Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 626 ggr
Fredagsmysaren
0

Kan han fastna med fötterna?

Hej! Nu under vintern har vi vår dvärgvädur boendes på vår balkong. Balkongen är inglasad men inte isolerad, så där råder utetemperatur men är skyddat från drag, regn och snö. Han har en vanlig "innebur", standardmodell med plastbotten och galleröverdel, på balkongen. Min tanke är att han, när vi är hemma, ska kunna ha sin bur öppen, så att han själv kan skutta in och ut som han vill mellan bur och balkong. På framsidan buren finns en lucka som går att öppna och fälla ner så det blir som en liten "landgång". Jag blir bara lite orolig att han ska fastna med tassarna i luckans "galler" - eller att han ska skutta upp ovanpå buren och fastna med fötterna i takgallret. Samtidigt får jag för mig att det är många som har lösspringande innekaniner med likadan bur. Vad säger ni som är mer erfarna, finns det risk att han trampar ner sina tassar i burens galler och gör sig illa? Mvh Hanna (fredagsmysarens mamma :-))

Love my HjärtaRuffe!Hjärta Älskar KIF! Bäst bäst bäst!

Achatina
3

Det känns väldigt osannolikt att det skulle ske. Men är du orolig så kan du ju sätta något finmaskigare nät på luckan (men se till att inga vassa kanter sticker ut). Eller något annat material som trä, dörrmatta eller liknande.

PrinzeZz
2

Enkel lösning, lägg en handduk över den när den är nerfälld

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

sfut
2

Eller köp en borrismatta på ikea för 4 kr, klipp till och sätt fast över luckan :)

Det finns alltid en liten risk att han fastnar men den är nog ganska liten. Trist vore om han skulle fastna dock, då kan man inte riktigt skylla på att "det är ju jätteliten risk att något sånt skulle hända"..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[ingvarisbjorn]
2

Jag har alltid en tjock filt på burtaket när luckan är öppen nu för tiden. Innan vi hade det hoppade vår kanin upp på burtaket och fastnade med ena baktassen. Det var extremt otäckt och hon haltade i några timmar efteråt. Vi var redo att åka in akut till veterinär men tack och lov gick det över under dagen. Men lägg gärna något på taket, de kan göra sig riktigt illa. Luckan har aldrig varit något problem, men det är ju inte omöjligt att de fastnar till där heller.

Fredagsmysaren
1

Tack snälla ni för snabba svar! Någon typ av matta på luckan och burtaket när han är ute och skuttar får det bli. Som #3 skrev, även om risken är liten skulle man ju aldrig förlåta sig själv om han gjorde sig illa. Ha en riktigt trevlig och skön första advent!

Love my HjärtaRuffe!Hjärta Älskar KIF! Bäst bäst bäst!

tesushie
1

#5 det skaffade jag redan första månaderna jag hade min kaniner de har en förkärlek till att hoppa up på burarna

http://www.youtube.com/user/lazyasshika