vara),

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

KlaraT
0

Halm i hela burarna, och sen tidningar (ibland spån) under halmen där de gör sina behov (: