Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1900 ggr
niby
0

kanin med marsvin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag undrar om man ska ha kanin med marsvin. jag kommer få en dvärgkanin hona nästa vecka, men jag har redan ett marsvins kille på 6 år snart och jag undrar om man ska testa ha dom i samma bur eller om det inte borde testas alls, isåfall vill jag veta varför/ mvh Niby

Fridaaaa
5

Nej det är inte bra att ha kaniner och marsvin ihop.

Marsvin ska vara med minst ett annat marsvin.
De äter inte helt samma kost
Kaninen kan råka skada marsvinen om man har otur eller tvärtom bland annat pga bristande kommunikation samt kaninens starka bakben.
Kaniner har en bakterier i näshålan som kan göra marsvin sjuka om man har otur.

Ok att ha dem i samma rum eller låta dem träffas lite grann med övervak men inte bo i samma bur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

niby
0

okej, hans marsvins kompis dog tuvär för ett år sen :(

Moppie
0

Jag tycker det är okej sålänge dom har en stoooor bur, Våra marsvin har en bur på ca 160-170 cm med tillgång att gå ut på sommrarna.

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Fridaaaa
1

#2 Ok tråkigt 😕
Men som jag skrev i #1, ha dem i skilda burar🙂

Moppie
0

#2 beklagar

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

niby
0

ok. men jag har en 100 cm bred 56 cm bred och 45 cm hög men jag kommer ta ut och låta den springa omkring och krypa i tunnlar på dagen efter skolan så den inte blir ledsen. :)

farvendal
2

Det är lagligt att ha dem  ihop, men finns ingen poäng med det alls.

Kaniner och marsvin är av helt olika arter. De talar inte samma språk och har olika näringsbehov (och därmed äter olika kost)

Kaniner kan lätt skada marsvin då de är större med stora starka bakben. Senast för ett par dagar sedan var en vän till mig med om att en kanin bet sönder örat på ett marsvin samt bet upp ett stort sår i ryggen. Det stackars marsvinet var livrädd.

Kaniner har även en bakterie som för dem är naturlig men som kan göra marsvin sjuka. Risken är liten, men knappast värd att ta.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
1

#6 I den kan du inte ha kanin, för den är inte godkänd för kaniner tyvärr. (om det är kaninens? Eller det är marsvinets? För då är den laglig för den)

Vad bra 🙂 För det går ju bra att de får träffas under uppsikt, vet de marsvin och kaniner som har uppskattat det.

niby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

marsvinet får väll flytta in i den mindre buren igen men det borde nog funka. för han är ju ensam så :/ söta Elmer på bilden :)

Fridaaaa
0

#9 Vad söt 🙂

niby
0

förlåt det ska stå 100 cm lång….

Fridaaaa
0

#11 Menade höjden, måste vara minst 50 cm för en dvärgkanin🙂Men godkänd för marsvin.

Himla fin färg på ditt marsvin👍

Moppie
0

#11 Den måste vara 100 cm lång 50 cm bred 50 cm hög, Din är 45 cm hög

Moppie
0

Har 1 eller flera marsvin?

niby
0

har ett kvar och han trivs bra här är länken till buren http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/kaninburar/burar_100_cm/279170#more

Fridaaaa
1

#15 Där kan marsvinet bo men dessvärre inte kaninen.

niby
0

då får jag väll köpa en ny bur så fort jag kan, får råd. han borde väll klara sej i den en stund som barn iallafall

farvendal
0

Kan kan den väl, men ej lagligt. Hade min ena i en bur som var typ 46 cm hög om jag minns rätt. Han kunde stå på bakbenen i den utan att slå i taket så jag brydde mig inte så värst. Men han är ju liten, knappt 1.5 kg. TS kanin kan nog bli större än så beroende på vad det är för ras…  dvärgkanin är ju en sån där fin benämning som djuraffärer gärna ger.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
0

#17 Ja visst klarar han sig så länge 🙂

niby
0

kanske får en i julklapp ;)

niby
0

har ni någon bra bur att recomendara då eller?

Marsvinsmamman
0

Vilken fin färg ditt marsvin har! Men du, han ska inte behöva bo själv. Marsvin vill bo med en artfrände, dvs ett annat marsvin. Har han levt ensam ända sedan hans kompis dog,m dvs ett helt år?

niby
0

ja men jag orkar inte skaffa fler marsvin då kommer jag få jobba med den när elmer dött och då måste jag köpa ett nytt marsvin till den du fattar…. men han mår skitbra han sover sträcker på sej och gäspar han piper av glädje ibland:)

niby
2

a. men vi få se vilken jag köper beroende på hur mycket pengar jag får till jul, jag ska ju också köpa transportbur till hon.:)

Fridaaaa
0

#26 Ja den är bra tycker jag 🙂

niby
0

asså shit nu har jag städat hela rummet tagit bort min dator högtalare hundratals sladdar för att få mer utrymme för kaninen… det var inte lätt !!!

Marsvinsmamman
1

#23 Fast det där är inte skäl nog att hålla ett marsvin ensamt. Enligt lag ska marsvin hållas med annat marsvin, det tror jag nog att du vet.  Det finns inget som hindrar att du skaffar ett annat äldre marsvin som sällskap till ditt, det behöver ju inte vara en unge.

Om du själv som ägare inte vill hålla på med marsvin mera, (utan bara hålla med dvärgkaninen) så kan du ju låna ut eller omplacera ditt ensamma marsvin till någon som har sällskap. Eller själv låna in ett annat marsvin som du får ha tills din hane går bort. Det finns ju många olika möjligheter att ge honom det marsvinssällskap han förtjänar, och har rätt till.